Suomen elinvoima on riippuvainen logistisesta kilpailukyvystämme. Pelkästään sijaintimme johdosta suomalaisyrityksillä on suuremmat logistiikkakustannukset kuin monilla kilpailijamailla.
Tuossa on SKALin perusviesti Säätytalolla koolla oleville hallitusohjelmaneuvottelijoille. Vaikka yrityksesi ei toimisi suoraan vientiteollisuudessa, jokaisen kuljetusyrittäjän toiminta vaikuttaa siihen, miten Suomi pärjää. Teette todella tärkeää työtä, tiedätte sen.
Me SKALissa teemme nyt työtä, jossa kerromme suoraan päättäjille, että Suomen saavutettavuudessa on kasvavia haasteita. Tähän vaikuttavat muun muassa nousevat energian hinnat, itäisen suuntamme sulkeutuminen ja ilmastomuutoksen torjunnasta seuraavat vaikutukset.
Kerromme sen, että maantieliikenne on Suomen saavutettavuuden ja kuljettamisen selkäranka. Kuljetusyrittäjät pitävät tämän maan liikkeessä.
Tavoiteohjelmamme vuosille 2023–2027 kertoo näkemyksemme siihen, mitä alkavalla hallituskaudella tulisi huomioida, jotta kuljetusalan toimintaedellytyksiä voidaan parantaa ja samalla huolehtia koko Suomen kilpailukyvystä.
Hyvät jäsenyrittäjät,
teemme SKALissa, alueilla ja erikoisjärjestöissä parhaillaan hartiavoimin töitä, että kuljetus- ja logistiikka-alan tavoitteet nousisivat esille ja saisivat ansaitsemansa huomion.
Emme voi vielä luvata mitään. Emme halua luoda turhia odotuksia. Näin siksikin, että hallitusohjelmaneuvottelijoiden asettama kuuden miljardin säästötavoite on sellainen leikkuri, jossa jokainen verotuloja vähentävä tai menoja lisäävä tekijä on haasteellinen.
Voitte olla kuitenkin varmoja, että teemme parhaamme.
Pidetään Suomi liikkeessä ja liikenteessä,
Jani Ylälehto
puheenjohtaja
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
Anssi Kujala
toimitusjohtaja
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
SKALin tavoitteet hallitusohjelmaan
SKAL vaikuttaa tulevan hallitusohjelman sisältöön Suomi liikkeessä -tavoiteohjelman pohjalta. Siinä kerromme, mitä alkavalla hallituskaudella tulisi huomioida kuljetusalan toimintaedellytysten parantamiseksi ja koko Suomen kilpailukyvystä huolehtimiseksi. Ohjelma on toimitettu kaikille kansanedustajille.
Keskeisimmät tavoitteemme:
Ministeri: Erillinen liikenne- ja logistiikkaministeri tukemaan alan kilpailukykyä.
Verotus: Polttoaineen veronkorotuksista on luovuttava vallitsevassa maailmantilanteessa. Ammattidiesel on otettava käyttöön vuoden 2024 alusta ja jakeluvelvoite on pidettävä maltillisena jatkossakin.
Tiestö: Tiet ja talvihoito kuntoon rahoitustasoa nostamalla.
Palvelut: On luotava kattava levähdysalueverkosto palveluineen.
Käyttövoimat: On rakennettava tankkaus- ja latausinfra palvelemaan myös vaihtoehtoisia käyttövoimia. Suomen tulee pitää kiinni kansallisista ajoneuvojen mitoista ja massoista.
Kuljettajien saatavuus: Työvoima on turvattava tehostamalla koulutusta, varmistamalla riittävät resurssit ja sujuvoittamalla alalle tulon väyliä.
Valvonta: Riittävät poliisiresurssit valvomaan liikenneturvallisuutta ja torjumaan harmaata taloutta.
Koostimme myös sivuston, jossa on kaikki oleellinen päättäjille: skal.fi/paattajille
Mitä jokainen kuljetusyrittäjä voi tehdä?
Nyt ollaan vaiheessa, jossa hallitusohjelma muovautuu hetki hetkeltä. On tärkeää, että käytämme jokaisen tilaisuuden kertoaksemme tavoitteistamme ja perusteluistamme. SKAL huolehtii edunvalvonnasta, mutta halutessaan jokainen jäsen pystyy vaikuttamaan esimerkiksi näin:
1. Vastaa SKAL Kuljetusbarometri -kyselyyn. Olemme pystyneet hyödyntämään kyselyä vaikuttamistyössä erinomaisin tuloksin. Kysely on lähetetty sinulle eilen keskiviikkona 3.5. Jos et löydä linkkiä sähköpostistasi, ole yhteydessä: viestinta@skal.fi.
2. Lue Kuljetusyrittäjä-lehdestä edunvalvonnan ajankohtaiset, tutustu vaikuttamisen materiaaleihin tämän viestin linkeistä ja pidä yhteyttä skalilaisiin, jos niistä herää ajatuksia tai kysymyksiä.
3. Jaa edunvalvonnan sisältöjä verkostoillesi ja peukuta viestejämme sosiaalisessa mediassa.
SKALin ajankohtaiset ohjelmat
Tavoiteohjelma 2023-2027
Kuljetus- ja logistiikka-alan tavoiteohjelmassa 2023-2027 kerromme näkemyksemme, mitä alkavalla hallituskaudella tulisi huomioida, jotta kuljetusalan toimintaedellytyksiä voidaan parantaa ja samalla huolehtia koko Suomen kilpailukyvystä.
Julkaisimme viime viikolla raportin alan työvoiman saatavuudesta. Työvoimasta on pulaa monella alalla ja käymmekin kamppailua entistä niukemmasta työntekijämäärästä. Raportissamme esitämme seitsemän ratkaisua työvoiman saatavuuteen kuljetusalalla.
Kuljetusala on vastuullisesti mukana vähentämässä päästöjä, mutta muutoksella on huomattavia kustannusvaikutuksia, eikä se tapahdu hetkessä. Esittelemme 12 toimenpidettä, joilla voidaan vähentää päästöjä ja huolehtia samalla alan kilpailukyvystä.
Ryhdy kansanedustajan kummiyrittäjäksi – viedään yhdessä kuljetusalaa päättäjien tietoisuuteen
Kummiyrittäjätoiminta on yksi tapamme vaikuttaa ja edistää alan toimintaedellytyksiä. Jokaiselle 200 kansanedustajalle on tavoitteenamme nimetä oma kummiyrittäjä jäsenyrittäjiemme keskuudesta, sillä alan yrittäjä on itse paras henkilö konkretisoimaan kulloinkin valmistelussa olevan päätöksenteon vaikutuksia alalle. Aktiivisia kuljetus- ja logistiikka-alan kehittämisestä kiinnostuneita yrittäjiä siis tarvitaan ja jokainen tekee kummityötä omien aikataulujensa ja resurssiensa mukaan.
Tievetoomus: yli tuhat yritystä ja järjestöä haluavat tiet kuntoon
SKAL ja Suomen Tieyhdistys käynnistivät helmikuussa Tievetoomuksen. Vetoomuksen suosio ylitti kaikki odotukset, ja sen allekirjoitti 1 072 yritystä ja järjestöä. Vetoomuksen suosio osoittaa, että tiestön kunnosta kannetaan laajasti huolta. Toimivat liikenneyhteydet vaikuttavat moniin eri toimialoihin.
Vetoomuksen ovat allekirjoittaneet useat elinkeinoelämän järjestöt, logistiikkatoimijat sekä lukuisa joukko eri alojen paikallisyhdistyksiä. Allekirjoittaneiden joukossa on myös satoja yrityksiä eri toimialoilta. Katso kaikki allekirjoittaneet.
Vetoomus luovutettiin maaliskuussa eduskunnan puhemies Matti Vanhaselle. Nyt viemme vetoomuksen pääviestiä hallitusneuvotteluihin.
LiikenneSuomi vaatii jakeluvelvoitteen alentamista ja ammattidieseliä
LiikenneSuomi, johon kuuluvat SKAL, Taksiliitto ja Linja-autoliitto, vaatii jakeluvelvoitteen alentamista ja ammattidieselin käyttöönottoa. Suomen ilmastopolitiikan tavoitteet voidaan toteuttaa kustannustehokkaammin ja oikeudenmukaisemmin kuin ammattimaisen liikenteen kustannuksia nostamalla. Liikenteen maltilliset verot ja maksut luovat pohjaa taloudelliselle kasvulle, varmistaa maamme kilpailukykyä sekä mahdollisuutta elää ja asua kaikkialla Suomessa ilmastopolitiikan toteutusta vaarantamatta.
Yksi tulevan hallituksen kärkihanke on oltava Suomen logistisen kilpailukyvyn turvaaminen. Se on alallamme toimivien etu, mutta ennen kaikkea se on kaikkien suomalaisten etu. Jotta yrityksien kannattaa täällä sijaita ja työllistää, kirjoittaa toimitusjohtaja Anssi Kujala Yhteispeliä-blogissa.