IAA-messut: Pääosassa päästöjen vähentäminen

Hannoverin messukeskuksen  hallit ja ulkoalueet täyttyivät erilaisista logistiikka-alaan liittyvistä välineistä. Lähes 2 000 näytteilleasettajaa tekivät parhaansa esitellessään liki 250 000 messuvieraalle yrityksiensä tarjontaa. Kuten messuilla neljä vuotta sitten, myös nyt lähes kaikki mediat nostivat esille päästöt ja sen, mitä kuljetusala on tehnyt niiden vähentämiseksi.

Kuorma- ja linja-autoteollisuus on vahvasti sitoutunut päästöjen alentamiseen. Tähän ovat johtaneet Euroopan unionissa jo lähes kolmekymmentä vuotta sitten asetetut, yhä tiukentuvat päästövaatimukset.

Viime aikoina myös kuljetusasiakkaat ovat alkaneet vaatia päästövapaita kuljetuksia. Tutkimusyhtiö Ipson on Volvo Trucksin toimeksiannosta tehnyt kyselyn logistiikka-asiakkaiden keskuudessa. Kyselyn mukaan 78 prosenttia yrityksistä on valmiita maksamaan enemmän vähäpäästöisistä kuljetuksista. Huomattava osa yrityksistä, 85 prosenttia on valmis vaihtamaan kuljetusliikettä, jos heidän vaatimuksensa eivät täyty. Kuljetusliikkeistä 60 prosenttia pelkää menettävänsä asiakkaita, jos he eivät pysty vastaamaan asiakkaiden vaatimuksiin.

Polttokenno, puhdasta tulevaisuutta.

Ostaisitko omanlatauspisteen?

IAA 2022 osoitti, että vaihtoehtoisten energiamuotojen pakka on vielä hiukan sekaisin. Usealla valmistajalla on joko nyt tai lähitulevaisuudessa osoittaa vaihtoehtoja, joilla päästään tarvittaviin päästöjen vähennyksiin.

Vaihtoehtoina ovat akuista energiansa saavat täyssähköajoneuvot, biokaasulla toimivat sekä takavasemmalta kaikkien näiden ohitse pyrkivät H2-ajoneuvot eli vetyä polttoaineena käyttävät ajoneuvot.

Messuosastoilla vieraillessa tuli mieleen, että nyt on saatu aikaan muna ennen kanaa. Esimerkiksi sähkökäyttöisten, pitkähkön toimintasäteen omaavien kuorma-autojen valmistus on joko jo alkanut (Volvo) tai alkaa seuraavan parinvuoden sisällä (Mercedes, Nikola, MAN, Scania).

Toimintasäteeksi luvataan kokonaispainosta riippuen 250–500 km. Latausaika on useita tunteja ennen kuin megawatin latausasemat tulevat käyttöön. Polttokennolla toimivat rekanveturit voivat päästä lähitulevaisuudessa 1 000 kilometrin päähän varttitunnin tankkaamisella. Biodieselillä puolestaan parhaimmillaan yli 3 000 kilometriä kymmenen minuutin tankkauksella, olemattomilla lähipäästöillä ja kohtuullisen alhaisilla hiilidioksidipäästöillä.

Ongelma on edelleen latauspisteiden riittämättömyys. Tällä hetkellä raskaan liikenteen tarvitsemia vähintään 300 kW:n lataustehon tarjoavia asemia on harvassa. Saksassa on avattu vasta yksi huoltoasema, joka voi tarjota kuljettajalle eri palveluita ja kahdelle sähkökuorma-autolle 350 kW:n lataustehon, jolla autoon voidaan saada 45 minuutin latauksella noin 100 kilometrin toimintasäde.

Turbostar on tullut takaisin.

CharIN-allianssin tukemat, megawatin MCS-asemat (Megawatt Charging System) mahdollistavat korkean lataustehon vasta tämän vuosikymmenen lopulla. Tulevaisuus näyttää kuinka latausasemien verkkainen lisääntyminen vaikuttaa BEV-sähkökuorma-autojen lisääntymiseen. Silmiinpistävää messuilla oli erilaisten terminaalien pihoille asennettavien latausasemien runsas määrä. Nyt ollaan nurinkurisessa tilanteessa. Valittuasi laivueeseen sähkökäyttöisen ajoneuvon, voit joutua ostamaan samalla huoltoaseman.

Cummins täyttää jo nyt tulevat päästövaatimukset.

Dieselmoottorien uutuudet

Messualueelta löytyi myös perinteistä tekniikkaa. Dieselmoottorin hautajaisia ei vieläkään järjestetä. Cummins esitteli uuden, näillä näkymin 2027 voimaan astuvanEuro 7/ VII päästövaatimuksen täyttävän dieselmoottorin. Moottoreita on tarjolla kahdessa kokoluokassa, 10-litrainen maksimiteholla 450 hv ja 15-litrainen teholuokissa 510–650 hv. Suurimman moottorin energiana voidaan käyttää, sylinterinkannesta riippuen, nestemäistä vetyä, biokaasua tai uusiutuvaa HVO-dieseliä. Typen oksidien määrä rajoitetaan lähes olemattomiin käyttämällä uutta HGCC-järjestelmää, joka koostuu kaksois-SCR -järjestelmästä sekä AdBluen kaksoisannostelusta.

MAN esitteli hiukan tehokkaamman 12-litraisen D26-moottorin, jonka huipputeho on nyt 520 hv. Tällä pienellä tehonlisäyksellä moottori mahdollistaa Suomessa täyden 76 tonnin junapainon. Scanian korkean hyötysuhteen omaava moottorisarja voimansiirtolinjoineen herätti messuilla myös selvästi kiinnostusta.

Muita ratkaisuja päästövähennyksiin

Päällirakennepuolella esiteltiin kilvan erilaisia ratkaisuja, joilla saadaan alennettua joko valmistuksen tai käytön aikaisia päästöjä. Erilaisilla energiamuodoilla toimivia lämmönsäätölaitteita oli tarjolla lähes jokaisella valmistajalla. Kuormatilojen keveys on yksi tapa pienentää hiilidioksidipäästöjä per ajettu tonni, kyytiin mahtuu enemmän tavaraa.

Myös Saksassa hyväksytään pidemmät kuormatilat.

Perävaunuvalmistajien osastoilla kävi selväksi kaluston monipuolisuus. Kaikille kuljetusta tarvitseville tavaroille voidaan räätälöidä täsmälleen oikeanlainen perävaunu. Silmiinpistävää oli turkkilaisten perävaunuvalmistajien määrä, varsinkin erikoiskuljetusvaunujen osastolla. Avustavat innovaatiot Messuhalleja kiertäessä katse osui erilaisiin kuljetuksia helpottaviin innovaatioihin.

Yksinkertaisimmasta päästä oli Span-Setin kehittämä kiristysvoiman mittauslaite TFI (Tension force indicator). Kyseessä on pyykkipojan näköinen muovinen laite, joka asennetaan sidontaliinan kiristimen sekä koukun kiinnityspultin ympärille. Kun kuljettaja tekee ylisidonnan ja kiristää sidontaliinan, hän huomaa indikaattorin osoittimen asennosta sidontavälineellä saavutetun kiristysvoiman. Näin hän näkee sidonnan todellisen kiristysvoiman, joten hänen ei tarvitse käyttää K-arvoa 1,5 laskiessaan sidonnan lujuutta. Yksinkertainen väline säästää sekä aikaa että sidontavälineitä. Viranomaiset hyväksyvät laitteen käytön kuormanvarmistuksessa.

Näyttelyssä oli esillä runsaasti erilaisia ajoneuvon seurantajärjestelmiä sekä sovelluksia, joiden avulla kuljetusliike pystyy tekemään tarjouksia tarjolla olevistarahdeista.

Turvaa perävaunun kytkentään.

Kuljettajan työtä helpottava innovaatio löytyi myös suomalaisille tutun VPG:n osastolta. Kyseessä on ajoneuvon CANväylään asennettava järjestelmä, jokailmoittaa kuljettajalle äänikomentoina, kun vetoauton ja perävaunun aisan kulma uhkaa kasvaa niin suureksi, että se osuu vetoauton rakenteisiin. Järjestelmä auttaa myös kuljettajaa perävaunun kytkennässä antamalla äänikomennon oikeasta suunnasta vetosilmukan lähestyessä vetokitaa. Osastolla oli simulaattori, jolla havainnollistettiin järjestelmän toimintaa. Esitys oli vakuuttava, tällä säästettäisiin monta mutkaa vetoaisoissa.

Suomalaisia yrityksiä oli tänä vuonna messuilla vähän. Tutustuin Koskisen Oy:n osastolla pakettiautojen vanerisisustuksiin. Suomalainen keksintö, merikonttien kuljetukseen kehitetty Contle-konttiadapteri kävi pokkaamassa kolmannen sijan Trailer Innovation Awards -kilpailussa.

Kiinalaiset esittelivät messuille sähköisiä ratkaisujaan ajoneuvovalmistajana ja latausinfran tuottajana. Muutamilla osastoilla, lähinnä varaosatuotannossa, oli intialaisiapalveluntuottajia.

Myös MAN vastaa sähköautohaasteeseen.

IAA 2022 osoitti jälleen logistiikka-alan laajuuden ja eri valmistajien mahtavan panostuksen ympäristöystävällisiin kuljetuksiin. Vaihtoehtoja löytyy, mutta ne eivät vielä ole täysin valmiita. Kymmenen vuoden aikajaksolla saamme nähdä mikä vaihtoehto osoittautuu parhaaksi. Todennäköisesti ei mikään yksittäinen asia, vaan useiden eri vaihtoehtojen yhdistelmä. Kaiken takana on kuitenkin maantiekuljetusten monimuotoisuus. Yksi vaihtoehto sopii hyvin lyhyiden toimintasäteiden kuljetuksiin, toinen kuljetuksiin, joissa ajettavat matkat ovat pitkiä.

On jännittävää nähdä mitä kehittyvä logistiikan maailma tuo esille seuraavilla messuilla kahden vuoden päästä.