SKAL Kuljetusbarometri 3/2022: Kuljetusyritysten näkymät loppuvuodelle ennakoivat talouden taantumaa – Suomen saavutettavuuden varmistamiseksi ammattidiesel vietävä maaliin nyt
Jakeluvelvoitteen alentaminen kesän aikana alensi selkeästi dieselin hintaa, myös raakaöljyn hinta on tullut ainakin hetkellisesti alas. Tästä huolimatta yli puolella SKAL Kuljetusbarometriin vastanneista laski kannattavuus kesän aikana. Kuljetusmäärät eivät kehittyneet ennustetusti, ja loppuvuodelle ennakoidaan kuljetusten kysynnän heikkenemistä. Kasvavat energia- ja materiaalikustannukset sekä yleisen taloustilanteen epävarmuus ovat huono yhdistelmä.
– Suomen saavutettavuus on nyt totisesti uhattuna. Logistinen asemamme on muuttunut nopeasti. Venäjän rajan sulkeutuminen muuttaa tavaravirtoja ja voi heikentää dramaattisesti Suomen logistista asemaa. Myös EU:n ff55-ilmastopaketin useat ratkaisut heikentävät Suomen asemaa kilpailussa suhteellisesti enemmän kuin muita Euroopan maita, Kujala sanoo.
Julkaisemme Kuljetusbarometrin useassa osassa, sillä aineisto on laaja. Kiitos aktiivisesta osanotosta – Kuljetusbarometriin 3/2022 vastasi yhteensä 603 jäsenyrittäjäämme.
SKAL ja Taksiliitto: Kuljetusyritysten kustannustaakkaa ei saa kasvattaa viranomaismaksujen korotuksilla
Liikenne- ja viestintäministeriö on ehdottamassa liikenteen suoritemaksuihin muutoksia, jotka johtavat osalle kuljetus- ja taksiyrityksistä nykyiseen nähden jopa yli kaksinkertaisiin liikennelupamaksuihin. Liikennelupa on yrityksille pakollinen luvanvaraisessa liikenteessä. Korotuksia perustellaan lupakauden pidentymisellä ja järjestelmäkustannuksilla. SKAL ja Taksiliitto pitävät korotusesitystä kohtuuttomana.
SKAL Forum 28.-29.10.2022: Mielenkiintoinen paneelikeskustelu ohjelmassa
SKAL Forumin ohjelmassa lauantaina 29.10. on tarjolla laaja kattaus ajankohtaisia kuljetusalan aiheita. Paneelikeskustelussa kuullaan puolueiden näkemyksiä tiestön kunnosta ja määrärahoista, ilmastonmuutoksen torjunnasta ja liikenteen verotuksesta.
Tule mukaan SKALin syksyn suurimpaan järjestötapahtumaan kuulemaan, mitä alalla tapahtuu ja mitä SKAL tekee päivittäin. Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan viimeistään 12.10.!
Yrittäjäjärjestöt: Mahdollisimman omavarainen polttoainetalous on Suomelle kohtalonkysymys
SKAL, Suomen Yrittäjät, Koneyrittäjät ja Metsäalan Kuljetusyrittäjät kantavat huolta tulevien talvien lämmön ja sähkön turvaamisesta kodeissa ja kaupungeissa. Turvetta tarvitaan energiantuotannossa, mutta nykyisillä ratkaisuilla se ei tule riittämään. Järjestöt edellyttävät toimenpiteitä sekä poliittisilta että kaupallisilta toimijoilta.
Polttoainetuen hakeminen:
infokiertue ja webinaareja loka-marraskuussa SKALin jäsenille
Toteutamme loka-marraskuussa valtakunnallisen infokiertueen, jossa käymme käytännönläheisesti läpi polttoainetuen hakemisen, minkä jälkeen jäsenyrityksillämme on valmius hakea polttoainetukea. Infokiertueella käydään läpi myös muita ajankohtaisia säädösasioita, kuten kuorman varmistuksen muuttuneita säädöksiä sekä luodaan katsaus kustannuskehitykseen ja tuleviin SKALin eduskuntavaalitavoitteisiin.
Kiertueen lisäksi järjestämme viisi webinaaria samasta aiheesta.
Seuraavassa Lakitietoa teille -infossa ensi tiistaina 4.10. SKALin johtaja Petri Murto kertoo kuorma-autoliikenteen kustannusindeksistä, indeksiehdoista ja klausuuleista kuljetussopimuksissa. Infot ovat ilmaisia jäsenille, tarvitset vain tietokoneen tai mobiililaitteen. lmoittaudu mukaan maanantaina 3.10. klo 12 mennessä. Saat webinaarilinkin ilmoittautumislomakkeella ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen.
SKAL ja SKAL suoritealat järjestävät 2.11. ADR- ja energiaseminaarin Helsingissä. Tule mukaan kuulemaan ADR 2023 muutoksista ja ADR-kuljetusten valvonnasta. Paneelikeskustelussa pääteemana on energian riittävyys Suomessa – ajankohtainen ja paljon keskustelua herättävä aihe. Seminaarissa kuulet myös huoltovarmuus- ja säiliöasiaa. Ilmoittaudu mukaan viimeistään 12.10.
SKAL ja CAP Pro Academy tarjoavat yhdessä rekrykoulutusta työvoiman hankkimiseen. SKAL RekryKoulutus on joustava tapa saada ammattitaitoisia henkilöitä yritykseesi kaikkialle Suomeen.
RekryKoulutuksen tavoitteena on kouluttaa osaajia suoraan uuteen ammattiin kuljetusyrityksiin, joilla on haasteita löytää osaavaa ja sopivaa työvoimaa nopealla aikataululla.
Päällystystöitä valtatiellä 4 Hartolan ja Joutsan välillä
Valtatiellä 4 tehdään päällystystöitä kahdella tieosuudella. Työt aiheuttavat muutoksia kaistajärjestelyihin, ja liikennettä ohjataan työmaa-aikaisilla liikennevaloilla. Päällystystyön kesto on arviolta neljä viikkoa, viikot 39–42.