Monelle on tuttu vaativa tilanne, kun noudetaan vaihtolavaa liukkaalta pihalta tai mennään tekemään nostotyötä maastoon. Nosturin oma massa korottaa tyhjällä autolla liikuttaessa etuakselimassaa ja keventää samalla vetoakselia. Kiinnijäämisen riski on suuri, vetopyörät sutivat helposti tyhjää.
Liikkuu vaivatta
Koeajossa ollut vaijerilaitteella ja nosturilla varustettu MAN TGS 26.500 kuorma-auto on varustettu maksimaalisen vetokyvyn saavuttamiseksi hydraulisella HydroDrive -etuakselin vedolla ja nostettavalla, ohjaavalla taka-akselilla. Perinteinen vetotapa 6x4 tarkoittaakin tässä tapauksessa läpivetävän telin sijasta tarvittaessa kytkettävää etuvetoa. Järjestelmällä on useita etuja. Sitä voidaan käyttää tarpeen vaatiessa, se ei nosta runkokorkeutta, eikä ole niin painava kuin perinteinen, jakovaihteistolla ja vetoakseleilla tehty järjestelmä. Koska hydrostaattinen etuveto on päällä vain tarvittaessa, alle 30 km:n nopeuksissa, se ei lisää polttoaineenkulutusta normaalissa maantieajossa. Matala runkokorkeus ei myöskään nosta painopistettä, joten ajaminen on vakaampaa kuin korkeammalla, perinteisellä 6x6 vetotavalla tehdyssä kuorma-autossa.
Lisäapua maastoon. Selkeä mittaristo.Tarpeen vaatiessa
Etuvedon voi kytkeä tarpeen vaatiessa päälle myös ajon aikana aina 28 km:n tuntivauhtiin asti. Menoa voi avittaa myös käyttämällä vetoakselin lukkoa. Järjestelmä kytkeytyy automaattisesti pois vauhdin ylittäessään 28 km:n nopeuden ja kytkeytyy takaisin päälle alle 23 km:n nopeudessa. Koeajon aikana maastossa tehdyissä pyörähdyksissä kääntösäteeseen ei ollut suurta vaikutusta sillä, oliko etuveto päällä vai ei. Meno oli vakaata ja etuvedon päällä olon huomasi vetokyvyn parantumisena. Tällä on varmasti merkitystä, kun mennään tekemään nostotöitä hankalaan paikkaan tyhjällä autolla.
Meno maittaa
Saksan Baijerissa tehdyssä kuorma-autossa on mukavan vanhanaikaiset kojetaulussa tietoa jakavat viisarinäyttöiset, saksalaiseen tapaan selkeät mittarit. Muutenkin huippunykyaikaista tekniikkaa sisältävä auto on onnistuttu pitämään perinteisen oloisena vailla turhia tingeltangeleita ja vilkkuvia digitaalimittareita. Myös ajo-ominaisuus ja kuljettajan ergonomia ovat hyvätasoisia. Auto tarjoaa kompromissin maantielle ja maastoon soveltuvasta ajokista. Silti se on ensi sijassa maantiekäyttöön tarkoitettu ajoneuvo, jolla tarvittaessa pääsee myös huonoimpiin olosuhteisiin. Se ei korvaa jakovaihteistolla varustettua, korkeamaavaraista maastokuorma-autoa, mutta sillä pääsee vaativiin paikkoihin ja niistä pois huomattavasti paremmin kuin tavallisella 6x2 tasakuorma-autolla.