Suomen tiestön kunto puhuttaa ympäri vuoden ja onkin yksi SKALin valtakunnallisen vaikuttamistyön terävimpiä kärkiä. Asioihin voi ja kannattaa kuitenkin vaikuttaa myös alueellisella ja paikallisella tasolla omien yhdistysten kautta. Keräsimme tähän alueyhdistyksiltämme vinkkejä vaikuttamistyöhön.


1. Vaikuttakaa vaaliuurnilla
Tienhoito ja ylläpito ovat resurssikysymyksiä, jota ohjaavat loppukädessä poliittiset päättäjät. Äänestämällä henkilöitä ja puolueita, jotka haluavat panostaa tienhoitoon, voi vaikuttaa asiaan. Kannustakaa myös jäsenistöänne lähtemään ehdolle.



2. Arvostakaa asiantuntijuuttanne
Jäsenenne paitsi käyttävät tiestöä, myös tekevät sen tienhoitoa. Niinpä teillä on heidän kauttaan käytössänne korvaamattoman tärkeää ensi käden tietoa, joten pitäkää korvat auki siihen suuntaan ja kuunnelkaa heitä.



3. Pontta paikallisyhdistyksistä
Tukekaa ja kannustakaa myös paikallisyhdistyksiänne vaikuttamistyössä: Esimerkiksi Forssan Seudun Ammattiautoilijat ry on tehnyt esityksen Uudenmaan ja Pirkanmaan ELY-keskukselle sekä Tammelan kuntaan valtatie 2:n liikenneturvallisuuden parantamisesta Nuutinkulmantien ja Valtaimenkujan välisellä osuudella. Samoin Keski-Suomesta löytyy paljon esimerkkejä, joissa lausunnot ja esitykset ovat johtaneet tarvittaviin parannuksiin.



4. Vireä viranomaisyhteys
Ely on kaikkialla yksi tärkeimpiä yhteistyötahojamme, joten yhteydenpito kannattaa pitää aktiivisena. Tuottamalla ajantasaista ja kattavaa tietoa saamme epäkohdat ja muutostarpeet esiin. Kannustakaa jäseniänne raportoimaan kaikki poikkeavuudet ja korjaustarpeet joko tienkäyttäjän linjalle tai Fintraffic Mobiilia hyödyntäen. Kannattaa myös vastata Väyläviraston ja muiden viranomaisten tutkimuksiin ja kyselyihin.



5. Kansanedustajat kuulolle
Kunta- ja maakuntapoliitikkojen lisäksi kannattaa pitää yhteyttä oman alueen kansanedustajiin, järjestää tapaamisia, ja pitää niissä esillä oman alueen epäkohtia. Etenkin suurimpien tiekohteiden kohdalla he ovat hyvä väylä edistää asioita.





_________________________________
SINUA SAATTAISI MYÖS KIINNOSTAA:
Millaisia ovat tienhoidon alueelliset haasteet ympäri Suomen?