AdBlue-ongelmien käsittely EU:ssa nytkähti eteenpäin

EU-komissio on käsitellyt kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden (AdBlue) toimintaongelmia. Europarlamentaarikko Katri Kulmuni teki komissiolle kirjallisen kysymyksen 17.12.2024, jossa hän kysyi komission mahdollisia toimenpiteitä AdBlue-järjestelmien toimintavarmuuden parantamiseksi arktisella alueella.

Komissio vastasi Kulmunin kysymykseen 18.3.2025. Komissio toteaa vastauksessaan:

”Komissio on tietoinen ongelmasta, joka liittyy reagenssien käyttöön erittäin matalissa lämpötiloissa. Komissio on saanut tietoonsa Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n aiheesta tekemän kyselyn tulokset.

Ongelman lieventämiseen voisi komission käsityksen mukaan olla tarjolla erilaisia ratkaisuja. Sellainen olisi esimerkiksi teollisuuden aloitteesta laadittava standardi, jolla parannettaisiin reagenssien pakkasenkestävyyttä ja sitä kautta niiden toimivuutta erittäin kylmissä oloissa. Toinen mahdollisuus olisi siirtyä käyttämään sellaisia reagensseja, joiden jäätymispiste on matalampi. EU:n lainsäädännössä ei aseteta erityisiä vaatimuksia reagensseille eikä etenkään niiden fyysisille ominaisuuksille, joten kylmissä olosuhteissa olisi sen puolesta täysin mahdollista käyttää sellaisia vaihtoehtoisia reagensseja, joiden jäätymispiste on matalampi, mikäli ajoneuvonvalmistajat niiden käytön sallivat.”

Vielä keväällä 2024 komissio vastasi Europarlamentaarikko Henna Virkkusen kirjalliseen kysymykseen:

”Komissio ei ole tietoinen, että alhaisten lämpötilaolosuhteiden vuoksi jälkikäsittelyjärjestelmiä jouduttaisiin korjaamaan Euro 6 -vaatimusten mukaisissa ajoneuvoissa”

SKAL ja FinMobility tapasivat komission edustajia syyskuussa 2024 kertoen niistä haasteista, joita arktiset olosuhteet päästövähennyslaitteille aiheuttavat. Tapaamisessa esiteltiin SKALin helmi-maaliskuussa 2024 tekemän jäsenkyselyn tulokset. Tämä EU-vaikuttamistyö näkyy. Ratkaisuhakuinen sekä tosiasioihin ja jäsenyrityksiltä kerättyyn tutkimustietoon perustuva vaikuttamistyö noteerataan myös EU-komissiossa. Tämä antaa erittäin vahvan selkänojan jatkaa vaikuttamistyötä ongelman ratkaisemiseksi.

- Komission vastaus oli tärkeä välietappi AbBlue-kysymykseen liittyvässä vaikuttamistyössä. Tavoitteeksi tulee asettaa pakkaskestävyydeltään parempien reagenssien testaaminen jo seuraavalla talvikaudella, SKALin johtaja Petri Murto toteaa.

SKAL jatkaa vaikuttamistyötä asiassa niin Suomessa kuin EU-tasollakin. Huhtikuussa on tapaaminen liikenne- ja viestintäministeriön edustajien kanssa, jossa käydään läpi seuraavia konkreettisia askelia päästövähennyslaitteiden talviajan ongelmien vähentämiseksi.

Aiheesta myös:

Komissio kiinnostui päästövähennyslaitteiden toimintahaasteista

Päästömanipulointi puhuttaa

SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa – neljällä viidestä ongelmia