Iveco kaasuttaa tulevaisuuteen

Henkilöautoissa on dieselille jo tällä hetkellä tarjolla vaihtoehtoisia energiamuotoja muun muassa etanoli-, hybridi-, sähkö- ja tietenkin bensiiniautojen muodossa. Hyötyajoneuvojen osalta dieselille on kuitenkin  haasteellisempaa löytää todellista kilpailijaa, eikä dieselin joutsenlaulua olekaan raskaissa ajoneuvoluokissa vielä julistettu alkaneeksi. Raskaalla puolella tällä hetkellä varteenotettavimpina vaihtoehtoina voidaan pitää  maa- ja biokaasukäyttöisiä (metaani) ajoneuvoja, joita alkaa olla saatavilla jo useiden valmistajien mallistossa. Metaanikäyttöisten ajoneuvojen eduiksi luetaan pienemmät hiukkas- ja NOX-päästöt sekä moottorin hiljaisempi käyntiääni, lisäksi CO2-päästöjäkin syntyy dieseliä vähemmän erityisesti biokaasulla ajettaessa. Iveco järjesti mahdollisuuden tutustua yhtiön tavarakuljetuspuolen maakaasuajoneuvoihin Ruotsin Båstadissa maaliskuun talvisissa testiolosuhteissa.

Nesteytetyn maakaasun (LNG) säiliö.

Kaasua kaikissa kokoluokissa

Iveco on lähtenyt tosissaan kisaan maakaasukäyttöisten hyötyajoneuvojen herruudesta. Malliston kevyimmän pään Dailyä on saatavilla 3,5–7,2 tonnin kokonaispainoluokissa umpipakettiautoina tai chassis cab -alustamallina kolmelitraisella 136 hevosvoiman moottorilla ja Ivecon omalla HI-MATIC -automaattivaihteistolla, mutta valita voi myös kuusivaihteisen manuaalin. Ivecon keskiraskaasta kuorma-autosta Eurocargosta  valikoimissa on puolestaan 12-, 15- ja 16-tonniset versiot 210-hevosvoimaisella moottorilla yhdistettynä manuaalivaihdelaatikkoon tai Allisonin automaattiin. Suurimpiin Straliseihin on valittavina alustasta riippuen 8, 9 tai 13 litran moottorit, joista löytyy hevosvoimia parhaimmillaan 460 ja vääntöä 2000 Nm. Tällä hetkellä maakaasukäyttöisten 460-hevosvoimaista lippulaivamoottoria on saatavilla ainoastaan 2-akseliseen rekkaveturiin, mutta valikoima on laajenemassa vielä tämän vuoden aikana. Iveco pystyy siis tarjoamaan maakaasu vaihtoehdon moniin eri kuljetustehtäviin.

Ajotietokone ilmoittaa keskikulutuksen kilogrammoissa ei totutummin litroissa.

Lyhenteiden viidakossa

Dailyssä ja Eurocargossa käyttövoimana toimii pelkästään CNG eli paineistettu maakaasu. Stralisista on puolestaan mahdollisuus valita myös LNG-käyttöinen eli nesteytetyllä maakaasulla toimiva versio tai näiden  kahden yhdistelmä, josta siis löytyvät säiliöt sekä CNG:lle että LNG:lle. Paineistettu (CNG) ja nesteytetty (LNG) maakaasu ovat siis lähtökohtaisesti samaa ainetta, ne ovat ainoastaan varastoitu eri olomuotoon.  Jäähdytettynä maakaasu nesteytyy ja mahtuu pienempään tilaan. Näin ollen LNG:n käyttö mahdollistaa pidemmän toimintasäteen ja on eduksi pitkillä kuljetusmatkoilla. CNG-ajoneuvot ovat puolestaan hankintahinnaltaan  edullisempia ja sitä kautta vaikkapa jakelukuljetuksiin toimivampia, kun käyttösäde ei ole ratkaisevassa roolissa.

Käytännön kokemuksia

Kuljettajan paikalla eroa kaasu- ja dieselkäyttöisen auton välillä ei juurikaan huomaa. Toki moottorin käyntiääni on erilainen,  ajoneuvotietokone kertoo keskikulutuksen kilogrammoina eikä litroina ja moottorin teho- sekä vääntökäyrissä on pieniä eroja, mutta perustehtävänsä koeajoautoissa olleet moottorit hoitivat moitteetta ja toimivat hyvin yhteen automaattivaihteistojen kanssa. Dailyssä kaasumoottorin omalaatuinen ”muriseva” käyntiääni tuli ajon aikana selvimmin esille, erityisesti moottoria vedätettäessä.

Tulevaisuuden polttoaine?

Kunhan maa- ja biokaasun jakeluverkosto laajentuu riittävästi ja käyttökokemuksia kaasukäyttöisistä raskaan liikenteen ajoneuvoista kertyy hieman laajemmin voi hyvinkin olla, että kaasuajoneuvojen lukumäärä kasvaa Suomessakin merkittävästi. Ainakin vielä toistaiseksi jakeluverkosto etenkin Itä- ja Pohjois-Suomen osalta on sen verran harva, että se asettaa omat haasteensa kaasuajoneuvojen käytölle, vaikka verkosto on jatkuvastitihenemässä.

Hankintahinnoiltaan maakaasuajoneuvot ovat jonkin verran dieselajoneuvoja kalliimpia, mutta toisaalta itse polttoaine on hieman edullisempaa, joten pitkän matkan kuljetuksissa maakaasu voi olla taloudellisestikin kannattava vaihtoehto. Omaa rooliaan näyttelevät toki myös asiakkaiden asettamat vaatimukset esimerkiksi kuljetusten ympäristöystävällisyydelle, joten nähtäväksi jää, millaisella käyttövoimalla tulevaisuuden raskaat ajoneuvot kulkevat.