Virtaviivaisuutta valtateille

Volvo FH13 500 AERO 6x2

Kuormatila on vaikuttanut kuorma-auton ohjaamon suunnitteluun jo reilut viisikymmentä vuotta. Muutama vuosi sitten voimaan astuneet, Euroopan unionin mitta- ja massadirektiivit mahdollistavat tänään myös sen, että aerodynamiikka voidaan ottaa huomioon suunniteltaessa uusia ohjaamomalleja.

Talvella 2024 Volvo esitteli nykyisen mallistonsa rinnalle matalan ilmanvastuksen omaavan ohjaamomalliston. Tuulilasin etupuolelle on muotoiltu kiilamainen keula, joka pidentää ohjaamoa 240 milliä. Tämä on otettu asetuksessa huomioon niin, että kunhan pidennys ei vaikuta kuormatilojen pituutta lisäävästi, ajoneuvoyhdistelmän kokonaispituutta voidaan kasvattaa pidennyksen verran. Pidennyksellä on vaikutus etuylitykseen. Keularakenteen pidennyksellä ja sen mahdollistamalla virtaviivaisemmalla muodonmuutoksella tavoitellaan noin 2.3 % polttoainesäästöjä. Tämän lisäksi parin muun muutoksen sekä uuden, CMS-peilikamerajärjestelmän ansiosta voidaan päätä noin viiden prosentin kustannussäästöön polttoainekuluissa.

Saimme tilaisuuden kokeilla käytännössä, kuinka sukkelasti uusi Aero-mallisto kulkee. Koeajo kolmeakselisella veturilla, johon oli kytketty lastattu, kolmeakselinen perävaunu alkoi Kuopiosta. Kokonaismassaa yhdistelmällä oli reilut 46 tonnia. Keli oli mitä kaunein, kevätpäivä helteinen. Viisisataa hevosvoimainen Turbo Compound-moottori vei yhdistelmää mallikkaasti, kokeilin matkalla, miten Volvon maaston tunnistava I-See järjestelmä toimii. Samalla oli hyvää aikaa kokeilla uutta peilikamerajärjestelmää. Hiukan vajaan neljänsadan kilometrin matkalla alkoi jo saada tuntumaa.

Kuopion jäädessä taakse, huomio kiinnittyi nopeasti kahteen asiaan, ohjaamon hiljaisuuteen sekä vaivattomaan rullaukseen. Ensimmäiseen vaikutti ohjaamon onnistunut muotoilu, jälkimmäiseen Volvon patentoitu levyjarrujärjestelmä, jonka mainitaan olevan täysin laahaamaton. Ihme kyllä, tämä aiheutti alkumatkalla pieniä ylimääräisiä hikipisaroita, kun vakionopeussäädin toiminnassa ajaen ei aina muistanut jarruttaa valvontakameroiden kohdalla, kun vauhti lipsahti rullatessa hiukan liian kovaksi. Ajamista toki helpotti liikennemerkkien tunnistus, joka hälytti pienellä äänimerkillä, kun nopeusrajoitus tiellä muuttui tai nopeus kasvoi liian suureksi, järjestelmä tunnistaa myös ajoneuvon suurimman sallitun korkeuden ilmoittaman liikennemerkin. Negatiivisena asia ilmeni vakionopeussäätimen ominaisuus katkaista sen toiminta, kun kuljettajan vireystilaa valvova järjestelmä tekee johtopäätöksen kuljettajan vireystilan alentumisesta. Tämä tapahtuu myös silloin kun ajetaan kapeilla valtateillä, joissa ajolinjat vievät ajokin piennarviivan päälle, näin järjestelmä tekee ”vääriä” johtopäätöksiä kuljettajan tilasta. Kaikki nämä järjestelmät kuuluvat uuteen, kesällä 2024 voimaan astuvaan turvallisuusasetukseen (GSR).

Uuteen kamerapeilijärjestelmään tottui melko nopeasti. Toisaalta johtuen ohjaamon A-pilareihin asennettujen näyttöjen resoluutiosta, esimerkiksi puoliperävaunun äärivaloja on vaikea havaita vaaleaa taustaa vasten. Samoin ohittaessa vaaleaa autoa joutuu kaistalle paluussa olla huolellinen. Tietyssä kohtaa sivulla oleva, ohittavan auton ääriviivat hiukan sumentuvat. Aivan kuin kamera ei ehtisi käsitellä saamaansa tietoa tarpeeksi nopeasti. Näihin aisoihin varmasti tottuu nopeasti, saatuaan kokemusta eri keliolosuhteista, kuljettaja pystyy kertomaan oman mielipiteensä järjestelmästä.

Pitkällä akselivälillä varustettu rekanvetäjä kulki kuin juna kohti Vantaata, sähköinen ohjausvaihde näyttää hyvät puolensa. Ajaminen on todella vakaata. Äänettömyyteen tottui nopeasti, tuulensuhinoita ei jäänyt kaipaamaan. Moottorin vääntö vakuutti, täyden väännön saa jo alle tuhannella kierroksella. Koeajetun moottorin teho ei riitä nykyisen laskentasäännön mukaan täysille 76-tonnin painoille. Verrattuna koeajetun ajokin moottorin vääntömomenttia 2800 Nm. tavalliseen ahdettuun moottoriin, se vastaa noin 550 hevosvoimaista moottoria. Lähitulevaisuudessa päättäjät joutuvatkin miettimään tehovaatimukset uusiksi.

Ohjaamo itsessään ei ole kokenut muuta kuin päivitetyn ohjauspyörän. Uutuuden kaikki 24 senttimetriä on käytetty virtaviivaisuutta edistämään. Mukavuuslaitteista, mikroaaltouuni on nostettu omaan kaappiin ohjaamon oikeaan yläreunaan. Digitaalinen, kuljettajan valitsema mittarinäyttö on muutamin varauksin melko selkeä, kojetaulun moninäyttö on helppokäyttöinen. Ohjauspyörä on saanut osakseen lievää päivitystä.

Muutaman minuutin yli viiden tunnin ajamisen jälkeen, saavuin Vantaalle. Lähes koko matka Kuopiosta etelään ajettiin I See-järjestelmää hyväksi käyttäen. Koko matkan keskikulutus auton oman järjestelmän mukaan oli tasan 27 L / 100 km keskituntivauhdin ollessa 75 km/t. Oikea-aikainen rullaus, laahaamattomat jarrut sekä ennakoiva ajotapa mahdollistavat melkoisen säästön polttoainekuluihin.

Uusi Aero-mallisto tarjoaa valmiiksi mietityn tavan ottaa vastuu ympäristöasioissa. Sen pienistä puroista aikaansaadut säästöt ovat kokonaisuudessa kohtuullisen kovaa tasoa. Erilaisia ohjaamokokoja sekä moottorikokoja on runsaasti tarjolla. Samoin erilaisilla energiamuodoilla toimivia. Pakasta löytyy dieseliä, sähköä, kaasua ja kenties tulevaisuudessa myöskin vetyä. Tässä tapauksessa virtaviivaisen kuorma-auton edut osuvat myös kuljettajalle, hiljainen ohjaamo ja mainio voimalinja tekevät työstä mukavaa.

PLUSSAA

Hiljainen ohjaamo
Vääntävä moottori
Vakionopeudensäätimen toiminta
Liikennemerkkien tunnistus

MIINUSTA

Kuljettajan vireystilan valvonnan toiminta
Kaistavahdin herkkyys

Volvo FH13 500 AERO 6x2

Moottori: Turbo TC, 500 hv, 2800 Nm-

Vaihteisto: I-Shift, automatisoitu, 12 nopeutta

Akseliväli: 3200 mm.

Jousitus: Ilmajousitus

Vetoakselit: Telivedon katkaisu ja nosto, akselivälitys

Välityssuhde: 2.43