Perinteinen Power Truck Show kokosi kuljetusalan ihmiset kahden vuoden tauon jälkeen Alahärmään 13.-14. elokuuta. Reilut 20 000 kävijää kokoontui Powerparkiin ihailemaan ajoneuvoja, tapaamaan ihmisiä ja nauttimaan tunnelmasta. Tapahtumassa oli mukana noin 150 kuljetusmessuosastoa ja autonäyttelyn näytteilleasettajia yli 400.
Tunnelma alkoi nousta jo torstaina, kun rekkojen vyöry kohti Alahärmää alkoi. Innokkaita rekkabongareita näkyi tien varsilla, ja Vantaan Keimolassa lakana toivotti messuvieraat tervetulleiksi: Have a nice journey to Härmä!
Perillä odotti sitten suurempi show. Toinen toistaan hienompia rekkoja oli silmänkantamattomiin, ja ihastelijoita riitti. SKAL:n osastolla kävi tiuhaan vieraita, ja hyviä alaan liittyviä keskusteluja käytiin lukuisia. Myös jakotavara ja arvonta houkuttivat. Suurin hitti olivat karkit sekä silmälasien pyyhkimiseen tarkoitettu liina.
Tapahtumassa saatiin auringonpaisteen lisäksi vettä niskaan, mutta vastaan tulleet kuljetusyrittäjät olivat myönteisissä tunnelmissa.
– Tavaran täytyy kulkea, ja kumipyöriä tarvitaan edelleen, koska junat eivät kulje kaikkialle, kiteytti Karja Rahti Pudas Oy:n toimitusjohtaja Marko Pudas.
Jo neljännessä polvessa toimiva firma pitää kotiaan Alavieskassa ja on erikoistunut eläinkuljetuksiin. Työntekijöitä on viisi ja autoja kolme.
– Eläimille pitää taata turvallinen kuljetus ja hyvä olo. Saatan rapsutella lehmää viisi minuuttia ja jutella sille ennen kuin se ohjataan autoon, kertoo Waltteri Pudas.
Kilometrejä karjarahtaajille kertyy vuodessa noin 300 000. Eläimiä kuljetetaan Pohjois- ja Etelä-Pohjanmaalta HK Scanille Pohjois-Karjalan Outokumpuun.
– Aikataulut ovat tarkat ja teurastamon toiminta vaikuttaa niihin paljon. Eläimiä ei voi jättää varastoon, Marko Pudas muistuttaa.
Isän ja pojan suhde toimii myös töissä, molemmat vakuuttavat kuin yhdestä suusta.
– On selvä etu, että toista ymmärtää jo puolesta sanasta. Välillä voi olla tiukkoja tilanteita, mutta hommia tehdään aina hyvässä hengessä.
Kuljettajille kiitosta vastuullisuudesta
Viiden hengen firma ajaa maitoa Pirkanmaalla, Satakunnassa ja Etelä-Pohjanmaalla. Käytössä on yksi auto ja yksi vara-auto.
– Auto pitää uusia parin vuoden välein, miljoona kilometriä on äkkiä taulussa. Meille on tulossa tammikuussa uusi 660-hevosvoimainen Scania, yrittäjä Hannu Mäkelä kertoo.
Maidonkuljetuksessa hygieniavaatimukset ovat muutenkin tiukat, ja nykyään meijereillä toimitaan maskit päässä.
– Kuljettajat ovat onneksi vastuullisia. He ovat sitä myös vapaa-aikanaan, Mäkelä kiittelee.
Kuljetusala kulkee Mäkelänkin suvussa.
– Isäni ja veljeni ovat olleet alalla, ja poikani on mukana firmassa. Lisäksi pieni pojanpoikakin on osoittanut kiinnostusta autoihin.
Nuoret ja naiset tulevat alalle
Jatkuvuus on taattu myös Kemi-Tornion suunnalla toimivalla Pohjaset Oy:llä.
– Kolmannessa polvessa mennään, eli pojat tulee perässä, heittää myyntijohtaja Raimo Pohjanen.
Firman perusti Raimo Pohjasen isä vuonna 1956. Aluksi ajettiin taksia, joten autojen koko on hivenen kasvanut. Nyt Pohjasilla on 120 työntekijää, joista 70 on kuljettajia. Autoja on 30 kappaletta.
Pohjaset Oy kuljettaa sahoilta tehtaille metsäteollisuuden sivutuotteita, kuten haketta ja purua. Kattoristikoita ja puutakin ajetaan.
Raimo Pohjasen mukaan firma hakee kasvua etenkin Pohjois-Ruotsista. Rajan läheisyys on suuri mahdollisuus.
– Ruotsissa arvostetaan suomalaista työtä. Kielitaidon pitää tietysti olla kunnossa, ja kuljettajan pitää olla nykyään muutenkin moniosaaja. Pitää esimerkiksi osata lastata ja tehdä oikean kokoisia kuormia.
Kuljetusalan tulevaisuuden Raimo Pohjanen näkee valoisana.
– Alalle on tullut hyvin nuoria – ja myös naisia. Kun on hyvä asenne ja halu oppia, niin pärjää varmasti.
Tilaajat mukaan harmaan talouden torjuntaan Power Truck Show´n seminaarissa puhutti raskaan liikenteen lainsäädäntö. SKAL:n edunvalvontajohtaja Ari Herrala esitteli EU:n tieliikenteen liikkuvuuspakettia, jonka tavoitteena on yhtenäistää EU:n tieliikenteen sisämarkkinoiden sääntelyä, parantaa kuljettajien työoloja sekä tehostaa valvontaa. Esillä olivat myös harmaan talouden torjunnassa tarvittavat lakimuutokset. SKAL:n mielestä kuljetuksen tilaajan pitäisi olla omalta osaltaan vastuussa ylikuormalla ajamisesta, ja tilaajan vastuu pitäisi palauttaa myös ajo- ja lepoaikojen rikkomisiin. Hallituksen lakiesitys oli lausuntokierroksella touko-kesäkuussa, ja esitys on tarkoitus antaa tänä syksynä. Muutosten on tarkoitus tulla voimaan alkuvuodesta 2022. |