Joensuulaisen Konekorjaamo Riikosen varustelema neliakselinen Iveco Stralis X-Way edustaa maahantuojansa näkemystä raakapuun ajoon soveltuvasta ajoneuvosta. Malliston väkevimmän, 570-hevosvoimaisen 13-litraisen moottorin ja siihen yhdistetyn 16-vaihteisen automatisoidun vaihteiston kanssa pärjää varmasti myös hankalissa maastoissa. Tiuhan, 4,23 perävälityksen ansiosta sekä kakkosakselin nostolla selviydytään varmasti kehnoista tilanteista. Auto on varustettu myös hiekoittimella.
Mukava työmaa.Auto on jo vanha tuttu, mutta Ivecon uutta mallia odotellessa perinteinen Stralis pysyy maahantuojan tilauslistoilla vielä tovin aikaa. Ohjaamo on mukavalla tavalla vanhanaikainen. Mittarit ovat selkeitä, mutta niiden välissä olevasta näytöstä kestää jonkin aikaa oppia löytämään tarvittava tieto. Näkyvyyttä etuoikealle häiritsee peilipaketti, joka on lähes kiinni ohjaamon A-tolpassa. Näiden asioiden kanssa oppii äkkiä elämään. Muuten korkea ohjaamo tarjoaa mukavan työskentelytilan ja tarvittaessa rennon makuutilan.
Kotimaisuus kunniaan.Kuusitoistavaihteinen ZF-sukuinen, ylivaihteinen Hi-Tronix -vaihteisto tarjoaa tilanteeseen sopivan pykälän vaivattomasti. Vaihtaminen tapahtuu yhtä helposti kuin pohjoismaisilla kilpailijoilla. Lyhyt peränvälitys ja runsas vaihdemäärä takaavat jatkuvan menon kehnoillakin teillä ja mukavan matkan jatkumisen, kun päästään pikitielle. Riikosen asentamat, puunajoon tarkoitetut varusteet on rakennettu huolellisesti, tässäkin yksilössä kotimaisuusaste on huomattavan korkea. Koeajetussa mallissa oli Terminator XXL Aero -pankot. Polttoainetankin suojaus on esimerkillinen.
Helppo kiivetä.Iveco Stralis X-Way vaikuttaa kelpo ajokilta myös puun ajoon. Auton voimalinja on kohdillaan ja hyvän alaväännön omaava moottori varustettuna kuusitoistavaihteisella vaihteistolla antavat mainiot lähtökohdat vaivattomaan liikkumiseen. Kokonaistaloudelle ja työturvallisuudelle on merkitystä sillä, että päästöjen vähennys voidaan tehdä ilman pakokaasujen takaisinkierrätystä. Tämä vaikuttaa polttoaineen kulutukseen, öljynvaihtoväleihin ja siihen, että moottori ei tee regenerointia pysähdyksissä. Työturvallisuus paranee, kun työskennelläänalueilla, joissa on maastopalon vaara.