Kuljetusalalle reilua kilpailua samoilla pelisäännöillä

Termit yritysvastuu, yhteiskuntavastuu ja vastuullinen liiketoiminta vilisevät kaikissa yhteyksissä. Termejä riittää, mutta kaikilla kuitenkin viitataan kolmeen vastuuseen, jotka kiteytän taloudelliseen, ekologiseen ja sosiaaliseen vastuuseen.

Ne saattavat tuoda mukanaan tarpeettomalta tuntuvaa hallinnollista työtä, mutta samalla niistä on tulossa myös kuljetusyrityksienkin kilpailuetu.

SKAL julkaisee tammikuussa päivitetyn Reilu kuljetus -oppaan, joka tarjoaa käytännönläheisiä vinkkejä sekä kuljetusyrityksille että kuljetuspalveluiden tilaajille. Oppaan tavoitteena on selkeyttää pelisääntöjä, jossa reilu kilpailu ja vastuullisuus kulkevat käsi kädessä. Reilun kuljetuksen periaatteiden noudattaminen ei ole vain yksittäisen yrityksen etu, vaan koko alan kilpailukyvyn ja maineen perusta.

Taloudellinen vastuu on kaiken perusta

Taloudellinen vastuullisuus tarkoittaa liiketoiminnan kannattavuuden varmistamista. Kannattava yritys pystyy täyttämään muut vastuunsa, kuten maksamaan työntekijöille TESsin mukaista palkkaa ja investoimaan vähäpäästöisempään kalustoon. Kuljetusyritysten itse tulee myös huolehtia siitä, että vastuullisuus on osa yrityksen talouden johtamista. Pitkällä tähtäimellä epäterve kilpailu vaarantaa koko alan toimintamahdollisuudet.

Ekologinen vastuu korostuu erityisesti kuljetusalalla, jossa vähäpäästöiset ratkaisut ovat paitsi lainsäädännön ohjaamia, myös asiakkaiden arvostamia. Ympäristövastuun toteuttaminen edellyttää usein investointeja uuteen kalustoon ja energiatehokkuuteen.
Sosiaalinen vastuu tarkoittaa työntekijöiden hyvinvoinnin ja oikeuksien turvaamista. Kuljetusalan sääntely, kuten ajo- ja lepoaikasäädökset, ovat olemassa sekä kuljettajien että liikenneturvallisuuden vuoksi. Näitä sääntöjä rikkovat aiheuttavat epätervettä kilpailua vastuullisesti toimiville yrityksille.

Samat pelisäännöt kaikille

Kuten kaikkia muitakin toimialoja, kuljetusalaa säädellään monin tavoin. Yksinkertaistan sen esimerkiksi liikennesäännöistä, joiden tarkoituksena on varmistaa sujuva ja turvallinen liikenne. Jos joku ei noudattaisi liikennesääntöjä, seuraisi tiellä kaaos. Lisäksi on paljon muita säädöksiä, jotka liittyvät vaikkapa kuormanvarmistukseen tai verojen maksuun. Yhtä kaikki ne luovat alalla toimiville samat pelisäännöt.

SKALin kuljetusbarometrin mukaan yrittäjät havaitsevat esimerkiksi kabotaasisäädöksiä kierrettävän, luvatonta liikennettä tai vaikkapa kerrotaan 45 tunnin viikkolevon viettämisestä satamien liepeillä autoissa. Jos näinkin selkeästi pelisääntöjä rikotaan, tätä ei selvästikään valvota riittävästi.

Tilanne, jossa osa toimijoista pelaa eri säännöillä, asettaa vastuulliset yritykset mahdottomaan tilanteeseen. Jos yksi yritys väistelee omia velvoitteitaan, se tarkoittaa, että kannattavan toiminnan tavoittelu tulee vaikeaksi muillakin.

Kuljetuksen tilaajalla suuri vastuu, tarkista luvat

Kuljetuspalveluiden tilaajilla on merkittävä ja laissa määritelty rooli reilun kilpailun turvaamisessa. Liikennepalvelulain mukaan tilaajan on varmistettava, että palvelun tarjoaja täyttää tietyt lakisääteiset velvoitteensa. Halvinta vaihtoehtoa valitessaan tilaaja saattaa tietämättään tukea harmaata taloutta ja vastuuttomuutta. Kuljetussopimusta ei esimerkiksi saa tehdä, jos kuljetuksen tilaaja tietää tai hänen pitäisi tietää, ettei sopimuksen toinen osapuoli aio täyttää lakisääteisiä velvoitteitaan työnantajana.

Me emme kaipaa Suomeen villin idän pelisääntöjä. Erityisen hämmästyttävää on se, että luvanvaraista kuorma-autoliikennettä harjoitetaan ilman liikennelupaa ja jotkut haluavat tulkita luvanvaraisuuden rajaa rusinat pullasta poimimalla.

Yksi esimerkki rusinoiden poimimisesta ja lain tahallisesta väärin lukemisesta on niin sanottu viiden ehdon luettelo, joka löytyy liikennelupapoikkeukset sisältävästä asetuksesta yhtenä poikkeuksena. Tämän poikkeuksen mukaan liikennelupaa ei tarvita tavaroiden kuljettamiseen tiellä, kun kaikki alla mainitut ehdot toteutuvat samanaikaisesti:

  • Kuljetettavana on vain kuljetuksen suorittajan omaa tavaraa tai tavaraa, jonka kuljetuksensuorittaja on myynyt tai ostanut, antanut tai ottanut vuokralle, valmistanut, louhinut tai erottanut taikka jalostanut tai korjannut tai jota kuljetuksensuorittaja muutoin vastaavalla tavalla käsittelee tai on käsitellyt
  • Kuljetuksen tarkoituksena on tavaroiden kuljettaminen kuljetuksen suorittajalle tai tämän yritykseen tai yrityksestä taikka niiden siirtäminen joko yrityksen sisällä tai yrityksen omia tarpeita varten sen ulkopuolella
  • Kuljetuksessa käytettävien moottoriajoneuvojen kuljettajina toimii kuljetuksen suorittajan oma tai sen käyttöön sopimuksen perusteella asetettu henkilöstö
  • Kuljetuksessa käytettävät ajoneuvot ovat kuljetuksen suorittajan hallinnassa
  • Kuljetus on ainoastaan toissijainen kuljetuksen suorittajan koko elinkeinotoimintaan nähden

Korostan, että näiden on toteuduttava samanaikaisesti. Esimerkiksi kuljetuksen toissijaisuus koko elinkeinotoimintaan nähden ei yksi vapauta liikennelupavaatimuksesta. Myöskään koneurakointiin liittyvät kuljetukset ei kategorisesti ole vapautettu liikenneluvasta, vaikka sana koneurakointi poikkeusasetuksesta löytyykin.

Säädöksissäkin tarkasteltavaa

Se, että säädöksiä on noudatettava, ei poista oikeutta tarkastella niiden toimivuutta ja maalaisjärkisyyttä.

Iso osa alaamme koskevista säädöksistä on EU-lähtöistä. Tyypillistä on, että EU-tasolla pohjoisen maamme olosuhteiden huomioiminen jää katveeseen. Etujemme valvominen vaatii jatkuvaa työtä – sitä työtä me SKALissa teemme.

Lopuksi palaan siihen, että kaiken mahdollistaa taloudellinen vastuullisuus. Jos yritystoiminta ei ole kannattavaa, on mahdotonta huolehtia muista velvoitteista.
Vastuullisuus on valinta, joka usein kannattaa – niin yrityksille kuin asiakkaillekin.

Anssi Kujala
toimitusjohtaja
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry