Hallitus säilyttää SKALin esityksen mukaisesti liikennepolttoaineiden jakeluvelvoitteen alemmalla tasolla myös ensi vuonna. Lisäksi polttoaineveroa alennetaan. Polttoaineen hintaan kohdistuu maailmanmarkkinoista ja -politiikasta johtuen paineita ja hinta on suhannut ylös alas. Hallituksen päätökset auttavat merkittävästi hillitsemään kuljetuskustannusten kasvua.
Jani Ylälehto erosi tehtävästään SKALin puheenjohtajana – vt. puheenjohtajan tehtävää hoitaa Jari Välikangas
Syyskuusta 2020 alkaen SKALin puheenjohtajana toiminut Jani Ylälehto erosi tehtävästään eilen 4.12. Puheenjohtajan tehtäviä hoitaa kesäkuun liittokokoukseen asti Jari Välikangas.
Jani Ylälehto jäi kiinni puhallusratsiassa henkilöautolla 13.8.2023. Hän oli arvioinut ajokuntonsa väärin ja puhaltanut lievästi yli sallitun rajan. Ylälehto perustelee eroaan luottamuksen menettämisellä.
– Olen äärimmäisen pahoillani virheestäni ja sen aiheuttamasta mainehaitasta sekä siitä, että en oma-aloitteisesti kertonut asiasta SKALin piirissä, Ylälehto sanoo.
HCT-yhdistelmillä voi nyt liikennöidä Suomesta Ruotsiin
Ruotsi otti käyttöön 34,5-metriset HCT-yhdistelmät 1.12.2023 alkaen. Osalla Ruotsin tieverkkoa on mahdollisuus liikkua maksimissaan 34,5-metrisillä ajoneuvoyhdistelmillä. HCT-yhdistelmille avointa tieverkkoa on avattu yhteensä noin 5900 kilometrin verran. Tämä koostuu pääosin valtion päätiestöstä sekä yhdysteistä ja katuverkosta, jotka yhdistävät tuotanto- ja logistiikka-alueita päätieverkkoon. Tieverkostoa on tarkoitus laajentaa tulevaisuudessa.
Ruotsin ja Suomen pitkien yhdistelmien tekniset vaatimukset esimerkiksi ajoneuvojen mitoituksen suhteen poikkeavat toisistaan. Pitkällä yhdistelmällä Ruotsiin ajaessa on tärkeää varmistua, että myös Ruotsin vaatimukset täyttyvät oman yhdistelmän osalta. Osallistu jäsenwebinaariimme aiheesta (alla).
SKAL järjestää webinaarin Ruotsin uusista HCT-määräyksistä sekä pitkille yhdistelmille sallitusta tieverkosta torstaina 14.12. kello 9-10. Webinaarissa luennoi SKALin johtava asiantuntija Jouni Bergroth.
Ilmoittaudu webinaariin viimeistään 13.12. Klo 15. Saat osallistumislinkin 13.12. loppuiltapäivästä.
Mitta- ja massadirektiivin käsittely EU:ssa viivästyy
Komission 11.7.2023 julkaiseman mitta- ja massadirektiivin muutosehdotuksen käsittely EU:ssa on jatkunut läpi syksyn. Neuvoston työryhmässä on pyritty muodostamaan jäsenmaiden kanta mitta- ja massadirektiivin uudistamiseen. Yksi keskeinen käsittelyssä oleva kysymys on ollut Suomen ja Ruotsin välinen sekä laajemminkin Skandinavian liikenne direktiivin perusmäärityksiä pidemmillä ja painavammilla yhdistelmillä. Suomen tavoite neuvotteluissa on ollut löytää ratkaisu, jossa uudistettava direktiivi ei loisi rajoituksia nyt käytössä olevalla kalustolle rajat ylittävässä liikenteessä.
Neuvostossa ei kuitenkaan saavutettu riittävää yksimielisyyttä jäsenmaiden kannasta, mikä tarkoittaa neuvosto-osuuden jatkumista vuonna 2024. Tältä osin Suomen vaikuttamistyö osana neuvostotyöskentelyä jatkuu.
Euroopan parlamentin liikenne- ja matkailuvaliokunta TRAN käsittelee parhaillaan ehdotusta muodostaen siitä oman kantansa. SKALin tietojen mukaan Suomen ja Ruotsin välisen liikenteen erityiskysymys on ollut vahvasti esillä parlamentin keskusteluissa. Parlamentin kannan tulisi alustavan aikataulun mukaan olla selvillä maaliskuussa 2024. Mitta- ja massadirektiiviuudistuksen lopullista ratkaisua joudutaan tämänhetkisen tiedon mukaan odottamaan syksyyn 2024.
Sähkö- ja kaasukäyttöisten kuorma- ja pakettiautojen hankintatukeen muutoksia vuoden vaihteessa
Sähkö- ja kaasukuorma-autojen hankintatukea koskeva asetus muuttuu siten, että tuki rajautuu 31.12.2023 alkaen vain niille yrityksille, jotka tekevät ns. yhdistettyjä palveluja, kuten muuttopalvelut, posti- tai kuriiripalvelut ja jätteiden keruu- tai käsittelypalvelut.
Asetus on kuitenkin tämänhetkisen tiedon mukaan muuttumassa siten, että tukea voitaisiin myöntää jatkossa myös tieliikenteen tavarankuljetuksiin tarkoitettujen ajoneuvojen hankintaan, mutta muutoksen aikataulu ja tarkka sisältö on vielä auki.
Käytännössä hankintatukea ei tulla myöntämään alkuvuonna muiden kuin jäte-, posti-, muutto- tai kuriiripalvelujen käyttöön tulevien kaasukuorma-autojen hankintaan.
Huomio kaasukuorma-autoja hankkivat jäsenet! Kaikista alkuvuonna tilattavaksi suunnitelluista kaasukuorma-autoista on jätettävä hakemus viimeistään 30.12.2023, sillä hakemukset käsitellään hakemuksen jättöpäivänä voimassa olleen lain mukaisesti.
St1 Business – sujuvuutta kuljetusyrittäjän arkeen
St1 Business -palveluun sisältyvät yritysasiakkaan Omat sivut sekä St1 Business Suomi -sovellus.
Sovelluksella voit maksaa tankkaukset vaivattomasti puhelimellasi ja St1 Business Omilla sivuilla pystyt hoitamaan kaikki yrityskorttiasiasi helposti.
SKAL jäsennetissä on asiaa muun muassa yrittämisestä sekä ladattavissa ajantasainen dieselin hintakehitys ja kuorma-autoliikenteen kustannusindeksi. Rekisteröityminen jäsennettiin on helppoa: tarvitset vain jäsennumerosi ja yrityksesi y-tunnuksen. Salasanan asetuslinkki tulee jäsenrekisterissämme olevaan sähköpostiosoitteeseen.
Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua jäsennettiin täällä. Huomaathan, että jos et ole kirjaunut jäsennettiin viime helmikuun jälkeen, jolloin verkkosivumme uudistuivat, sinun täytyy rekisteröityä uudelleen.
Jos sinulla on ongelmia jäsennettiin rekisteröitymisessä, voit olla yhteydessä SKAL viestintään: viestinta@skal.f.
Vuokraamme toimitilaa Helsingin Haagasta läheltä Hämeenlinnanväylää. Kulkuyhteydet ovat sujuvat ja parkkipaikkoja löytyy. Toimitiloihin on yhdistettävissä myös koulutusluokkien käyttöä.