Toimivaa jakeluinfraa tarvitaan

Uudet investoinnit edellyttävät, että raskaalle liikenteelle sopivia latausasemia on riittävästi saatavilla. Ilman tätä yritysten on mahdotonta investoida vähäpäästöiseen kalustoon.

Käyttövoimasiirtymä on kuuma kysymys


Liikenteen käyttövoimasiirtymä on ajankohtainen kysymys logistiikka-alalla. Yrittäjät pohtivat vaihtoehtoisia käyttövoimia ja myös sähköä vaihtoehtona, mutta huolena on, että raskaalle kalustolle ei ole juuri lainkaan julkista latausinfraa.


– Pitkän matkan tavaraliikenteessä riittävät latausasemat ympäri Suomen ovat edellytys kalustoinvestoinneille, toteaa SKALin edunvalvontajohtaja Ari Herrala.

Hän korostaa, että latausinfra on huomioitava kaikessa suunnittelussa maakuntakaavoituksesta alkaen.

Kaasu kiinnostaa enemmän kuin sähkö


Viime vuonna julkaistussa SKAL Kuljetusbarometrissä lähes viidennes kalustoinvestointeja tekevistä kuljetusyrityksistä valitsi auton käyttövoimaksi kaasun. Herrala korostaa, että kaasu on pidettävä mukana käyttövoimien keinovalikoimassa.


– Kaasu parantaa huoltovarmuutta ja vahvistaa samalla aluetaloutta. Biokaasun potentiaali ja sen hyödyt pitää tunnistaa vahvemmin myös EU-säädöksissä, Herrala sanoo.

Suomessa on nyt noin 20 raskaan kaluston kaasun tankkausasemaa.


– Tämä ei riitä pitkämatkaisen tavaraliikenteen tarpeisiin. Myös asemien vikaherkkyys lisää riskejä. Puolikin vuorokautta kestävä toimintahäiriö aiheuttaa kertautuvia ongelmia kuljetusketjuissa, Herrala toteaa.


Vaihtoehtoisille käyttövoimille hankintatukea vuoden 2024 loppuun


Hankintatukea myönnetään sähkö-, vety- tai kaasukäyttöisen kuorma-auton tai sähkökäyttöisen perävaunun hankintaan. Tukea myönnetään yksityishenkilöille ja yrityksille, ja sitä on haettava 31.12.2024 mennessä.


Tukea voi saada myös sähkö-, vety- ja kaasukäyttöisille pakettiautoille. Sekä paketti- että kuorma-autojen osalta hankintatukia ei olisi
ollut mahdollista 1.7.2024 alkaen antaa ilman kesäkuussa tehtyä lakimuutosta.


– Ennen ajoneuvon sitovaa hankintaa tai pitkäaikaisvuokrausta tuen hakijan tulee toimittaa hakemus, josta ilmenee suunnitelma
ajoneuvon hankinnasta, SKALin logistiikkajohtaja Pekka Aaltonen sanoo.


Tukeen varatusta määrärahasta on myönnetty jo yli 86 prosenttia. Tukea voi hakea Traficomista. Ohjeet ja hakeminen löytyvät Traficomin sivulta.