Aluksi vinkki: Mitä kuljetusalalla tapahtuu, mihin SKAL vaikuttaa ja mitä palveluita omalta järjestöltäsi saat? Kuulet tästä kaikesta ilmoittautumalla muutaman viikon päästä pidettävään SKAL Forumiin. Takaamme varmasti innostavan sisällön.

SKALin arvot ovat luotettava asiantuntija, vastuullinen suomalainen, rohkea uudistaja ja jäsenen puolella.
Arvojamme punnittiin, kun Suomen hallitus antoi 22.9.2025 eduskunnalle esityksen, jossa esitetään työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poistumista vuoden 2026 alusta alkaen. Me SKALissa aiomme säilyttää jäsenmaksujen verovähennysoikeuden.
Me SKALissa aiomme säilyttää jäsenmaksujen verovähennysoikeuden.
Miksi? Koska emme halua lisää kustannuksia jäsenyrityksillemme. Ja koska SKAL ei tosiasiassa ole työmarkkinajärjestö, eikä ole koskaan ollutkaan. Me toimimme muuten ja erittäin laajasti koko alan puolesta, mutta työmarkkinaneuvottelujen osapuoli emme ole. Esimerkiksi viime vuoden työstämme voit lukea täällä.
Aivan viime viikkoinakin on poliittisessa päätöksenteossa ollut tavoitteidemme kannalta merkittäviä linjauksia.
Ensinnäkin eduskunnassa käytiin lähetekeskustelu polttoaineveron alentamisesta. Polttoaineveroa on kevennytty jo aiemmin tällä hallituskaudella noin 170 miljoonalla ja tällä uudella esityksellä taas lisää 100 miljoonalla eurolla. Dieselin polttoaineverotus on tuplaantunut 2000-luvulla, nyt suuntaa käännetään. Samassa keskustelussa mainittiin monesti ammattidiesel. Jopa vuosikymmenien ajan SKALin tavoitteena ollut ammattidiesel on lopultakin menossa eduskuntaan ja tulossa voimaan vuoden 2027 alusta. Ratkaisu liittyy myös polttoaineen jakelun päästökauppaan.
Polttoaineveroa kevennetään.
Toinen merkittävä asia oli, kun hallitus päätti suunnata EU-varoja uudelleen mm. siten, että sotilaallisen liikkuvuuden hankkeisiin osoitetaan noin 210 miljoonaa euroa. Tämä tarkoittaa lisää rahaa tiestölle.
Kolmanneksi eduskunta käsitteli selontekoa teollisuuspolitiikasta, jossa tuodaan esiin myös logistinen kilpailukyky. Suomessa on syytä kiinnittää huomiota logistiseen kilpailukykyyn ja sen vaikutusta Suomessa tehtäviin investointeihin. Lue täältä näkemyksiämme.
SKAL ei ole työmarkkinajärjestö
Toistan alussa toteamamme: emme ole työmarkkinajärjestö emmekä aio sellaiseksi tulla. Näistä asioista ja työehtosopimusten tekemisestä vastaa alallamme Autoliikenteen Työnantajaliitto. SKAL on elinkeinopoliittinen kuljetusalan yrittäjien oma järjestö.
Jäsenmaksujen verovähennysoikeuden säilyttäminen vaatii kuitenkin tarkennusta järjestömme sääntöihin. Siksi 8.10. koolla ollut hallituksemme päätti kutsua järjestömme edustajat koolle ylimääräiseen liittokokoukseen 29.10. Kokouksessa tehdään päätökset, joilla varmistamme verovähennysoikeuden säilymisen. Käytännössä tarkennamme sääntöjämme poistamalla niistä maininnat työmarkkinajärjestönä toimimiseksi. Tämä vastaa tosiasiallista tilannetta.
Kerromme asiasta avoimesti. Haluamme välttää väärän tiedon leviämisen ja vähentää tarpeetonta spekulointia asialla. Tavoitteenamme on siis yksiselitteisesti säilyttää SKALin jäsenyrittäjien jäsenmaksun verovähennysoikeus. Toimimme järjestön arvojen mukaisesti, jäsenten etua valvoen. Jäsenen puolella.