Kesäpojasta toimitusjohtajaksi

Viime vuonna Kuljetus Koppo Oy sai kaksi palkintoa. Lappeenrannan yrittäjäjärjestö palkitsi Joni Kopon Vuoden nuorena yrittäjänä ja Kauppalehti huomioi yrityksen Vuoden menestyjät ja kasvuyritykset listauksessaan.

– Olen tosi otettu siitä, että minut valittiin Lappeenrannan Vuoden nuoreksi yrittäjäksi kovien ehdokkaiden joukosta. Kauppalehti puolestaan oli huomioinut lähes räjähdysmäisesti kasvaneen liikevaihtomme viime vuosilta. Olen siis tehnyt asioita oikein. Teot ovat puhuneet puolestani, ei ole tarvinnut itse henkseleitä paukutella, Joni hymyilee.

Rohkeasti liikkeelle

Lappeenrantalainen Joni Koppo opiskeli ammattikoulussa elektroniikka-asentajaksi ja suoritti asepalveluksensa. Hän jatkoi opintoja ammattikorkeakoulussa ja oli kesätöissä Reijo Nummen kuljetusliikkeessä maitoa jakamassa. Viimeisenä opiskeluvuonna hän päätti pitää välivuoden ja jatkoi töitä Nummella. Siihen jäivät opiskelut. Reilun neljän vuoden kuluttua Nummi halusi myydä koko yrityksensä Jonille. Niin 24-vuotiaasta Jonista tuli nuori toimitusjohtaja, jolla ei omien sanojensa mukaan ollut vielä oikein käsitystä elämästä eikä yrittämisestä, mutta paljon intoa ja halua onnistua.

Joni osti kaksi autoa ja niiden sopimukset Valion jakeluun. Rahoitus järjestyi Finnveran ja pankin kautta. Yritystoiminnan aloittamiseen hän sai neuvoja Lappeenrannan yrityspalvelusta.

– Kanssani työtä tekemään jäi kaksi minua kokeneempaa kuljettajaa, jotka ovat edelleen talossa. Silloin ostetut autotkin ovat edelleen toimintakuntoisia, käytämme niitä keikka-ajossa.

Yrityksen talouden hallinta voi olla aloittavan yrittäjän kompastuskivi. Joni oli opetellut jo koulussa taloushallinnon kurssilla lukemaan tilinpäätöstä. Apua oli myös siitä, että Joni oli toiminut kymmenkunta vuotta salibandyseuran puheenjohtajana ja hoitanut sen kirjanpidon useita vuosia. Tuona aikana seura kasvoi muutaman kymmenen harrastajan porukasta 400 pelaajan merkittäväksi seuraksi. Seuran hallinnolliset hommat Joni jätti jo vuosia sitten, mutta pelasi viime vuoteen saakka. Junioreita hän on valmentanut viimeiset 15 vuotta. Aikaa siihen tarvitaan useampana päivänä viikossa.

– Yrittäjyys on innostavaa ja ongelmista olen selvinnyt kuuluisalla maalaisjärjellä ja napakalla otteella. Antoisinta on, kun ongelmat saa selätettyä ja yritys kasvaa järkevästi, sanoo Joni Koppo.

Kohti visiota

Pari vuotta Kuljetus Koppo Oy:n toiminta jatkui ennallaan, mutta sitten Joni lähti tavoittelemaan visiotaan.

– Haluan, että pääsen eläkkeelle paljon ennen kuin 70-vuotiaana. Vision toteutumisen edellytyksenä on kannattava toiminta ja huomattava asiakaskunnan laajentaminen. Uusien kumppaneiden ja asiakkaiden saaminen on tähän saakka onneksi sujunut niin, että minulta on pyydetty tarjouksia. Laadukas asiakaslähtöinen palvelumme on tuonut meille uusia toimeksiantoja.

Ensimmäinen askel mittavampaan liiketoimintaan oli liittyminen viileä- ja pakastejakeluun erikoistuneen Esa Kuokka Oy:n (nykyinen nimi Kylmästi Paras Group Oy) verkostoon jakeluyhteistyökumppaniksi.

– Aloitimme yhteistyömme Kaakkois-Suomessa yhdellä kuorma-autolla. Nyt ajossa on kolme jakeluautoa ja yksi ajoneuvoyhdistelmä, jolla noudamme Vantaalta tukuista tavaraa viitenä päivänä viikossa. Kuokan ajossa meillä on leasingkalustoa. Yrityksen liikevaihdon tuplasi Gigantin kodinkoneiden kuljetusten ja asennuspalveluiden aloittaminen. Tällä hetkellä Gigantin hommia tehdään enimmillään viidellä ajoneuvolla.

Leasingkalusto vaihdetaan 200 000 kilometrin kohdalla. Muu kalusto on uudehkoa ja päivitetään tarpeen mukaan. Lisäkalustoa on myös vuokrattu.

– Lokakuussa aloitimme Starkin rakennustarvikkeiden kuljetukset. Ajoneuvojamme on käytetty myös erilaisten tilaisuuksia kylmätiloina ja viime aikoina olemme panostaneet myös  muuttopalveluiden laajentamiseen. Niissä kartoitamme asiakkaan tarpeet ja tarjoamme joko kalustoa vuokralle tai muuttomiehet mukaan kuljetukseen.

Kuljettajille lisää vastuuta

– Olen ollut viimeiset 3,5 kuukautta vanhempainvapaalla. Se on onnistunut, koska olen jäänyt pois ajohommista tilapäisiä tuurauksia lukuun ottamatta. Yrittäjän tehtäväni olen pyrkinyt hoitamaan lähinnä lapsen päiväunien aikana ja vaimon vapaapäivinä.

Vanhempainvapaan aikana Joni Koppo on nimennyt eri kuljetussektoreille vastuunhenkilöt ja kalustovastaavat. He hoitavat operatiivista toimintaa. Käytäntö on osoittautunut erittäin hyvin toimivaksi.

– Minä katson isot linjat ja kuljettajat hoitavat itsenäisesti paljon. Ensi viikolla lapsemme aloittaa päiväkodissa ja palaan kokopäiväiseen työntekoon. Tarkoitukseni on kuitenkin pysyä yhä enemmän toimistohommissa. Ajaminen on mukavaa ja asiakaspalvelusta saan paljon hyvää mieltä työpäiviini, mutta nyt on oikea aika keskittyä yrityksen luovaan kehittämiseen.

Toiminnan uudistaminen

Joni Koppo on toiminut monessa asiassa vielä perinteisin menetelmin. Hän on kerännyt itse kuljettajien ajotunnit palkanmaksua varten ja toimittanut kirjanpitoaineiston paperiversioina. Nyt on aika uudistaa järjestelmiä.

– Hain ja sain keväällä Business Finlandilta kehitysrahaa. Sen avulla olen päässyt suunnittelemaan toiminnan muuttamista sähköisemmäksi. Ohjelmistoyritys on tekemässä  parhaillaan Kopolle omaa järjestelmää. Ajotunnit tullaan jatkossa kirjaamaan puhelimella tuntikirjausjärjestelmään. Laskutus siirretään excel-taulukosta sähköiseksi ja kotisivut päivitetään ajan tasalle.

Uudistuksia pohtiessaan Joni käyttää sparraukseen toisinaan aivan eri aloilla toimivia ystäviään. Heiltä saa hyviä kommentteja. Joni on osallistunut myös 1,5 vuotta kestäneeseen johtajavalmennukseen, jossa kuunnellaan kerran kuukaudessa innostavia puhujia.

– Oli meillä kerran elämätapakouluttajakin puhumassa, häneltä otin opikseni, että syön nykyisin aamupalan.

Kopon autoilla ei ajeta yli 80 km/h nopeudella ja kuljetuksiin valitaan niihin parhaiten soveltuva kalusto, mutta Joni myöntää, että enemmänkin pitäisi tehdä ympäristöasioiden eteen. Hän  haluaisi perehtyä kunnolla myös vaihtoehtoisiin käyttövoimiin ja paneutua polttoaineen kulutuksen ja päästöjen seurantaan tarkemmin, heti kun aikaa on.

– Painotan työntekijöille aina asiakaslähtöisyyden merkitystä. Kun palvelumme on laadukasta, tyytyväisiä asiakkaita riittää.

Etelä-Karjan väylienkunnossapidossa tasoeroja

Tapaamisemme aikana ajosta hallille palannut kuljettaja Juuso Hytti kertoo, miltä Lappeenrannan tienoilla näyttää lumisena tammikuun pakkaspäivänä. Hän toteaa, että valtatiet alkavat olla jo liukkaita. Niitä ei ole ehditty suolaamaan eikä hiekoittamaan. Joulukuun alussakin suolaukset myöhästyivät. Viime vuonna lunta ei Etelä-Karjalassa juuri ollut, mutta sitä edelliseltä vuodelta Juuso muistaa, että Kymenlaakson Vt 7 oli paikoitellen auraamatta.

– Puuroutuva lumi on pahinta renkaan alla, koska silloin jarrut lukkiutuvat. Esimerkiksi Luumamäki–Imatra välillä toimii neljä eri aliurakoitsijaa, joiden talvitienhoidossa on huomattavia eroja. Pienemmät tiet saattavat olla joskus jopa paremmassa kunnossa kuin valtatiet, joiden alfaltointikin vaatisi monin paikoin uusimista, Juuso Hytti sanoo.

– Meille ei ole onneksi sattunut kuin muutamia liukkaudesta johtuneita pieniä onnettomuuksia. Kodinkonekuljetuksien hoitavilta kuljettajiltamme vaaditaan kyllä erityistä tarkkuutta, Joni toteaa.

Juuso Hytti kertoo ottaneensa 1-5 kertaa vuodessa yhteyttä Tienkäyttäjän linjalle. Viimeksi hän oli ensimmäinen soittaja onnettomuudesta, joka oli sattunut Lauritsalan Kanavasillalla juuri kelikameran alla.

Vuokraisäntä ja valtiovierailun kuski

Joni on aloittanut myös majoituspalvelun. Hän osti Kyläniemestä huvilan, jossa tehtiin kesän aikana pintaremontti, kunnostettiin piha ja korjattiin saunarakennus. Vuokraustoiminta alkoi syksyllä ja Joni on tyytyväinen asiakkaiden määrään.

– Yrittäjän elämä voi yllättää monella tavalla, etukäteen ei tiedä millaisia keikkoja vastaan tulee. Vuonna 2016 hoidimme Venäjän presidentti Vladimir Putinin ja Sauli Niinistön  tapaamiseen Savonlinnassa liittyvän tekniikan ja tarvikkeiden kuljetukset. Viikon aikana tarvittiin ajoihin pari autoa ja meitä oli useampi kuljettaja hommissa.