Kuljetusbarometri 3/2025: Polttoainevarkauksista miljoonien eurojen kulut kuljetusyrityksille

SKAL selvitti syyskuun kuljetusbarometrissä polttoainevarkauksien yleisyyttä. Vastausten perusteella joka neljäs kuljetusyritys on joutunut polttoainevarkauden kohteeksi viimeisen vuoden aikana. Barometrikyselyn perusteella polttoainevarkauksien tekijä jää vain harvoin kiinni teostaan.

SKALin syyskuussa toteutettuun Kuljetusbarometriin 3/2025 vastanneista 513 kuljetusyrityksestä 24 prosenttia oli joutunut polttoainevarkauden kohteeksi viimeisen vuoden aikana. Tyypillisimmillään varkauksia oli yhdelle yritykselle sattunut 2–3 kappaletta, minkä vaihtoehdon vastasi 45 prosenttia polttoainevarkauden kohteeksi joutuneista. Yli viisi kertaa kuluneen vuoden aikana polttoainevarkauksia oli kohdannut 10 prosenttia varkauden kohteeksi joutuneista.

Yleisimmin polttoainevarkauksien kohteeksi viimeisen vuoden aikana ovat joutuneet yritykset, joiden tavanomainen toiminta-alue on ulkomaat. Ulkomailla toimivista kuljetusyrityksistä peräti 38 prosenttia oli viimeisen vuoden aikana joutunut polttoainevarkauden kohteeksi. Vähiten polttoainevarkauksia kohtasi yritykset, joiden tavanomainen toiminta-alue on Itä-Suomi.

Taloudelliset tappiot mittavia

Tyypillisin taloudellinen tappio viimeisen vuoden aikana polttoainevarkauden kohteeksi joutuneilla on ollut 500–1000 euroa, minkä vaihtoehdon vastasi 39 prosenttia polttoainevarkauden kohteeksi joutuneista. Alle 500 euron tappion kärsi 32 prosenttia varkauden kohteeksi joutuneista ja 1 001–5 000 euron tappion kärsi 23 prosenttia varkauden kohteeksi joutuneista. Yli viiden tuhannen euron taloudelliset tappiot kärsi kuusi prosenttia vastaajista

Kun barometrin vastaukset laajennetaan koko Suomen noin 9 500 yrityksestä koostuvaan kuljetusyrityskenttään, voidaan arvioida polttoainevarkauksien aiheuttavan kuljetusyrityksille taloudellisia tappioita vuositasolla yhteensä noin 3,5 miljoonaa euroa. Luku on todennäköisesti tätäkin suurempi, kun huomioon otetaan erilaiset välilliset vahingot, joita varkaustapauksista usein seuraa esimerkiksi kaluston korjaamisen aiheuttaman seisonnan kautta. Lisäksi polttoainevarkauksia kohdistuu myös työkoneisiin ja yksityisen liikenteen kuorma-autoihin, mikä kasvattaa ilmiön taloudellista vaikutusta.

Polttoainevarkauden tekijä jää vain harvoin kiinni

Polttoainevarkauden kohteeksi joutuneista yrityksistä 57 prosenttia teki varkaudesta ilmoituksen poliisille. Ilmoituksen tehneistä yrityksistä vain 14 prosenttia vastasi barometrissa poliisi-ilmoituksen johtaneen varkauden selviämiseen ja tekijöiden kiinni saamiseen. Yli yhdeksän kertaa kymmenestä polttoainevarkaus ei siis barometrin perusteella johtanut seurauksiin tekijälleen, koska tekijää ei saatu kiinni.

Poliisille varkaudesta ilmoituksen tehneistä yrityksistä 64 prosenttia koki, että poliisi ei aidosti yrittänyt selvittää polttoainevarkautta. Poliisille ilmoituksen tehneistä 23 prosenttia koki, että poliisi yritti selvittää varkautta, mutta tekijöitä ei saatu kiinni.

Barometriin vastanneista 80 prosenttia toivoi, että polttoainevarkauksista annettavia rangaistuksia kovennettaisiin. Vastaajista 42 prosenttia toivoi, että poliisi resursoisi enemmän polttoainevarkauksien tutkintaan. Yleisten tauko- ja levähdysalueiden valvonnan lisäämistä toivoi 41 prosenttia vastaajista.

Polttoainevarkauksia voi pyrkiä estämään ennalta

Polttoainevarkauden kohteeksi joutuneista yrityksistä lähes 60 prosenttia teki varkauden jälkeen muutoksia autojen säilytyspaikkoihin liittyen. Neljännes vastaajista lisäsi autoihin ja niiden varikoihin liittyvää murtosuojausta. Muina tehtyinä toimenpiteinä yritykset mainitsivat muun muassa autojen säilyttäminen polttoainetankit tyhjinä ja kameravalvonnan lisäämisen.

Kaikkien vastaajien joukossa suosituin tapa suojautua polttoainevarkauksilta oli autojen säilyttäminen suljetulla alueella. Tätä keinoa hyödynsi 45 prosenttia vastaajista. Tankkien pitäminen mahdollisimman tyhjänä oli käytössä 36 prosentilla vastaajista. Vastaajista 30 prosenttia koki, että heillä ei ole realistisia keinoja suojautua polttoainevarkauksia vastaan. Kaksi prosenttia vastaajista ilmoitti, että polttoainevarkaudet lisäävät yrityksen kiinnostusta vaihtoehtoisiin käyttövoimiin.

SKAL: polttoainevarkauksia ei tule hiljaisesti hyväksyä

SKALin barometrikyselyn tulosten perusteella lähes puolet yrittäjistä jättää ilmoittamasta varkaudesta poliisille, mihin vaikuttaa se, että peräti 64 prosenttia kyseisen rikoksen uhriksi joutuneista ei koe poliisin aidosti yrittävän selvittää polttoainevarkauksia. Tämä osuus on liian suuri.

Kuljetusyrityksillä on oikeus odottaa, että heihin kohdistuviin varkauksiin suhtaudutaan vakavasti, ja tapauksia aidosti pyritään selvittämään. Omaisuusrikokset eivät voi jäädä pahnanpohjimmaisiksi viranomaisten resursseja kohdennettaessa. Polttoainevarkauksiin kytkeytynee monesti muutakin rikollisuutta, joiden torjuntaa polttoainevarkauksien nykyistä laajamittaisempi tutkinta edesauttaisi. On tarpeen myös arvioida sitä, ovatko varkauksista langetettavat seuraamukset riittäviä suhteessa niistä aiheutuvaan haittaan.

SKAL kehottaa kuljetusyrityksiä tekemään aina polttoainevarkaudesta rikosilmoituksen. Näin viranomaisille syntyy oikea tilannekuva ilmiöstä ja sen mittakaavasta. Viranomaisten tulee puolestaan suunnata polttoainevarkauksien tutkintaan nykyistä enemmän resursseja.

SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas:

On pysähdyttävän suuri luku se, että joka neljäs kuljetusyritys on joutunut polttoainevarkauden kohteeksi viimeisen vuoden aikana. Yhteiskunnan on, tämän kuljetusyrityksille syntyvän miljoonien eurojen ylimääräisen kulun takia, herättävä siihen, että raskaalle liikenteelle suunniteltujen turvallisten taukopaikkojen rakentamiseen on viipymättä ryhdyttävä.

Kuljetusyrittäjät ja kuljettajat noudattavat lakisääteisiä ajo- ja lepoaikalakeja.  Tästä lain noudattamisesta ei saa seurata sitä, että kuljetusyrittäjä on lainsuojaton rikolliselle toiminnalle. Yhteiskunnan tulee tarjota kuljetusyrittäjälle turvallinen taukopaikka, ja viranomaisten tuomittava rikollisille tuntuvat seuraamukset rikollisesta toiminnasta, polttoainevarkaudesta.

________________________________

SINUA SAATTAISI MYÖS KIINNOSTAA

Kuljetusbarometri 3/2025: Lähes puolet jäsenyrityksistä suunnittelee omistajanvaihdosta seuraavan viiden vuoden aikana

SKALin Kuljetusbarometrit

Suomen Yrittäjät ja SKAL: Raskaan liikenteen jakelu- ja taukopaikat tulee varmistaa kuntien maankäytössä ja maakuntakaavoissa