Vastuullisuuden eturivissä

Storemen Logistics Oy on yksi Suomen ensimmäisistä hiilineutraaleista kuljetusyrityksistä. Puolet sen ajoneuvokalustosta kulkee tällä hetkellä vaihtoehtoisilla käyttövoimilla ja osuus tulee tulevaisuudessa vain kasvamaan. Yritysten vastuullisuusvelvoitteet kasvavat tulevina vuosina, mutta Storemen on tehnyt jo enemmän.

Kuvat: Storemen Logistics

Päästöttömiä kuljetuspalveluita, aurinkoenergiaa ja logistiikkapalveluita. Storemen Logistics on investoinut hyvissä ajoin vähäpäästöiseen kalustoon.

Pääkaupunkiseudun jakelureittejä se ajaa Volvon sähkö- ja kaasukuorma-autoilla. Maaliskuussa 2023 yritys otti käyttöön Suomen ensimmäisen täyssähköisen rekkaveturin. Sillä se kuljettaa Fazerin leipätuotteita Lahden ja Vantaan välillä.

–  Pyrimme fossiilivapauteen vuoteen 2035 mennessä. Lisäämme aurinkovoiman käyttöä ja sähkö- ja kaasuautojen määrää. Koko kalustostamme lähes 60 prosenttia kulkee sähköllä tai biokaasulla vuonna 2024, kertoo yrityksen perustaja Jari Jokinen.

Motivaatio investoida vaihtoehtoisiin käyttövoimiin syntyi tahdosta vastata päästövähennystavoitteisiin.

Storemenin asiakkaat ovat myös sitoutuneet päästövähennyksiin. Asiakkuudet syntyivät jo ennen kuin investointeja uusiin vähäpäästöisiin ajoneuvoihin oli tehty. Kaikissa uusissa tarjouspyynnöissä on jo päästövähennystavoitteet aina mukana.

–  Näin sen kuuluukin mennä, sanoo Jokinen.


Hiilineutraali yritys

Storemen on panostanut voimakkaasti päästöjen vähentämiseen. Yritys on investoinut moderneihin ja vähäpäästöisiin kuljetuskalustoihin, käyttänyt uusiutuvaa energiaa varastoissaan ja tehnyt jatkuvia parannuksia logistiikkaprosesseissaan vähentääkseen matkojen pituutta ja optimoidakseen reittejä.

Vaikka Storemen onkin saavuttanut merkittävää edistystä hiilineutraalisuuden tiellä, Jokinen ymmärtää, että matka ei ole vielä ohi. Se on asettanut kunnianhimoisia tavoitteita tulevaisuudelle, kuten entistä tiukemmat päästövähennystavoitteet, kehittyneemmät energiaratkaisut ja laajemmat kiertotalouskäytännöt.

Alkanut talvi kuitenkin vasta osoittaa, minne asti sähkörekan toimintamatka riittää talviolosuhteissa.

Vastuullisuuden EU-sääntely etenee nyt isoin harppauksin ja se tulee näkymään myös eri kokoisten yritysten arjessa. Storemenin toimintaa se ei kuitenkaan tule muuttamaan.

–  Olemme tehneet jo sen yli, Jokinen toteaa.

Biokaasu kovassa käytössä


Storemenin kalustosta yli 45 prosenttia liikkuu biokaasulla ja sähköllä kulkee 9 prosenttia kalustosta. Ensimmäiset kaksi biokaasuautoa aloittivat liikennöintinsä vuonna 2020.

Sähköisellä kalustolla keskitymme Uudenmaan ja Lahden talousalueen jakeluun, koska raskaan liikenteen latausinfra ei vielä kunnossa. Sähköiset autot lataamme omalla pikalatausasemalla.

Biokaasulla pääsemme nykyään joka paikkaan. Biokaasun saatavuus on jo riittävän hyvä Storemenille.

–  Myös muutamia dieselautoja yrityksellä on edelleen ajossa. Kalustoa uusitaan sitä mukaan, kun nykyiset ajoneuvot on käytetty loppuun.

Laajat energiavarastot


Yrityksen toimitilat sijaitsevat Tuusulan teollisuusalueella. Varastorakennukset ovat hyödynnetty asentamalla seinille ja katoille aurinkopaneeleja.

–  Meillä on yhteensä 3 066 paneelia ja tänä vuonna on otettu käyttöön isoja energiavarastoja.
Niiden avulla tasaamme sähköverkon taajuuden heilahteluja, varavoimaa varastoihin ja osan aurinkovoimasta ohjaamme suoraan sähköisen kaluston lataukseen.

Maailmantilanteen muututtua myös Tuusulan teollisuusalue on hieman hiljentynyt, mutta se ei ole Jokisen mukaan yllätys.

Elimme niin monta vuotta noususuhdanteessa ja ehdimme jo tottua räjähdysmäiseen tahtiin. On ihan tervettä, että tilanne on hieman rauhoittunut.

Jokinen on kuitenkin huomannut, että haasteita alalla on edelleen paljon. Esimerkiksi pula osaavasta työvoimasta on akuutti myös kuljetusalalla.

–  Kilpailemme tällä hetkellä monen muun alan kanssa osaavasta työvoimasta. Siksi olisi tärkeää, että ala näkyisi realistisessa valossa. Meidän kuljettajamme tekevät samalla tavalla työtä kuin muutkin – ja menevät työvuoron päätteeksi kotiin.

Storemen Logistics Oy


Perustettu: 2005
Perustaja: Jari Jokinen
Henkilöstö: 40
Autot: 28
Toiminta-alue: Pääkaupunkiseutu ja Lahti