Jatkoa tiemäärärahoille

Syksyn budjettiriihessä hallitus esitti korjausvelan purkamiseen 200 miljoonaa euroa.

Hallitus esittää vuodelle 2025 osana investointiohjelmaa korjausvelan purkamiseen 200 miljoonaa euroa. SKAL kiittää esitystä, summa mahdollistaa tiestön parantamiseen kipeästi kaivattuja panostuksia ensi vuonnakin.

– Hyviä kohteita ovat edelleen päällystäminen ja maantiesillat, sanoo SKALin edunvalvontajohtaja Ari Herrala.

Hänen mukaansa vuoden 2024 korjausvelkapaketissa oli 250 miljoonaa euroa. Se on näkynyt erittäin positiivisesti teiden päällystämisenä kuljetusyrityksien ja kaikkien suomalaisten arjessa.

– Tämä on hyvä alku, mutta jatkuvuudesta on huolehdittava. Tiestön korjausvelan kasvu on pysäytettävä ja käännettävä laskuun.

SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala korostaakin, että hallituksen olisi ensi kevään kehysriihessään löydettävä ratkaisuja seuraavien vuosien rahoitukselle.

– Nyt ei saa lopettaa hyvin alkanutta tiestön perusparantamisen putkea. Lähivuosille on löydettävä heti rahaa, Kujala sanoo.

Pitkän aikavälin 12-vuotisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta on tarkoitus päättää tulevan talvikauden aikana. SKAL edellyttää, että tässä yhteydessä on tehtävä linjaukset tiestön määrärahatasojen nostamisesta.

SKAL on esittänyt Suomen teiden rapistumisen estämiseksi peräti miljardin euron tasokorotusta.

– Kun tästä kerromme, saamme usein kuulla vähän naureskeluakin vaateestamme. Mutta me tuomme esiin sen summan minkä tiestön rapistumisen estäminen vaatii, Kujala toteaa.

SKAL on esittänyt esimerkiksi perustienpidon rahoitustasoa sellaiseksi, että se mahdollistaisi asfaltointimäärät pysyvästi 4 000 kilometrin tasolle.

200 milj. eur.
korjausvelkaan vuonna 2025

Vuonna 2024 korjausvelkapaketissa oli
250 milj. eur.