Saimme tutustua uunituoreeseen, tänä keväänä lanseerattuun Scanian kaupunkiliikenteeseen tarkoitettuun matalaohjaamoiseen jakeluautoon. Kokemus oli miellyttävä koeajajalle, jonka selän ”korkea” ikä on jo sopivasti jäykistänyt. On iso ero kiivetä kuorma-auton ohjaamoon tai kävellä hiukan jalkojaan nostellen suoraan kuljettajan penkille.
Koeajossa ollut ajokki on rakennettu raskaaseen jakeluliikenteeseen kaupunkien keskustoissa. Alustan päällä on Pieksämäeltä kotoisin olevan Piako Oy:n rakentama 7 483 mm pitkä kokosivun aukeava umpikori. Jo pikaisen tutustumisen aikana selvisi, että korin työnlaatu on erinomainen. Sidontapisteet ovat esimerkillisiä helpottaen monikäyttöiseen koriin lastattavien kuormien varmistusta. Korin alareunoihin on asennettu LED-valonauha, joka työvalojen ohella valaisee työmaata kuljettajan lastatessa. Tätä koekäytössä ollutta innovaatiota emme päässet kokeilemaan kauniina kesäpäivänä. Taakka nousee kevyesti kyytiin Zepron takalaitanostimella.
Astu kyytiin.Matkalla stadiin
Vaikka auton akseliväli on pitkä (5 350 mm), se on hyvin ketterä kaupunkien ahtailla kujilla. Suuntasimme kuormatun auton keulan kohti Helsingin keskustaa. Pyörittelimme autoa Kallion kulmilla, alueilla, jotka ovat hyvinkin haasteellisia jakeluliikenteelle. Scania P 280 suoriutui lenkistä mallikkaasti. Ohjaus on juuri sopivasti tehostettu kaupungin kaduille. Kahdeksanvaihteinen automatisoitu vaihteisto yhdistettynä jakeluliikenteessä kohtuupitkään 2,92 perävälitykseen on hyvä valinta sekä kaupungeissa että nopeimmilla teillä tehtyihin retkiin. Yhdeksänlitrainen moottori hoitaa hommansa, alavääntö on kohdillaan, joten meno ei hyydy edes pääkaupunkimme jyrkkänousuisissa huoltotunneleissa.
Näkyvyyden uusi standardi.Parasta ergonomiaja näkyvyys
Keväällä esitellyn Scania P-sarjan isoveli,pari vuotta sitten esitelty R-sarja näytti suuntaviivat kuorma-auton ohjaamon näkyvyydellä. Mahdollisimman lähelle ohjaamon vasenta etureunaa sijoitettu kuljettajan työympäristö edustaa yhtä tämän hetken parasta ja ergonomisinta työpaikkaa. Autoon on elppo nousta, lähinnä kävellä. Ajoasento on säädettävissä juuri kuljettajan henkilökohtaisten ominaisuuksien mukaisesti. Näkyvyys etuviistoon on ehkä paras mahdollinen verrattuna mihinkään muuhun kilpailijaan. Tällä on suuri merkitys juuri kaupunkialueen työtehtävissä. Kaupunki on jatkuvassa liikkeessä. Jalankulkijat, varsinkin lapset ja pyöräilijät liikkuvat nopeasti ja arvaamattomasti. Se, että kuljettaja pystyy havainnoimaan mahdollisimman hyvin eri tavoin liikkuvat ryhmät, vaikuttaa hyvin paljon liikenneturvallisuuteen.
Uusi Scania P 280 kotimaassa rakennetulla kuormakorilla on hyvä esimerkki vaativaan kuljetussegmenttiinsä varustetusta ajokista. Suunnittelussa on otettu hienosti huomioon kuljettaja, kuljetettava tavara ja työskentelyalue. Ohjaamon onnistuneet järjestelyt minimoituine katvealueineen ja helppo ohjaamoon nousu takaavat kuljettajalle turvallisen työpäivän. Päällirakentajan monivuotinen kokemus kuormakorien rakentamisessa näkyy myös selkeästi. Kuljettajien mielipiteitä on oikeasti kuunneltu ja huomioitu suunnittelu- ja rakennusvaiheessa. Heille, jotka ovat huolissaan ympäristöön joutuvista päästöistä tiedoksi, että polttoaineena voi käyttää HVO:ta ja biodieseliä. Autoon saa myös halutessaan kaasumoottorin. Vaihtoehtoja siis löytyy. Tällä ajokilla kuljettajan ei tarvitse kurotella kuuta taivaalta, riittää kun hän vain kävelee kuljettajan paikalle ja jatkaa matkaansa.