SKALin perinteinen Kuutiopäivä järjestettiin 19.1.2023 Hotelli Haagassa. Auditorion tiloihin kerääntyi yli 100 liikenne- ja logistiikka-alan ammattilaista. Päivän aikana katseet käännettiin tulevaan hallituskauteen ja julkaistiin kattava raportti käyttövoimasiirtymästä.
Tilaisuuden aluksi SKAL julkaisi hallitusohjelmatavoitteensa. Tulevalla vaalikaudella liikenne- ja kuljetusalan merkitys pitää nostaa kokonaan uudelle tasolle.
— Meillä on nyt maa- ja metsätalousministeri puolustamassa maatalouden asioita. Samalla tavalla logistiikka-alakin tarvitsee puolustajansa. SKAL on ehdottanut erillistä liikenne- ja logistiikkaministeriä huolehtimaan logistiikan toimivuudesta, sanoi puheenjohtaja Jani Ylälehto.
— Lisäksi tarvitaan hallituksen ja elinkeinoelämän yhteistyössä laadittu ohjelma, jolla Suomen kilpailukyky varmistetaan, jatkoi toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Huonokuntoisten teiden määrä kasvaa vuosi vuodelta, käy ilmi WSP Finlandin selvityksestä. Huonokuntoinen liikenneinfra kasvattaa myös polttoaineen kulutusta ja lisää päästöjä.
— Tiestömme tarvitsee rahoitusta ja pitkäjänteistä kehittämistä. Myös liikenneinfran rooli päästövähennyskeinona on tiedostettava ja hyödynnettävä, totesi edunvalvontajohtaja Ari Herrala.
SKAL haluaa turvata Liikenne 12 -suunnitelman rahoituksen, jotta tavoiteltu pitkäjänteisyys liikenteen kehittämisessä saavutetaan. Tämä tarkoittaa rahoituksen tasokorotusta seuraavasti:
- 300 miljoonan euron tasokorotus perustienpidon rahoitustasoon siten, että asfaltointimäärät nostetaan pysyvästi 4 000 kilometrin tasolle.
- 300 miljoonaa euroa vuosittain tiestön korjausvelan poistamiseen.
- 400 miljoonaa euroa tiestön kehittämisinvestointeihin.
Hallitus on päättänyt nostaa jakeluvelvoitetta vuoden 2024 alusta. Ylikireä jakeluvelvoite on kallis ja tehoton tapa vähentää päästöjä, toteaa johtaja Petri Murto.
— Kohtuullinen energian hinta edesauttaa koko logistiikkasektorin kasvua. Sitä tässä yhteiskunnassa tarvitaan, sanoi Murto.
Hän muistutti, että dieselin hintaan vaikuttaa moni eri tekijä. Niitä ovat muun muassa raakaöljyn hinta, valmiiden tuotteiden maailmanmarkkinat, verotus ja jakeluvelvoite. Päättäjät voivat siis itse vaikuttaa polttoaineen hintaan.
Tavaraliikenteen käyttövoimasiirtymä puhuttaa
Tilaisuudessa julkaistiin SKALin raportti käyttövoimasiirtymästä. Muutos puhtaisiin käyttövoimiin on iso haaste logistiikalle, ja tavaraliikenteessä muutos on vielä henkilöautoja isompi.
Sopivia puhtaita käyttövoimavaihtoehtoja ovat muun muassa bio- ja synteettinen kaasu, uusiutuva diesel ja vety.
— Vaikutukset ulottuvat muun muassa kuljetusten suunnitteluun, riittävään jakeluinfraan ja koko logistiseen järjestelmään, yhteiskuntasuhteiden päällikkö Janne Kojo sanoi.
— Tarvitaan toimintatavan muutos, joka lähtee maankäytön suunnittelusta, hän jatkoi.
Volvo Finland Ab:n myyntijohtaja Reino Manninen korosti, että vuonna 2030 tarvitaan sekoitus eri käyttövoimia. Esimerkiksi biokaasua voidaan valmistaa Suomessa. Hän myös muistutti, että vaikka jakeluverkosto puhututtaa, se myös kehittyy koko ajan.
Siirtymä puhtaisiin käyttövoimiin on haastava kokonaisuus, ja se edellyttää yhteistyötä laajasti eri tahojen kanssa.
— Kuljetusalan, energiateollisuuden, ajoneuvoteollisuuden, kuluttajien ja päättäjien on kaikkien tehtävä osansa. Olen kuitenkin sitä mieltä, että yhdessä voimme tämän ratkaista, hän päätti.
Juttu käyttövoimaraportista on luettavissa sivuilla 20–21.
Ammattidiesel käyttöön
Liikenne- ja logistiikka-aiheiseen paneelikeskusteluun osallistuivat kansanedustajat Heikki Autto (kok.), Sheikki Laakso (ps.), Suna Kymäläinen (sd.) ja Ari Torniainen (kesk.)
Juontaja Alberto Claramunt kysyi kokoomukselta ja keskustalta, pitäisikö jakeluvelvoite jättää nykyiselle tasolle. Ari Torniainen kertoi keskustan olevan valmis laskemaan jakeluvelvoitetta. Kokoomuksen Heikki Autto kannatti myös ehdotusta. Hän nosti esimerkiksi Ruotsin, jossa jakeluvelvoite laskettiin EU-minimiin.
Ammattidieselin osalta kaikki puolueet olivat yksimielisiä. He ovat sitoutuneita siihen, että ammattidiesel etenee tulevalla vaalikaudella. Yleisö puhkesi tämän kuullessaan aplodeihin.
Liikenteen sähköistäminen ei ole tällä hetkellä realistista raskaan liikenteen osalta. Perussuomalaisten Sheikki Laakso muistutti, että kuljetusalalla ei ylipäätään olla siinä tilanteessa, että polttoaineita voisi valita. Diesel on tällä hetkellä ainoa realistinen vaihtoehto.
SDP:n Suna Kymäläinen korosti, että liikenne- ja viestintävaliokunta on yksiselitteisesti sitä mieltä, että tulevaisuuden liikenteessä tarvitaan kaikkia eri käyttövoimia.
— Liikenne- ja logistiikka-alan toimijat ovat asiantuntijoita siinä, mitkä niistä ovat realistisia. Meidän päättäjien tehtävä on edistää niitä, hän päätti.