Faktat:
- Ammattimaisessa tavaraliikenteessä on noin 34 000 kuorma-autoa ja noin 8000 pakettiautoa
- Uusia kuorma-autoja ensirekisteröidään noin 3 500 kappaletta vuodessa
- Kuljetuskalustomme uusiutuu hitaasti johtuen alan kannattavuushaasteista ja sitä kautta investointikyvystä
- Nykyisellä kiertonopeudella kalustokannasta vaihtuu 35 000 autoa 10 vuoden sisällä
- Kaluston nykyistä nopeampi uusiutuminen olisi eduksi, sillä uudempi kalusto on energiatehokkaampaa ja vähäpäästöisempää
- Kestävät veroratkaisut ja vähäpäästöisen kaluston hankintatuet nopeuttavat kiertoa
Kuorma-autokanta käyttövoimien mukaan jaoteltuna
Kalusto kiertää ja diesel käyttövoimana korvautuu hitaasti
Ennen vuoden 2008 talouskriisiä yritysten investoinnit uuteen kuljetuskalustoon olivat runsaat 5 000 kuorma-autoa vuodessa. Kriisi pudotti määrää ja nyttemmin se on vakiintunut vuotuiselle noin 3 500 ajoneuvon tasolle. Diesel on käyttövoimana valtaosassa ensirekisteröintejä. Vuonna 2022 ensirekisteröidyistä kuorma-autoista dieselkäyttöisiä oli runsaat 3 100, lähes 95 prosenttia kalustosta. Luku pitää sisällään ammattimaisen liikenteen ohella myös muun käytön. Kaasukäyttöisiä rekisteröitiin runsaat 90 ja sähkökäyttöisiä 15.
Nykyisellä kiertonopeudella kalustokannasta vaihtuu 35 000 autoa 10 vuoden aikana. Uusinvestoinnit painottuvat ammattiliikenteeseen.
SKALin ennuste: Kuorma-autokannan uusiutumisennuste käyttövoimien mukaan 2022-2030
Uusien kuorma-autojen rekisteröinnit
Uusien kuorma-autojen ensirekisteröinnit laskivat 2022 tilanteessa 6 prosenttia verrattuna vuoteen 2021. Luvanvaraiseen liikenteeseen rekisteröinnit kasvoivat.
Erityisen paljon (-38 %) on alentunut ensirekisteröinnit myyntivarastoon, mitä voidaan pitää merkkinä autojen toimitusvaikeuksista.
SKAL Kuljetusbarometri 2/2022:
Kustannusnousu vaikuttanut rajusti kuljetusyritysten kannattavuuteen ─ polttoaineveroa alennettava Suomessakin
Kyselyn perusteella (kesäkuu 2022) 95 prosenttia uusista kuorma-autoinvestoinneista kohdistuu dieselkäyttöisiin ajoneuvoihin. Se on ristiriidassa EU-laajuisten päästövähennystavoitteiden kanssa. Yhtälö vaikea, sillä dieselin hinnan raju nousu vuodesta 2021 alkaen on johtanut kustannuskriisiin ja investointikyvyn heikkenemiseen kuljetus- ja logistiikka-alalla.
Siirry tiedotteeseen →Käyttövoimasiirtymän tilannekuva
SKALin raportti valottaa, millaisia käyttövoimavaihtoehtoja fossiiliselle dieselille on ja kuinka suuresta muutoksesta logistiikan energiamurroksessa on kyse.
Tutustu raporttiin →Kuorma- ja linja-autojen ensirekisteröinnit
Autoalan Tiedotuskeskus
Lisätietoja
Ari Herrala
Edunvalvontajohtaja