Jokainen lakko on ikävä asia, niin myös ensi viikolla käynnistyvä poliittinen lakko. Sen on tarkoitus alkaa maanantaina 11.3.2024.
Lakon myötä Suomen vienti ja tuonti häiriintyvät vakavasti. Satamien sulkeminen aiheuttaa teollisuudelle haittoja. Se aiheuttaa myös useille kuljetusyrittäjille tappioita, kun kuljetuskalusto ja kuljettajat seisovat pihassa. Kulut juoksevat, tuloja ei ole.
Tässä ylimääräisessä uutiskirjeessämme kerromme SKALin jäsenille lakon vaikutuksista ja tuomme vastauksia yleisimpiin kysymyksiin. Niitä liittyy muun muassa palkanmaksuvelvollisuuteen ja toiminnan muihin osa-alueisiin.
Merkittäväksi kysymykseksi alallemme nousee se, että polttoaineen jakeluterminaaleja on asetettu tämän poliittisen lakon piiriin. Lakon piirin eivät kuitenkaan kuulu säiliöautonkuljettajan suorittama polttoaineiden lastaus, kuljetus ja purku.
Häiriöitä tällaisessa tilanteessa varmasti syntyy. Olemme selvittäneet lakosta aiheutuvia muutoksia polttoainejakeluun muun muassa polttoaineyhtiöiltä ja huoltovarmuuskeskuksesta.
Pyrkimys estää polttoaineen jakelua lakolla on vakava asia. Tietojemme mukaan polttoaineyhtiöt pyrkivät eri keinoin varmistamaan sitä, että puutteita polttoaineiden saatavuudessa ei syntyisi. Jakeluasemien säiliöihin tullaan ajamaan täydennyksiä avoinna olevilta terminaaleilta.
Huoltovarmuuskeskuksen mukaan häiriöt polttoainejakelussa ovat mahdollisia, jopa todennäköisiä, mutta tämänhetkisen tiedon mukaan vaikutukset jäävät paikallisiksi. Polttoaineet eivät Suomesta lopu, mm. siksi, että yrityksillä on polttoaineiden velvoitevarastoja ja valtiolla lisäksi varmuusvarastoja.
Saamamme tiedon perusteella jakelu toimii toistaiseksi. Mikäli lakkotilanne pitkittyy ja polttoaineen saatavuudessa syntyisi mittavia ongelmia, SKAL edellyttää eri keinoin raskaan liikenteen polttoaineen saannin turvaamista.
Lakot eivät missään tapauksessa saa estää yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisten kuljetusten suorittamista.
Katso lisätietoja tästä uutiskirjeestä.
Vaikka ajat taas haastavat, me SKALissa toimimme alamme puolesta.
Terveisin
Jari Välikangas
vt. puheenjohtaja
Anssi Kujala
toimitusjohtaja
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
Tästä on kysymys
SAK:n jäsenliitot ovat käynnistämässä kahden viikon mittaista poliittista lakkoa maanantaina 11.3. vastustaakseen hallituksen linjaamia työelämämuutoksia.
Suunnitellut työtaistelutoimet kohdistuvat vientiin ja tuontiin erityisesti satamissa sekä raiteilla. Lakon käynnistyminen on ehdollista, mutta se näyttää juuri nyt todennäköiseltä. Lakon piirissä olisi suoraan noin 7 000 henkilöä.
Lakko sulkee satamien tavaraliikenteen, sillä AKT:n ahtaajat ja muita työntekijäryhmiä on siinä mukana.
Lakko koskee 11.3. klo 6.00-25.3.2024 klo 06.00: Viking Linen rahdinkäsittelytehtäviä Helsingin ja Turun satamissa, Nesteen terminaalipalveluissa Hamina, Kemi, Kokkola ja Tornio, sekä ahtausalan tehtäviä Suomen satamissa liittyen yritysten toimintoihin (linkki).
Lakon seurauksena maahan saapuvaa ja maasta lähtevää tavaraa kertyy satamiin pois lukien huoltovarmuuden, hengen ja terveyden kannalta välttämättömät kuormat (mm. tuoretuotteet ja eläinrehu).
Mitä tiedämme polttoaineiden saatavuudesta
Teollisuusliiton ilmoittama lakko koskee seuraavia Nesteen terminaaleja ja Nesteen satamia.
Neste – Kemin terminaali
Neste – Kokkolan terminaali
Neste – Naantalin satama
Neste – Naantalin jakeluterminaali
Neste – Porvoon satama
Neste – Porvoon jakeluterminaali
Epäselvää on se, mikä näiden ilmoitettujen lakkojen vaikutus lopulta on polttoaineiden toimittamiseen. Mikäli lakko tavalla tai toisella estäisi polttoaineiden lastaamisen sen kohteena olevissa terminaaleissa, kasvaa riski polttoaineiden saatavuushäiriöille.
Vaikka medioissa on runsaasti spekulointia, perjantain 8.3. tilanteessa SKALin arvion mukaan polttoaineen saatavuudessa ei pitäisi olla tiedossa äkillisiä tai laajamittaisia häiriöitä 11.3. alkavalla viikolla.
On kuitenkin korostettava, että tilanteeseen liittyy paljon epävarmuutta. Liikkeellä on myös paljon väärää tietoa. Polttoaineiden toimittaminen huoltoasemille ei yleisesti ole päättymässä lakon alkaessakaan. Tilanteen johdosta ei ole esitetty arvioita, joiden mukaan polttoaine loppuisi Suomesta.
Kuljetusyritysten kannattaa varautua tilanteeseen seuraamalla aktiivisesti polttoaineyhtiöiden tiedottamista. Myös SKAL tiedottaa polttoaineen saatavuustilanteesta jäseniään. Kuljetusyritykset voivat varautua tilanteeseen tankkaamalla autojaan tavallista useammin, jolloin syntyy enemmän niin ajallista kuin alueellisestakin liikkumavaraa tankkaamiseen. Polttoaineen hamstraaminen sen sijaan vain pahentaisi tilannetta.
Mikäli polttoaineen saatavuusongelma estää kuljetussopimuksen velvoitteiden täyttämisen, voi tilanteessa tulla sovellettavaksi ylivoimaisen esteen (Force majeure) periaate. Ole tarvittaessa yhteydessä SKALin lakipalveluihin tällaisessa tilanteessa.
Huoltovarmuuskeskuksen arvio (7.3.2024)
Huoltovarmuuskeskuksen alustavan arvion perusteella työtaisteluilla ei ole merkittäviä vaikutuksia huoltovarmuuteen, vaikka toimitusvarmuus paikoin kärsisikin. Hamstraamiseen ei ole tarvetta, sillä elintarvikehuoltoon lakoilla ei ole juuri vaikutuksia, ja polttoaineiden jakelussa vaikutukset ovat jäämässä tämänhetkisen arvion mukaan paikallisiksi. Lentoliikenteessä voi ilmetä häiriöitä.
HVK:n mukaan polttoaineiden toimitusvarmuuteen voi olla vaikutusta. HVK:n mukaan polttoaineet eivät Suomesta lopu, mm. siksi, että yrityksillä on polttoaineiden velvoitevarastoja ja valtiolla lisäksi varmuusvarastoja. Sotilaallisen maanpuolustuksen polttoainehuollon tarpeista huolehditaan eri keinoin, puolustusvoimien ja HVK:n yhteistyön puitteissa.
Webinaari lakon vaikutuksista jäsenille 14.3. klo 16-17
Webinaarissa kuullaan muun muassa SKALin tuoreimmat arviot polttoainejakelusta. Puhujina ovat SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala ja johtaja Petri Murto. Lisäksi neuvontalakimies Hanna-Liisa Hammarén kertoo lyhyesti henkilöstöön kohdistuvista toimintamalleista.
Webinaarissa on mahdollisuus esittää kysymyksiä liittyen lakon vaikutuksiin.
Onko työnantajalla palkanmaksuvelvollisuutta, jos työntekijän työnteko estyy poliittiseen lakkoon osallistuvien toisten työntekijöiden työtaistelutoimenpiteen vuoksi?
Työnantajalla on palkanmaksuvelvollisuus korkeintaan seitsemän päivän ajanjaksoon sisältyviltä työpäiviltä. Tätä sovelletaan, kun kyseessä on toisten työntekijöiden työtaistelutoimenpide, jolla ei ole riippuvuussuhdetta kyseisen työntekijän työehtoihin tai työoloihin (työsopimuslain 2 luvun 12 §:n 2 mom.). Seitsemän päivän ajanjakso alkaa siitä päivästä, jona työntekijän työ keskeytyi. Työnteon estyminen ja palkanmaksun päättyminen on ilmoitettava kullekin työntekijälle erikseen.
Mitä järjestelyjä työnteon estyessä voidaan tehdä muutoin?
Työntekijän kanssa voidaan sopia vuosiloma- tai pekkaspäivien käytöstä. Työnantajan ilmoittaessa em. vapaiden käytöstä tulee huomioida vuosilomalain ja Kuorma-autoalan TES:n säännökset vapaiden ilmoittamiseen liittyvistä määräajoista.
Kannattaa myös selvittää, voidaanko työntekijälle tarjota työsopimuksen mukaista muuta työtä.
Voiko työnantaja lomauttaa työntekijän, mikäli lakko estää työnteon?
Lomauttamisella ei voi välttää em. seitsemän päivän ajanjakson palkanmaksuvelvollisuutta.
Miten vuosiloma kertyy työnteon estyessä?
Vuosilomaa kertyy niiltä päiviltä, joilta työnantajalla on velvollisuus maksaa työntekijälle palkkaa. Vain nämä päivät ovat vuosilomalaissa tarkoitettuja työssäolon veroisia päiviä.
Lakineuvonta palvelee
Työtaistelutoimilla voi olla suoria tai välillisiä vaikutuksia kuljetusyrityksiin.
Lakimiehemme neuvovat jäseniä näissä kysymyksissä tutussa puhelinnumerossa 09 478 999.
SKALin jäsenet, joilla on 1–5 autoa, saavat neuvontapalvelua Autoliikenteen Työnantajaliitosta soittamalla numeroon 09 478 999.