Joka numerossa kerromme strategian etenemisestä täytäntöön, niin tässäkin. Nostamme esiin kustakin kuudesta strategisesta valinnasta konkreettisia, jäsenille näkyviä toimia. Strategiaa puitiin porukalla Seinäjoella SKAL Forumissa.
Marraskuun loppuun mennessä kaikki strategian kehittämistiimit ovat kokoontuneet vähintään kaksi kertaa. SKAL Forumin yhteydessä pidetyssä hallituksen kokouksessa jokainen vastuuhenkilö esitteli oman valintansa etenemisen. Myös itse Forumissa oli pienet slotit jokaisella. Nyt lähdemme syventämään strategisia valintoja kohta kohdalta.
Ensimmäinen syvennettävä on otsikoltaan “Teemme vastuullisuudesta alan kilpailutekijän”. Valintaan kytkeytyy myös digitalisaatio. Logistiikkajohtaja Pekka Aaltonen arvioi, että vastuullisuus on strategisista vallinnoista vähiten suoraviivainen. Teema käsittää yleisesti taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristövastuun. SKALin näkökulmasta vastuullisuus voidaan jakaa kahteen näkökulmaan:
1. Yleinen vastuullisuus
2.Päästöjen laskeminen ja raportointi.
– Kokonaisuus on todella laaja ja moniulotteinen, ja siinä katsotaan usein toimintoja ja toimitusketjuja sekä alas että ylöspäin, Pekka kuvaa.
Päästöjen laskeminen ja raportointi ovat tavoitelistan kärjessä. Kuljetusalalla ympäristövastuun merkitys korostuu luonnollisista syistä: raskas liikenne tuottaa hiilidioksidipäästöjä, ja liikenteen päästövähennystavoitteet ovat kovat.
Isoimmat asiakkaat tarvitsevat jo nyt päästödataa kuljetusyrityksiltä omiin raportteihinsa CSRD-direktiivin (The Corporate Sustainability Reporting Directive) noudattamiseksi. Direktiivi edellyttää suurten yritysten kestävyysraportointia jo vuoden 2024 päästöistä.
Selkeyttä ja työkaluja päästöraportointiin
SKAL esitti alkuvuonna 2024 kirjelmällä Traficomille selkeän ohjeistuksen luomista päästöraportointiin. Yhteinen sävel löytyi. Nyt Traficomin käynnissä oleva hanke pyrkii tuottamaan maaliskuun 2025 loppuun mennessä päästöraportointiohjeistuksen pienille maakuljetusyrityksille.
Varsinainen työkalu se ei kuitenkaan ole. SKALissa on osaamista erilaisiin digitaalisiin ratkaisuihin, onhan meillä yhdistelmäkonfiguraattori, erikoiskuljetuskonfiguraattori ja nyt tuoreimpana kustannuslaskennan apuväline, SKALkulaattori.
– Katson, että SKALissa olisi valmius tehdä myös päästölaskentaan työkalu, joka perustuisi CountEmissions EU -aloitteen mukaisesti standardiin EN ISO 14083:2023, Pekka Aaltonen pohtii.
Päästölaskennan työkalu valmistuisi parhaimmillaan vuoden 2025 aikana jäsenten hyödynnettäväksi.
Miten siinä asiassa edetään, Pekan saappaisiin astuva Outi Nietola?
– Tavoitteena on ottaa härkää sarvista ja lähteä tuottamaan konkreettista ratkaisua, jolla jäsen voisi raportoida kuljetusten päästöistä asiakkailleen. Sen työnimenä olkoon päästölaskentakonfiguraattori.
Mitä muuta konkreettista vastuullisuustiimin taholta on odotettavissa lähikuukausina?
– Yhtenä tehtävänämme on tarjota kuljetusyrityksille koulutusta ja ohjeistuksia vastuullisuuteen. Tämä on teema, jossa emme ole vielä kovin paljon liikkuneet. Kartoitamme vielä, mitä kaikkea koulutuksiin ja ohjeistuksiin kannattaa sisällyttää. Jäsenkyselyn jälkeen olemme viisaampia. Ei ole tarkoituksenmukaista tukahduttaa jäseniä tiedolla, jota ne eivät tarvitse, Outi Nietola sanoo.
Seuraavaksi vastuullisuuden strategiatiimi hankkii siis lisää näkemystä ja selvittää vuoden 2025 alussa jäsenkyselyllä seuraavia aiheita:
– Mitä tarpeita jäsenillä on vastuullisuuden suhteen.
– Mitä osaamista on ja mitä tarvitaan lisää, mistä osaaminen on hankittu?
– Mikä on tärkeintä lähitulevaisuudessa.
– Odotukset SKALilta
Mittarit laulamaan
Päästöjen raportointi on jo todettu yhdeksi konkreettiseksi tavoitteeksi. Siitä päästäänkin suoraan mittareihin: raportoinnin määrä ja koettu sujuvuus ovat tämän strategisen valinnan mittareita, ja niitä aiotaan selvittää muun muassa kuljetusbarometrikyselyllä, kun niin pitkälle päästään.
Teemme vastuullisuudesta alan kilpailuedun
Vastuu: logistiikkajohtaja Pekka Aaltonen / Outi Nietola
Strateginen tavoite
Vastuulliset yritykset ovat selvitysten mukaan myös kannattavia. Liikennesektorin päästötavoitteissa on oltava johdonmukainen ja yhtenäinen linja. Päästöjen vähentäminen ja hiilineutraaliustavoite on erittäin suuri haaste meille kaikille. Tavoitteeseen pääsemiseksi on kaikki keinot otettava käyttöön. Vastuullisuus on käännettävä kuljetus- ja logistiikka-alan mahdollisuudeksi niin taloudellisesti kuin veto- ja pitovoiman parantamiseksi sekä ilmastopäästövaatimusten toteuttamiseksi.
Mittarit
– SKALin jäsenyrityksille tarjoamat vastuullisuuden toimintamallit ja ohjeistukset
– Päästöraportoinnin määrä ja vaivattomuus kuljetusbarometrikyselyn perusteella.