Huomio talvihoitoon

Toimitus kysyi neljältä kuljetusyrittäjältä heidän näkemyksiänsä tiestöstä. Asfaltoinnit saavat kiitosta, mutta talvihoito on jäänyt liian vähälle huomiolle.

Kysyimme yrittäjiltä

1. Millaisia teitä myöten liikennöitte yleensä: pääteillä, taajamissa, alempiasteisilla teillä?
2. Miten lisääntyneet päällystysmäärät ovat näkyneet yrityksesi arjessa?
3. SKALin teettämien barometrikyselyiden mukaan kuljetusyrittäjät ovat tyytymättömiä tiestön kuntoon.
Miten yrityksessäsi koetaan tiestön nykytilan?
4. Mitä odotat hallitukselta tiestön kehittämiseksi?
5. Terveiset tienpitäjälle?

Juhani Aalto, Pori

Transpori

  • Kotipaikka: Ulvila
  • Kalusto: 13
  • Henkilöstön määrä: 20
  • Tehtävät: Kappaletavarakuljetukset,
    varaosat
  1. Liikennöimme pääasiassa pääteillä, mutta myös taajamissa. Sanoisin, että suhteessa 80/20. Ajamme muun muassa Närpiöön, Kurikkaan, Seinäjoelle, Tampereelle, Helsinkiin, Raumalle ja Poriin.
  2. Lisääntyneet päällystysmäärät ovat näkyneet positiivisesti. Huomaa, että asfaltointimäärät ovat kasvaneet. Mielestäni nyt on pidempiä uudelleenpinnoituksia. Aiemmin ne ehkä olivat vähän lyhyempiä. Hyvä tienhoito on meilläkin tarpeen, sillä kuljetamme öisin. Kun liikkuu muualla päin Suomea, asfaltoidaan parempikuntoisia teitä uudelleen, ainakin silmämääräisesti katsottuna. Kiinnostaisi tietää, millä tavalla
    nämä määritellään. Valtatie 8:n Pori-Vaasa-välillä on edelleen huonoja kohtia. Kun ajoin valtatietä ihan ylös asti, huomasin, että huonoa pätkää on edelleen.
  3. Paikoittain on jopa vaarallisia kohtia, erityisesti jäätikkökelillä. Myös asfaltin ikä pitäisi huomioida paremmin. Kiinnostaisi tietää, miten varojen jakaminen oikein menee. Meneekö se alueellisesti vai tarve edellä. Toivon, että kriittiset paikat katsotaan ensiksi eikä esimerkiksi maantieteellisesti.
  4. Meidän porilaisten huolena on 2. tien talvikunnossapito. Erityisen silmiinpistävä on Huittinen-Humppila- väli. Kerran ojassa oli viisi yhdistelmäajoneuvoa
    saman illan aikana ja tie pysäytettiin. Meidän kalustomme meni lunastukseen ja vakuutusmaksut nousivat.
  5. Tienpitäjille ruusuja asfaltoinnista. Eletään lama-aikaa ja rahaa on löytynyt päällystämiseen. Se on hieno juttu.

Mikko Aaltonen, Forssa

M. Aaltonen KY

• Kotipaikka: Tammela

• Kalusto: 5

• Henkilöstön määrä: 8

• Tehtävät: Elintarvikkeet, vaihtolavat

1. Liikennöimme yleensä pääteillä ja taajamissa. Muun muassa Forssassa, Loimaalla ja Salossa.

2. Tietöitä on selvästi enemmän. Huomasin jo 1-2 vuotta sitten, että nyt on asfaltoitu paljon. Toki ei juurikaan Forssan alueella, mutta sen huomaa, kun lähden muualle.

3. Paljon on korjattavaa. Päätiet ovat kohtuullisessa kunnossa, mutta kun mennään alempiasteiselle ja harvaan liikennöidylle tielle, ovat ne monesti huonossa kunnossa. Aina pelkkä asfaltin laitto ei auta, sillä pohjat pitäisi tehdä ensiksi uudestaan. Uskon, että reilu kerros asfalttia kantaisi pidemmän aikaa.

4. Rahakysymyshän se puhtaasti on.

5. Talvikunnossapito on nyt hyvin alakantimissa ja mennyt vain huonompaan suuntaan.

Mika Kunnari, Rovaniemi

Kuljetus Kunnari Oy

• Kotipaikka: Rovaniemi

• Kalusto: 3 kuorma-autoa ja pakettiauto

• Henkilöstön määrä: 3

• Tehtävät: Maansiirto- ja vaihtolavakuljetukset

1. Liikennöin vaihtelevasti pääteillä, taajamissa ja alempiasteisilla teillä.

2. Lisääntyneet päällystysmäärät ovat näkyneet arjessani myönteisesti. Kulut ovat vähentyneet, kun raskas kalusto ei mene rikki yhtä helposti.

3. Tunnistan ilmiön. Aiemmin ne olivat suorastaan naurettavassa kunnossa. On jo korkea aika tehdä panostuksia. Se tulee aina vaan kalliimmaksi muuten. Ajamme paljon muun muassa Kevitsan kaivokselle Sodankylään. Siellä kunnon näkee heti, kun raskas liikenne kasvaa.

4. Lisää määrärahoja. Tällainen tilanne pitäisi olla joka vuosi. Jos korjausvelka pääsee kasvamaan, ei se voi mennä parempaan suuntaan.

5. Nyt kun tiessä on esimerkiksi reikiä, ja vesi menee talvella sinne, se pullauttaa asfalttia ja lohkeaa. Tienpitäjien pitäisi pitää tästä parempaa huolta.

Jyrki Vertanen, Kouvola

Jyrki Vertanen Oy

• Kotipaikka: Kouvola

• Kalusto: 1 rekka

• Henkilöstön määrä: 3

• Tehtävät: Eläinkuljetukset

1. Pääasiassa liikennöimme pääteillä sekä alempiasteisilla hiekkateillä ja asfalttiteillä.

2. Huomattava parannus. Asfalttityömaita näkyy laajalla alueella: Turussa ja läntisessä Suomessa, Kouvolan seudulla, Lahden ja Tampereen välillä, muun muassa. Porin 8. tieltä kun lähtee, on paljon päällystettä.

3. On siellä tehtävää, mutta jos muutama vuosi korjataan tällä vauhdilla, voidaan tiet saada pian jo riittävän hyvään kuntoon. Kun Kouvolasta tullaan Heinolaan, on päällystetty läänin rajalle asti. Muun muassa Tampereen ja Lahden väli on hyvässä kunnossa. Sitten esimerkiksi Tykkimäen ja Voikkaan välillä on edelleen paikoin huonoja teitä. Urapaikkausta on tehty, mutta mielestäni se on vähän kuin tehohengitystä. Kuitenkin tyhjää parempi.

Toissa talvena huomasin, että renkaat piti uusia arvioitua nopeammin. Se johtui liukkaudesta ja talvioloista. Eläinkuljetuksia tehdään usein alempiasteisilla teillä ja se edellyttää, että pyörät ovat aina hyvässä kunnossa.

4. Rahoitusta. Koska autoilu sitä kerää, pitäisi sitä riittää meillekin. Enemmän pitäisi jäädä tienhoitoon. SKAL on tehnyt hyvää työtä, kun vie asiaa eteenpäin pääkallopaikalle.

5. Talvihoitoon on panostettava. Auraajia pitäisi olla enemmän ja heidän pitäisi saada siitä myös riittävästi rahaa. Tarvitaan enemmän pelisilmää: mitä tienpidolle pitäisi milloinkin tehdä ja ennakoidaan.