Jokainen keikka hoidetaan huolella

Kun Markus ja Tomi Laakso perustivat vuonna 2011 pääasiassa eläinrehujen kuljetuksia hoitavan Kuljetus M&T Laakso Oy:n, he olivat hyvin nuoria yrittäjiä. Tomi oli 21-vuotias ja Markus kaksi vuotta vanhempi.

Yksitoista vuotta myöhemmin tapaan Tomi Laakson Hyvinkään pohjoispuolella Perä-Kerkkolan levähdysalueella. Hän on lähtenyt aamulla kotoa Maaningasta hakemaan rehukuormaa Kotkasta. Hyvinkäältä Tomin matka jatkuu Jalasjärvelle, jossa hän yöpyy autossa ja purkaa kuorman maatiloille aamulla.

Jutellessamme mustalla sisustuksella viimeistellyssä nupissa, Tomi toteaa:

– Jatkuvasti en haluaisi asustaa autossa, mutta olemme suunnitelleet olosuhteet mahdollisimman mukaviksi. Vuode on hyvä ja taukoilmastointi miellyttävä. Levähdyspaikkoja reittiemme varrelta löytyy, mutta joskus ne ovat täysiä. Talvella kaikkia levikkeitä ei edes aurata. Syrjäkylillä jäämme toisinaan maatilan pihalle yöpymään.

Nuoruuden innolla yrittäjiksi

Laakson veljeksillä ei ollut tukenaan perheyritystä, kun he ostivat työnantajaltaan auton ja kuljetukset reilut kymmenen vuotta sitten.

– Olimme Markuksen kanssa olleet kuljettajina Lievosen Kuljetuksella muutaman vuoden, kun saimme tilaisuuden ostaa yrittäjältä auton ajoineen vuonna 2011. Meillä oli sopivasti tekemisen intoa ja rohkeutta ottaa haaste vastaan. Emmekä ole päätöstämme katuneet, Tomi vakuuttaa.

Markus Laakso kertoo puhelimessa, että hänen avovaimonsa Päivi Valta oli paljon apuna, kun yrityksen perustamista ja rahoitusta valmisteltiin.

Markus ja Tomi olivat molemmat suorittaneet aiemmin logistiikan perustutkinnon. Se, että he koulutuksen jälkeen aloittivat eläinrehujen ajossa, oli puhdasta sattumaa. Koneisiin ja autoihin veljeksille oli syntynyt kiinnostus isän kautta. Isä toimi kuljettajana ja pojat lähtivät jo pieninä mielellään hänen mukaansa keikoille.

Tomi hankki yrityksen perustamiseen tarvittavan liikenneyrittäjäkoulutuksen Iisalmen  Ammattiopistossa.

– Silloinen kolmen viikon mittainen kurssi oli tosi tarpeeseen. Koko ajan työtä tehdessämme olemme molemmat oppineet lisää alasta ja yrittämisestä. Jos laajentaisimme toimintaa, pitäisi hankkia vielä lisää yrittäjävalmennusta. Laajentamishalujamme jarruttaa muun muassa se, että kilpailu rehumarkkinoilla on juuri nyt sangen kovaa, Tomi toteaa.

Tomi haluaa korostaa, että ruokakauppaostoksilla jokaisen suomalaisen pitäisi suosia suomalaista, jotta maatalous kotimaassamme kukoistaisi ja myös  kuljetuksia tarvittaisiin lisää.

- Odotan innolla SKALin järjestämää koulutusta polttoainetuen hakemiseen. Siitä on varmasti hyötyä, Tomi Laakso toteaa.

Työnjakoa

Markus ja Tomi ajavat yhtä paljon, mutta pientä työnjakoa syntyy siinä, että Tomi vastaa enemmän autoista ja Markus hoitaa päivittäiset taloushallintoasiat. Laskutukseen käytettävään järjestelmään on Päivi tehnyt pohjatyöt. Tilitoimisto hoitaa kirjanpidon.

– Ajamme pääasiassa Moveren toimeksiannosta Hankkijan eläinrehukuljetuksia Kotkan ja Seinäjoen rehutehtailta Keski-Suomen ja Savon alueella maatiloille. Toisinaan ajot vievät muuallekin Suomeen. Tilojen koko on suurentunut, joten pääsemme yleensä perille purkamaan peräkärryn kanssa. Vain huonoilla keleillä menemme pelkällä nupilla, Tomi kertoo.

Yrityksellä on myös vaihtolava-auto, jolla hoidetaan lumen ajoa ja AIV-rehu- ja viljakuljetuksia.

Markus Laakso kertoo, että vaihtolava-autolla veljekset hoitavat AIV-rehu- ja viljakuljetuksia sekä lumen ajoa.

Aloittavan yrittäjänpääoman tarve on kasvanut

Tomi osallistui elokuussa Alahärmässä SKAL Nuorten verkoston kokoukseen. Hänestä on erittäin hyvä, että nuorille yrittäjille on perustettiin oma ryhmä.

– Pakko on myöntää, että kokouspaikkana Power Truck -tapahtuma ei ollut minun kohdallani paras mahdollinen. Keskittymiseni herpaantui välillä, kuin mieli paloi jo autoja katsomaan, Tomi nauraa.

Tomi toteaa, että tällä hetkellä nuorten, jotka eivät jatka perheyritystä, on vaativaa aloittaa kuljetusyrittäjinä. Rahoitus on nyt tiukassa.Kaluston hankintaa tarvitaan vakuuksia ja lisäksi pääomaa tarvitaan polttoaineiden hinnan kallistumisen vuoksi myös polttoainekortin hankkimiseen, Tomi kertoo.

– Voin silti suositella ammattiani nuorille, koska työ on monipuolista ja itsenäistä. Minulle sopii myös työn yksinäinen puoli. En viihtyisi työssä, jossa ollaan koko työaika  tiiviissä porukassa. Mielestäni nättiä Suomea on mahtava tarkkailla tuulilasin takaa eri vuodenaikoina, Tomi hehkuttaa.

Markusta arveluttaa jatkuva kustannusten nousu ja epävakaa maailmantilanne.

– Tällä hetkelle me, kuten useimmat kuljetusyrittäjät pärjäämme vielä, mutta yhtään lisää kriisejä emme enää tarvitse, Markus kiteyttää. 

Sopuisaa yhteistyötä

Tomin mielestä syksyllä ja liukkailla keliolosuhteet ovat aika vaikeat varsinkin alempiasteisella tiestöllä, jota he käyttävät paljon.

– Ilmaston muutoksen vuoksi teille tarvittaisiin useammin suolaa, muuten ne ovat jäässä.

Kuljetus M&T Laakson päivittäiset rehukuljetukset sovitaan ajojärjestelyn kanssa ja keikkatiedot saadaan auton näytölle.

– Auton olemme vaihtaneet viiden vuoden välein uudempaan, ottaen huomioon myös vähäpäästöisyyden.

Veljekset tekevät aina työt parhaansa mukaan. Jokainen keikka on merkittävä. Keskinäinen yhteistyö on sopuisaa, koska molemmat ovat yleensä hyväntuulisia.

– Maatiloilla en välttämättä näe ketään. Ilmoitan vain, että olen tulossa ja hoidan rehun purkamisen itsekseni. Toki löytyy puheliaitakin emäntiä ja isäntiä, joilta tarinaan tulisi vaikka koko päivän, mutta me elämme aikataulun mukaan, Tomi kertoo.

Itä-Suomen Kuljetusyrittäjät ry valitsi Kuljetus M&T Laakso Oy:n vuonna 2016 oman alueensa nuoreksi kuljetusyritykseksi. Markus vastaanotti huomionosoituksen avopuolisonsa Päivin kanssa Kimmelissä Joensuussa.

– Saimme mukavasti lisäpolkua toimintaamme, kun muut osoittivat arvostavansa työtämme ja saavutuksiamme, Markus kertoo.

Tomia odottavat kotona puoliso ja kultainen noutaja.

– Olen yleensä viikonloput vapaana ja lenkkeilemme. Kalastusharrastuksen olen juuri aloittanut uudestaan. Olen myös Maaningan paloasemalla puolivakinaisenapalomiehenä. Se on mukavaa vaihtelua.

Markuksen perheeseen kuuluu avovaimon lisäksi kolme lasta. Markus myöntää, että vapaa-aikaa on kohtalaisen vähän, koska hän ei osaa sanoa ei, vaan lähtee liikkeelle, kun kaverit tarvitsevat vaikkapa maatiloilla apua.

– Lapsia kuljetamme puolison kanssa harrastuksiin ja koko perheen kanssa kuljemme luonnossa. Metsästys ja kalastus kuuluvat myös rientoihin. Nuorinta lasta kuljetan mielelläni ratsastamaan tallille. Siitä on tullut meidän yhteinen juttumme, Markus paljastaa.