Volvon FH-malliston suuria muutoksia

Näkyviä muutoksia ovat etusäleikön uusi muotoilu ja adaptiiviset LED-ajovalot, jotka koostuvat 12 valaisimesta. Ne tunnistavat muut ajoneuvot ja säätävät valotehon tilanteen mukaan. Tuntuvin ero on porrasaskeleiden suunnittelussa. Ohjaamoon nousu on tehty entistä turvallisemmaksi.

Auton sisältä löytyy todellinen uutuustulva. Vaihteenvalitsin on uusittu käteen käyväksi. Kuljettaja voi valita useita vaihtamisohjelmia uudesta valitsimesta. Kuljettajan näköpiirissä on digitalisoitu kojetaulu, johon hän voi ohjauspyörän monitoimikatkaisijasta säätää itselleen sopivan näkymän. Vaihtoehtoina ovat ajonäkymä, normaali nopeusnäyttö lisätietoineen, painonäyttö sekä navigointi. Kojetaulun näkymä on hyvin informatiivinen ja selkeä sisältäen  liikennemerkkitunnistuksen sekä rengaspainevahdin. Lisäksi auto on varustettu VDS-ohjauksella, jossa kuljettajalla on mahdollisuus säätää eri  ohjausparametrejä henkilökohtaisin toivein. Tähän järjestelmään on myös integroitu kaistallapitoavustin. Kuljettajan vapaa-ajanviettoa varten varusteluihin kuuluu jääkaappi ja mikro. Kaksoisakkujärjestelmä takaa rauhalliset yöunet, aamulla riittää vielä henkeä auton käynnistykseen.

Koeajossa ollut kolmeakselinen vetoauto on varustettu kahdella vetävällä teliakselilla, joten se soveltuu hyvin HCTveturiksi. Autossa on asetuksen mukainen kylkikamera. Viisisataa hevosvoimainen moottori rajoittaa kokonaismassan vajaaseen 74 tonniin. Läpivetävän telin viimeinen akseli voidaan nostaa tyhjänä, koska akselin veto katkaistaan. Vetoauto on varustettu I-Save -paketilla, jolla huolellinen kuljettaja pääsee varmasti erinomaisiin kulutuslukemiin. Tästä on jo vahvaa näyttöä. Pakettiin sisältyy uuden sukupolven Turbocompound-tekniikalla sekä uudella mäntien muotoilulla varustettu D13TC-moottori, pienemmän  vierintävastuksen omaava voimalinja sekä uudistettu vaihtamisohjelma.

Ajossa auton ominaisuudet tulevat hyvin selville, kojetaulun antama informaatio on hyvällä tasolla, omilla henkilökohtaisilla säädöillä säädetty ohjaus  erinomainen. Ajaja voi torua vain itseään, jos ohjaus ei miellytä. Ominaisuudet sopivat mainiosti rekanveturiin, jolla vedetään eri painoisia perävaunuja. Uusi  moottori on miellyttävä, suurin vääntö saavutetaan jo 900 kierroksella. Ajaminen on helppoa ja taloudellista, koska automatisoitu I-Shift-vaihteiston ohjelma  huolehtii polttoaineen kulutukseen tähtäävästä vaihtamisesta. Vaihteisto pyrkii välttämään ylämäessä alaspäin vaihtoa viimeiseen asti. Tarvittaessa vaihteistoa käskee Volvon maaston tunnistava, adaptiivinen I-See -vakionopeudensäädin. Todella pitkä perävälitys (2,57) pienentää osaltaan pyörrettä polttoainetankissa. Talvella menoa helpottaa telin painonsiirtoohjelma, joka mahdollistaa painonsiirron tilanteen mukaan jommallekummalle vetävälle akselille.

Uusi FH-mallisto on saanut erinomaisen päivityksen sekä tekniikkaan että kuljettajan olosuhteisiin. Lopputuloksena on hyvännäköinen työkalu, jolla työt saa tehtyä turvallisesti ja taloudellisesti. Nyt jo lähes 10 vuoden ikäisen ohjaamon päivitys on onnistunut. Aikaisemman malliston hiukan epäselvä mittaristo on ottanut suuren harppauksen eteenpäin muututtuaan täysin digitaaliseksi. Näkymä on selkeä ja antaa kuljettajalle tarvittavat tiedot.