Kuljetusyrittäjä Magnus Ek on saanut nähdä ja kokea kuljetusalan ylä- ja alamäet. Hän on pysynyt juurillaan Porvoossa töiden suuntautuessa etupäässä ulkomaanliikenteeseen.
Yrityksen nimi ja kalustomäärä ovat vaihdelleet vuosien saatossa. Nyt MEK Kuljetus Oy Ab ajaa kolmella lämpötilasäädellyllä yhdistelmällä elintarvikkeita ja kappaletavaraa pääasiassa Tanskaan. Yksi HCT-yhdistelmä kuljettaa paperia Tampereelta Vuosaaren satamaan.
– Ajot Tanskaan ovat enimmäkseen kansainvälisten yhtiöiden DSV A/S:n ja Cargo 2000 A/S Transportin liikennettä, Magnus Ek kertoo.
Kasvu toi raskaan vastuun
Magnus aloitti yritystoiminnan vuoden 1988 lopulla sora-autolla Ruduksen ajossa. Hartwallin juomien jakelu Porvoon varastolta oli hyvä lisätienesti yrityksen alkuvuosina. Parhaimpina aikoina juomia ajettiin kolmella autolla. Sattuma ja puolituttu avasivat ovet DFDS:n konttiliikenteeseen Ruotsiin ja Norjaan.
Lama 1990-luvun alussa otti koville, mutta ulkomaankuljetukset kantoivat sen yli. Soranajon ja juomien kuljetukset Magnus Ek lopetti 1990-luvun puolivälissä kokonaan, kun konttiliikenne kotimaassa oli vahvassa kasvussa.
– Parhaimmillaan, tai pahimmillaan, minulla oli 60 ajoneuvon liikenne pyöritettävänä. Osa kalustosta oli omaa, mutta valtaosa yhden auton sopimusyrittäjien. Stressasin kovasti sitä, miten työllistän kaikki sopimusyrittäjät. Ilman ammattitaitoisia kuljettajia ja vaimon tukea eivät asiat olisi sujuneet.
Yritystoiminnan ollessa laajimmillaan Magnus hoiti kaiken tiedonkulun puhelimella. Luotettava kumppani oli mukana kulkeva vihko, jossa olivat keskeiset tiedot. Tietokoneet toivat vähitellen helpotusta. Nykypäivän digitaalisuuden hyödyntämisestä Magnus nauttii.
Kilpailun kiristyessä ulkomaanliikenteessä 2000-luvun lopulla Magnus supisti toimintaansa ja keskittyi nykyisiin elintarvikekuljetuksiin Tanskaan.
HCT:n hyötyhjä testaamassa
Piristysruiskeen toimintaan toi mahdollisuus osallistua HCT-kokeiluun (High Capacity Transport) eli pilotoida poikkeusluvalla normaalia pidemmällä ja raskaammalla yhdistelmällä tieliikenteessä. Koneinsinöörinä Magnusta kiinnostavat juuri tällaiset haasteet, suunnitteluja ja ratkaisujen keksiminen.
– Olin nuorena töissä Volvolla ja ystävystyin siellä inspiroivan, tietoa ja taitoa pursuavan Kurt Westeniuksen kanssa. Oli nautinto toteuttaa yhdessä hänen kanssaan yritykseni HCT-ratkaisu.
MEK-Kuljetuksen pidennetty B-linkki on mitoitettu kahden pitkän 40- tai 45-jalkaisen merikontin kuljetuksiin. Yhdistelmää vedettiin aluksi Volvo FH 500 nostoteliautolla, jolloin kokonaismassa oli 68 tonnia. Nyt vetoautona on telivetoinen Volvo FH 540 6x4 ja kokonaismassa 76 tonnia.
Kokeilulupa myönnettiin kaksi vuotta sitten. Magnus naureskelee ylpeänä olevansa harvinainen yrittäjä, sillä hän on ajanut itse HCT-yhdistelmää yli 100 000 kilometriä. Kokemukset ovat osoittaneet, että yhdistelmä on turvallinen ja keskikulutus kahta konttia vetäen on vain 45 l/100 km. B-linkki soveltuu nimenomaan terminaaliajoon. Ajo-ominaisuuksiltaan se on tukeva, talvellakaan ei ole ollut ongelmia.
Magnus muistuttaa, että HCT on kallis hankinta. Ostajan pitää muistaa, että siinä on myös enemmän kuluvia ja vaihdettavia osia. Normaali viikonloppuhuolto saattaa viedä koko päivän, vaikka mitään ei olisi mennyt rikki.
– Olen ollut tyytyväinen kokeilun tuloksiin ja luonnostelin jo toistakin yhdistelmää, mutta Kurt Westeniuksen menehtyminen pysäytti hankkeen. Odottelen nyt, millaisia päätöksiä pitkien yhdistelmien osalta tehdään, ja jatkan vasta sitten suunnitelmiani.
Magnus olisi tyytyväinen, jos liikenne- ja viestintäministeriön kaavailemat kaluston mitta- ja massamuutokset tulisivat voimaan yhtä aikaa. Nyt on vaarana, että yrittäjät rakentavat yhdistelmiä, joihin tarvitaan akseli lisää alle kahden vuoden kuluttaa. Yrittäjän kulut kasvavat ja muutoksista hyötyy ensisijaisesti suurteollisuus.
Magnus on pohtinut tilannetta myös koko Euroopan teillä.
– Meillä teollisuus on ollut vahvasti ajamassa suurempia kuljetusyksiköitä, mutta Keski-Euroopan tiet täyttyvät edelleen puoliperävaunuista. Mielestäni HCTyhdistelmät soveltuisivat sinnekin pitkille matkoille. Ajoneuvojen määrä vähenisi, ruuhkat helpottaisivat ja päästöt pienenisivät. Kuljetusyrittäjän arkea helpottaisi myös, jos Suomella ja Ruotsilla olisi samat mitat ja massat.
Kiristyvä kilpailu edessä
Kilpailu on nykyisin entistä kovempaa. Ulkomailta tulevat kuljettajat saavat lastin perille navigaattorien avulla, ilman kielitaitoakin. Huolintaliikkeet ilmoittavat kuljetettavista konteista netissä ja kaikki voivat jättää tarjouksensa yhtä helposti.
– Luulen, että lähitulevaisuuden muutokset alalla ovat valtavia robotiikan ja digitalisaation myötä. Maailmanlaajuinen ilmiö on, että tavarakuljetukset hoidetaan yhä enemmän täsmäkuljetuksina tuotantoon. Varastointi vähenee entisestään.
Magnus Ek on huomannut, ettei alalle tulija välttämättä kasva enää oman perheen helmassa kuten ennen. Hän pelkää, että perinteiset yhden auton yrittäjät ovat vaarassa kadota markkinoilta kokonaan. Maantien kutsu on himmentynyt, ja sitä pitäisi kirkastaa. Aikaisemmin nuorille riittivät houkuttimiksi suuret autot, vapaus ja kromin kiilto.
Joustoa ajo- ja lepoaikoihin
Magnuksen autot palaavat Tanskasta perjantai-iltana ja lähtevät matkaan taas lauantaina. Hän ajaa itse usein auton lähtöpäivänä Helsinkiin, jotta kuljettajalle ei kerry liikaa tunteja heti alkumatkasta. Ajo- ja lepoaikalakiin tarvittaisiin lisää joustoa, että kuljettaja pääsisi perjantaina takaisin Porvooseen saakka. Nyt työaika täyttyy joskus jo Lahdessa ja toisen kuljettajan pitää lähteä ajamaan loppumatka.
– Kuljetusyrityksien valvonta Suomessa on lisääntynyt ja tarkentunut. Yrityksessäni on tehty niin vero- kuin tilaajavastuutarkastukset lähiaikoina. Harmaata taloutta ei kuitenkaan ole saatu täysin pois markkinoilta. Maassamme on edelleen ilman liikennelupaa toimivia yrittäjiä. ■
Kaverit pitävät liikkeellä
Magnus Ek sanoo olevansa laiska urheilemaan yksin. Onneksi on kavereita, joiden kanssa liikkua. Kerran viikossa on koolla sählyjoukkue ja uimassa Magnus käy parhaimmillaan pari kertaa viikossa. Neljän saman ikäisen kaverin golfporukalla on matkattu pitkin Eurooppaa.
– Aloitamme kauden aina jossain ulkomailla ja lopetamme samoin. Nyt kausi alkaa Bratislavasta 23.4. Kesällä kierrän viheriöitä lähinnä Suomessa, mutta vain 10–15 kertaa, sillä haluan viettää aikaa vaimon ja kolmen tyttäreni ja heidän perheidensä kanssa mahdollisimman paljon.
Magnus on lupaillut vaimolle myyvänsä kaluston, kun täyttää 60 vuotta, mutta vaimo ei usko sen toteutuvan. Lopettamispäätökseen vaikuttavat tietysti vielä monet asiat, kuten oma terveys.
– Putosin kolme vuotta sitten selkä edellä betonille ja selästä hajosi nikamia. Ne luutuivat kyllä, kun vietin viisi kuukautta metallituessa, mutta tilanne pysäytti miettimään. Haluan päästä eläkkeelle mahdollisimman hyvässä kunnossa.