Kasvu on yhteinen tahtotila

Syyskuussa toimitusjohtajaksi nimitetty Suvi Widgrén johtaa Rekka Group Oy:tä määrätietoisesti ja kunnianhimoisesti. Vuonna 2021 hän määritteli isänsä Heikki Virtasen ja yhtiön hallituksen kanssa uudet kasvutavoitteet, jotka on saavutettu uusilla toimintatavoilla ja kovalla työllä. Suvi on uusi tulokas kuljetusalalla, mutta yritysjohtajuudesta hänellä on yli 15 vuoden kokemus.

Renkaan juurella kasvanut

Heikki Virtasen kolmesta lapsesta vanhin, Suvi Widgrén, ei ollut kiinnostunut kuljetusalasta ammattina. Suvi aloitti yrittäjäuransa perustamalla 22-vuotiaana Vila-vaatemyymälän.

– Vaikka olen renkaan juurella kasvanut, muotiala kiinnosti enemmän. Liike kasvoi johdollani viiden myymälän ketjuksi. Myin yrityksen, kun se ei enää tarjonnut minulle haasteita, Suvi Widgrén kertoo.

Exitin jälkeen vuonna 2017 Suvi vietti puolisonsa ja lapsensa kanssa vuoden maailmanympärimatkalla.

– Se oli hieno irtiotto kymmenvuotisen uran muotialalla päättämiseksi.

Paluunsa jälkeen Suvi oli osakkaana ja toimitusjohtajana suomalaisessa start up-ravintolayrityksessä.

– Se oli kova ja opettavainen jakso. Viiden kuukauden jälkeen vein yhtiön hallitukselle ehdotuksen hallitun konkurssin toteuttamisesta.

Olenko nyt epäonnistuja?

– Pohtiessani konkurssin jälkeen olenko nyt epäonnistuja, kirjoitin blogin tilanteestani.

Kirjoitusta on luettu yli 30 000 kertaa. Osuin siis lähelle muidenkin yrittäjien tuntoja ja sain paljon positiivista palautetta rehellisyydestä. (Blogi: stepsofyourlife.blogspot.com) Suvi sai myös 50 työtarjousta, joihin hän tutustui.

– Päädyin lopulta perheyritys Smartumin toimitusjohtajaksi kahdeksi vuodeksi tekemään vahvaa digitalisaatiomuutosta, muuttamaan liiketoimintaa, kulttuuria ja brändiä.

Isän työparina muutoksen johtajaksi

Smartumin kauden jälkeen Heikki Virtanen esitti jälleen vakiokysymyksensä: ”Tulisitko meille töihin?”

– Kysymys tuli sopivaan kohtaan ja lupasin olla projektiluontoisesti apuna. Kysyin ensimmäiseksi isältä, miten yrityksen myyntiä ja asiakassuhteita hoidetaan. Paljastui, että toiminta perustui lähes täysin isän hyviin verkostoihin. Markkinointia ei tehty, vaan asiakkailta odoteltiin melko passiivisesti tarjouspyyntöjä.

Suvi Widgrén tajusi pian, että yrityksessä on paljon käyttämätöntä potentiaalia.

– Aika nopeasti hyppäsin jo täysillä mukaan. Keksittiin titteliksi kehitysjohtaja, joka ei rajaa mitään, mutta antaa mahdollisuudet mihin vain.

Suvin kohtaama väheksyntä ja vastustus herättivät myös näyttämisen halun.

Isä kannusti Suvia, ja he aloittivat yhdessä uusien tavoitteiden laatimisen. Muutosten yhteydessä myös yrityksen omistuspohja muuttui. Heikillä on nyt 40 prosenttia ja Suvilla, logistiikkajohtaja Oskari Laaksosella ja Rauno Ikosella kullakin 20 prosenttia.

Suvin mielestä kuljetusalalla tuntuu yleisesti olevan vallalla perusajatus, että kyllä meidät tiedetään ja tunnetaan.

– Siihen piti meilläkin tehdä ensimmäiseksi muutos. Loimme strategian ja asetimme yhteiset isot tavoitteet ja aloitimme systemaattisen työskentelyn niiden saavuttamiseksi. Paneuduimme henkilöstö- sekä asiakaskokemukseen ja otimme vastuullisuus- sekä digitalisaatiotavoitteet vahvasti mukaan kehitykseen. Tapaamme asiakkaita nyt aktiivisesti ja systemaattisesti isän ja Oskari Laaksosen kanssa. Uusia asiakkaita on myös tullut mukaan.

Rekka Groupin liikevaihto kasvaa 30 prosentin luokkaa tänä vuonna. Liikevaihdosta puolet syntyy kemianteollisuuden kuljetuksista. Yrityksen kasvuharppausta on auttanut vuonna 2019 päättynyt kemikaalikuljetusten kilpailukielto.

– Mittaamme ja parannamme systemaattisesti toimintaa. Se kuuluu jatkuvaan kehittymiseen.

Rekka Groupin pääomistaja Heikki Virtanen aloitti kuljetustoiminnan vuonna 1989. Hän kehittää jatkuvasti ideoita ja löytää ratkaisuja arjen haasteisiin.
Logistiikkajohtaja Oskari Laaksonen on käytännöllinen organisoija, jolla on pitkä kokemus. Hän vastaa koko tuotannosta ja tarjouslaskennasta.

Brändin nuorennusleikkaus

Suvi toteaa, että brändiuudistus ei mennyt ihan ykkösellä läpi sisäisesti, mutta onnistui lopulta erinomaisesti. Se tehtiin, koska yhtiön työnantajaimagoa haluttiin nostaa. Erityisesti haluttiin tehdä alaa houkuttelevammaksi uusille tulokkaille, joita tarvitaan tulevaisuudessa. Myös some otettiin haltuun uuden markkinointi- ja viestintäpäällikön panostuksella.

– Saamme nykyisin viikoittain avoimia työhakemuksia. Olen ylpeä uudesta ilmeestä ja tavastamme toimia. Esittelemme mielellämme toimivat ja tyylikkäät tilat ja rekat asiakkaillemme.

Työvoiman saatavuuteen Rekka Group panostaa myös tekemällä yhteistyötä Keski-Suomen logistiikan alan koululaitosten kanssa. Alanvaihtajia on koulutettu rekrykoulutuksessa yhdessä CAP Pro Academyn kanssa. Suvi on myös osallistunut Newlog-logistiikkahankkeeseen opettajien kouluttajana ja sparraajana.

– Kuljetusalalla katsotaan liikaa peräpeiliin. Meidän tulee olla uteliaita, rohkeita ja innostuneita alastamme. Vihreästä siirtymästäkin voimme löytää uusia mahdollisuuksia, Suvi kannustaa.

Suvi myöntää olevansa aika tiukka. Epäonnistumiset puidaan yksityiskohtaisesti ja ratkaistaan miten olisi pitänyt johtaa ja viestiä, että tilanne olisi mennyt paremmin. Kokemuksensa perusteella Suvi tietää, että tavoitteiden ja visioiden lisäksi pitää katsoa myös taaksepäin ja arvostaa sitä, missä on onnistuttu.

– On sitä matkan varrella sarvetkin kalisseet isän kanssa. Vauhti on kova, ja meidän johtamistyylimme eroavat aika lailla toisistaan. Isä on saattanut pohtia jotain pidempäänkin omassa päässään ja tulee valmiiden ratkaisujen kanssa pöytään ilman perusteluja. Itse taas arvostan vuoropuhelua ja yhteistä pohdintaa ennen päätöksiä, ja sitten päätöksessä pitäydytään ja sitä viedään systemaattisesti eteenpäin.

Vastuullisuutta ja laaduntarkkailua

Rekka Group haluaa olla hiilineutraali yritys vuoteen 2030 mennessä. Synnytimme 10-portaisen vastuullisuusohjelman tavoitteiden saavuttamiseksi. Suvi Widgrén kertoo, että tähän mennessä on tutkittu myös erilaisia käyttövoimavaihtoehtoja ja niiden toteutuksia sekä jakeluinfraa. Liikenteessä aloittaa joulukuussa Ivecon kaasuauto. Haastatteluhetkellä oli vielä täsmentämättä, missä kuljetuksissa ja reiteillä sitä käytetään. Asiakkaiden toiveita kuunnellaan päätöstä tehtäessä.

– Yhtiömme strategia on suunniteltu niin, että saamme tasaisen liikevaihdon koko vuoden. Henkilökunnan lomautuksia ei ole tarvittu. Teemme päätöksiä viikoittain johtoryhmässä. Hyvä henkilöstö on voimavara ja heitä arvostetaan. Kantamalla vastuuta yhdessä saamme enemmän aikaiseksi.

Syksy on Rekka Group Oy:ssä tarjouspyyntöjen aikaa. Bulkkikuljetuksissa on kesälle ja talvelle omat sesonkituotteensa. Kemianteollisuuden tarpeet ovat tasaiset ympäri vuoden. Kiireisimmät kaudet osuvat huhti–toukokuulle ja syyskuulle, jolloin ajetaan sekä kesä- että talvikauden tuotteita.

– Kemianteollisuuden tuotteita ajetaan eräille asiakkaille non-stop-tyylillä viidelläkin autolla. Asiakkaat ovat hyvin kriittisiä, kuten kuuluukin, eikä poikkeamia kuljetuksissa saa olla.

Rekka Group Oy:lle on tehty kansainvälinen SQAS-arviointi. Lisäksi yrityksellä on sekä ISO 9001 -laatujärjestelmän että ISO 14001 -ympäristöjärjestelmän sertifikaatit. Näissä arvioinneissa kuvataan toimintaketjun kaikki prosessit.

Konkreettista hyötyä edunvalvonnasta

Suvista SKALin edunvalvontatyö ansaitsee positiivista palautetta.

– Jaoimme somekanavillamme välittömästi kiitosta päättäjille, Valtiokonttorille ja SKALille, kun polttoainetuki kolahti tilillemme vain pari päivää hakemuksen jättämisen jälkeen, Suvi iloitsee.

Suvi kiittää myös SKALin edunvalvontaan keskittynyttä viestintää, mutta toivoo enemmän positiivisuutta tarinoihin. SKAL voisi auttaa kuljetusyrittäjiä katsomaan enemmän kuplan ulkopuolelle eli nappaamaan ideoita ja ajatuksia muilla toimialoilla menestyneiltä tai palkituilta. Tarinoita voisi tuoda myös Kuljetusyrittäjä-lehteen.

Rekka Group Oy

Perustettu: 2015

Kotikunta: Laukaa

Omistajat: Heikki Virtanen 40 %, Suvi Widgren 20 %, Oskari Laaksonen 20 %, Rauno Ikonen 20 %

Kuljettaa: Jauhemaisia ja rakeisia teollisuuden raaka-aineita sekä kemikaaleja painesäiliö- ja nestekuljetuksina

Kalusto: 25 säiliöajoneuvoa, joista yksi kaasuauto

Toiminta-alue: koko Suomi

Liikevaihto: 8,5 miljoonaa euroa

Henkilöstö: n. 70 henkilöä

Asiakkaat: metsä-, energia-, rakennus- ja lääketeollisuus

Toimipisteet: toimisto Jyväskylässä, korjaamo ja varikko Laukaassa

www.rekkagroup.fi
Somessa: @rekkagroup

Suvi Widgrén

● Rekka Group Oy:n toimitusjohtaja

● opiskellut Jyväskylän ammattikorkeakoulun Tiimiakatemiassa

● VILA Franchising yrittäjä 2006-2016

● toimi sijoittajana ravintola-alan start-upissa ja johtajana Smartumissa

● Jyväskylän kaupunginvaltuuston jäsen kokoomuksen puolueryhmässä

● Keski-Suomen kauppakamarin kasvu- ja kansainvälistymisvaliokunnan jäsen

Jyväskyläläinen Rekka Group Oy on erikoistunut jauhemaisten ja rakeisten teollisuuden raaka-aineiden sekä kemikaalien painesäiliö- ja nestekuljetuksiin.

Yrityksen tarina sai alkunsa, kun Rekka Groupin pääomistaja Heikki Virtanen aloitti kuljetustoiminnan vuonna 1989. Vuonna 2014 hän myi yrityksen Haanpaa Oy:lle ja perusti sen jälkeen vanhojen koulukavereidensa kanssa K-S Bulk Oy:n. Rekka Group syntyi vuonna 2021, kun K-S Bulk Oy ja SFK-Kuljetus Oy fuusioituivat.