Tiestön rahoitus huolestuttaa edelleen, vaikka pientä lisärahoitusta on tulossa ensi vuodellekin hallitusohjelman uudelleenkohdistuksesta.


Hallitus esittää vuodelle 2026 osana investointiohjelmaa korjausvelan purkamiseen 118 miljoonaa euroa. Nykytilanteessa se on hyvä summa, joka mahdollistaa tiestön parantamiseen kipeästi kaivattuja panostuksia ensi vuonnakin. Lisärahoitus riittää kuitenkin vain 2 300–2 400 kilometrin päällystämiseen, joka on selvästi vähemmän kuin 2024–2025. Varsinkin tulevien vuosien rahoitus huolestuttaa, erityisesti vuosien 2027–2029 osalta.



Vuonna 2025 korjausvelkapakettiin pistettiin 200 miljoonaa euroa, ja se on näkynyt teiden päällystämisenä ja siltojen korjaamisena kuljetusyritysten ja kaikkien suomalaisten arjessa. Ilman jatkorahoitusta ongelma kuitenkin pahenee nopeasti. Tiestön korjausvelan kasvu on pysäytettävä ja käännettävä laskuun.

Liikenne 12 -määrärahapäätökset etenemässä eduskuntaan
Liikennejärjestelmäsuunnitelman lausuntokierros järjestettiin 20.12.2024 ja 5.3.2025, keräten 250 lausuntoa. Myös eduskuntaryhmät antoivat kommenttinsa suunnitelmaluonnokseen. Suunnitelma on luvattu eduskuntakäsittelyyn syyskauden aikana. Tässä vaiheessa voidaan vielä vaikuttaa, tiestön määrärahatasoihin.

________________________________
SINUA SAATTAISI MYÖS KIINNOSTAA
Hallitus uudelleenohjaa EU-rahoitusta Suomen tiestölle
Hyvä uutisia tieliikenteeseen: noin 150 korjatun maantiesillan tavoite saavutetaan tänä vuonna