VAK:n valmistamalla 8,5 metriä pitkällä kokoaukeavalla kuormatilalla varustettu Volvo FM330 jakeluauto on suunniteltu raskaiden tavaraerien kuljetuksiin. Ohjaamon koossa ja voimansiirtolinjan erittelyssä on otettu huomioon myös kaupungin sisäistä jakelua pidemmät reitit. Suunnittelun tulos on monikäyttöinen jakeluauto, joka sopii hyvin niin rullakoiden ajoon kuin vaikka raskaiden ja pitkien konepajateollisuuden tuotteiden kuljetuksiin.
Suunniteltu työhön.Konseptia myötäillen
Vastaavaa kuormakoria käytetään valmiiksi työkaluksi rakennetun Volvo FE Citipron päällirakenteena. Sen toiminnoissa ja varustelussa näkyy valmistajan pitkä kokemus. Vakioelementeistä tehty kori saadaan valmiiksi nopeasti, ja ajokki vikkelästi tuottavaan työhön. Kuormatilan taakse on asennettu 2 000 kilon Zepro-takalaitanosturi. Kokonaisuus on laadukas ja turvallinen.
Menojalkaa vipattaa
Yksitoistalitrainen 330-hevosvoimainen moottori, jonka perään on kytketty 12-vaihteinen I-Shift automatisoitu vaihteisto takaa 18-tonniselle letkeän kyydin. Täyteen kokonaismassaan lastattu kuorma-auto ei pahemmin aivastele valtateiden ylämäissä eikä huoltotunneleiden rampeissa. Korkeat teholukemat tuovat tosin ajojärjestelijälle mietittävää.
Leppoisa ajaminen kevyellä kuormalla kaupunkien liikennevirrassa saattaa aiheuttaa ylimääräistä tuskaa tukkeutuvan hiukkassuodattimen kanssa. Vahvan moottorin ei yksinkertaisesti tarvitse punnertaa liikoja hitaasti kulkevassa kaupunkiliikenteessä, siksi regeneroinnin tarve lisääntyy ja aiheuttaa pahimmillaan lisäkustannuksia ylimääräisten hiukkasten polttamisen takia. Tästä syystä ajojärjestely varmasti ajattaa mielellään autoa myös kaupunkien ulkopuolella, moottoritie on kuuma.
Valmiina palvelukseen.Kelvolliset tilat kuljettajalle
Edellä mainitusta syystä väkevällä moottorilla varustetulla jakeluautolla vierailee mielellään myös pidemmilläkin reiteillä. Volvon ohjaamo tarjoaa näille retkille hyvät puitteet. Pitkä päiväohjaamo antaa riittävän tilan isollekin kuljettajalle. Työssä tarvittaville tavaroille on ohjaamossa tilaa ja toimeksiantajien telematiikkalaitteiden näytöille saadaan tarvittaessa ergonominen ja mahdollisimman helpon käytön takaava paikka. Matalaan ohjaamoon on helppo nousta, pitkäkään päivä ei rasita kuljettajaa, jonka työhön kuuluu runsaasti autoon nousemisia ja poistumisia. Yhden askelman puuttumisella on suuri, positiivinen merkitys kuljettajan päivittäiseen työhön.
Ajoasento on hyvä, samoin näkymä mittaristoon. Kenties mittariston digitaalisuus hiukan häiritsee viisarilla varustettuihin mittareihin tottunutta. Mittareista saatavaa informaatiota joutuu sulattelemaan hiukan pidempään. Samoin on sähköisen käsijarrun kanssa. Sen käyttökatkaisijaa joutuu katsomaan useammankin kerran varmistaakseen, että se on varmasti päällä. Tottumiskysymyksiä.
Kokonaisuus ratkaisee
Kokonaisuutena jykevä voimalinja 18 tonnin jakeluautossa tuntui hyvältä. Voimaa löytyy, kun sitä tarvitsee. Pitkät matkat sujuvat leppoisasti ja taloudellisesti. Auton voimalinjaa valittaessa ammattitaitoinen myyjä ottaa esille asiakkaan tarpeen ja pyrkii tarjoamaan hänelle sen parhaimman vaihtoehdon asiakkaan työhön. Virheellinen valinta saattaa tuottaa auton elinkaaren aikana runsaasti harmaita hiuksia. Sen takia on tärkeää tuoda myyjän kanssa autoa suunniteltaessa mitättömältäkin tuntuvat seikat esille. Sillä voi olla suuri merkitys auton käytettävyyteen. Vanha viisaus: hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, sopii hyvin myös kuljetusmaailmaan.