Klikinsäästäjä

Maksoin juuri printti-Hesarin vuosikerran. Se kirpaisi, sillä painetusta lehdestä on tehty ”erityisryhmien” ylellisyystuote, jonka tilaajia rokotetaan kalliista paperista ja ovelle kannosta. Miksi ihmeessä nykyaikaista tietotyötä digitaalisessa ympäristössä tekevä ihminen haluaa rapistella jotain tabloidia? – Siksi juuri! Kun tuijotan päivät pitkät sykkivää sähköistä ruutua ja altistun jatkuville signaaleille, haluan aamuihini jotain seesteisempää. Toisekseen en jaksa klikkiotsikoita enkä pyöritellä näköislehteä tabletilla. Musteella painetulla Hesarilla on rauhoittava vaikutus. Tässä suhteessa olen siis henkinen eläkeläinen – ja maksan siitä.

Tunnustamme varmasti kaikki, että ilman sähköistä viestintää ja palveluita ei aktiivityöelämässä enää pärjää. Joka osaa hyödyntää työkaluja fiksuimmin, saa etumatkaa muihin. SKAL Kuljetusbarometrissa 2/2023 joka kuudes kuljetusyrittäjä arvioi, että kyky sähköisiin kuljetusratkaisuihin muodostuu yhä tärkeimmäksi kilpailutekijäksi tulevaisuudessa.

Kantola & Koramossa on luovuttu paperista jo aikaa sitten. Kuusamolaisyritys nauttii Kaukokiidon 40-henkisen ICT-yksikön palveluista. On sähköinen henkilöstöhallinto, tilausten hallinta, kalustoseuranta ja totta kai rahtikirjat. Pitkälle viety digitalisaatio parantaa myös vastuullisuutta, sillä toiminnan mitattavuus ja optimointi ovat korkeaa luokkaa ja paperijätteen määrä minimaalinen. On huikeaa, miten paljon yritys pystyy säästämään sähköisten järjestelmien avulla, mutta parannettavaakin löytyy, tuumaa Ville Koramo (linkki juttuun).

Hämeenlinnalaisen Karimo Oy:n Kari Venäläinen ei koe, että hänen yrityksensä olisi varsinainen edelläkävijä digitalisaatiossa, vaan pikemminkin, että tietyt sähköiset ratkaisut ovat itsestään selviä arjen helpottajia. Käytössä ovat pilvipalvelu ja tietojärjestelmä muun muassa paikannukseen, ajotapaseurantaan ja raportointiin. Tieto kulkee kätevästi kännykässä. Karille digitalisaation avulla säästetyllä ajalla on suuri arvo, mutta tekniikka ei korvaa ihmistä (linkki juttuun).

Karin ja Villen näkemyksiin on helppo yhtyä. Sähköiset ratkaisut helpottavat elämää monin tavoin, ja lisää on tulossa. Emme ole vielä päässeet kokemaan, mitä kaikkea tekoäly tuo elämäämme. Olemme hieman testanneet sitä SKALissa. Toistaiseksi havaintona on, että se on oppivainen ja nopea päättelemään, mutta tekee oletuksia ja virheitäkin – siis klassinen hyvä renki, huono isäntä. Tekoälyyn perustuvia ja muitakin digitaalisia palveluita kehitetään jatkuvasti lisää. Tuoreessa hallitusohjelmassa digitalisaatio nostetaan esiin muun muassa proaktiivisen väyläverkon kunnossapidon ja kehittämisen välineenä.

Nyt kun olen paljastanut oman mieltymykseni printtilehtiin, voin luvata samanhenkisille, että painettu Kuljetusyrittäjä kolahtaa luukkuunne jatkossakin. Voitte luottaa myös siihen, että SKALin kolumnit ja raportit ovat ihmisen kirjoittamia, ja jos eivät ole, kerromme kyllä, olemmehan luotettava asiantuntija.

Näillä aatoksilla toivotan jäsenyrityksillemme kiireistä kesää ja kaikille lukijoillemme henkilökohtaisesti riittävästi seesteisiä kesähetkiä, olkoonpa sitten digin, printin tai pintin ääressä!

Heini Polamo