Maiden liikenneministerit allekirjoittivat julkilausuman syyskuun puolivälissä. Toinen pilottikäytävistä ulottuu Suomeen.


Euroopan komissio luonnehti julkilausumaa tärkeäksi askeleeksi matkalla vähäpäästöisempään maantieliikenteeseen. Julkilausuman myötä maat osoittavat, että latausverkosto nähdään strategisena painopisteenä liikennepolitiikan suunnittelussa ja toimeenpanossa, SKALin ja seitsemän muun liikennejärjestön EU-vaikuttamiselin FinMobilityn Pasi Moisio kertoo.
Yhteistyössä paikallis- ja alueviranomaisten sekä Euroopan komission kanssa suoritettavat toimenpiteet näkyvät käytännössä kahdella niin sanotulla pilottikäytävällä osana Clean Transport Corridor -aloitetta. Ensimmäinen näistä on Skandinavian ja Välimeren välinen, toinen Pohjanmeren ja Itämeren välinen.
- Jäsenmaat sitoutuvat erityisesti edistämään ja toteuttamaan toimia, jotka varmistavat olemassa olevan sähköverkon kapasiteetin tehokkaan ja joustavan hyödyntämisen niissä latauskohteissa, sekä jakamaan säännöllisesti Euroopan komission ja muiden jäsenvaltioiden kanssa tietoa olemassa olevasta ja suunnitteilla olevasta raskaiden ajoneuvojen latausinfrastruktuurista sekä muista olennaisista tiedoista, jotta voidaan tunnistaa puutteita ja investointitarpeita TEN-T-käytävillä, Moisio kuvaa.
Julkilausuman ovat allekirjoittaneet Belgia, Tanska, Saksa, Liettua, Malta, Alankomaat, Itävalta, Puola ja Ruotsi. Vaikka toinen pilottikäytävistä ulottuu määritelmänsä mukaan Helsinkiin saakka, ei Suomi ainakaan tässä vaiheessa ole liittymässä julkilausuman allekirjoittajamaihin.


________________________________
SINUA SAATTAISI MYÖS KIINNOSTAA
Hallitus uudelleenohjaa EU-rahoitusta Suomen tiestölle
Yhteispeliä- blogi: Euroopan uusi kausi ja uudet tuulet
Toimiva logistiikka. toimivat sisämarkkinat - SKALin EU-vaikuttamisen ohjelma 2024-2029
