SKAL Kuljetusbarometri: Yritykset seuraavat polttoaineen kulutusta, päästöjen raportointi ei kovin yleistä
Kuljetusyritysten näkemykset päästöjen laskennasta ja raportoinnista jakautuvat, kertoo SKAL Kuljetusbarometri 1/2024. Suurin osa (75 %) kuljetusyrityksistä toteaa päästöjen laskennan voivan lisätä yrityksen kustannuksia. Yli puolet (56 %) barometrin vastaajista kokee päästöjen laskennan osoittavan kuljetusyrityksen vastuullisuutta, mutta puolet (47 %) kokee päästöjen laskennan olevan turha hallinnollinen taakka. Logistiikka- ja kuljetuspalveluiden ostajien kasvava velvollisuus raportoida päästöistä lisäävät lähivuosina kuljetusten päästöraportointia.
SKAL Kuljetusbarometri 1/2024 toteutettiin 22.12.2023-7.1.2024. Kyselyyn vastasi 532 jäsentämme.
EU-vaalit järjestetään kesäkuussa 2024. SKALin tuoreen logistiikka-alan EU-ohjelman mukaan EU-lainsäädännössä on huomioitava vahvemmin Suomen kilpailukyky ja päästövähennysten kustannustehokkuus. Esimerkiksi nykyinen energiatehokas kuljetuskalusto on sallittava jatkossakin sekä Suomen kansallisessa että Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä. Myös päästökaupan kustannukset on kompensoitava ammattiliikenteelle.
– Kaikissa EU-linjauksissa on otettava vahvemmin huomioon Suomen erityisolot ja kaluston koko. Kilpailukyvyllä on valtava vaikutus kuljetusyritysten toimintaan, kansainväliseen kauppaan ja yritysten sijoittumiseen. Esimerkiksi tavaroiden liikkumista maiden välillä ei tule estää turhalla sääntelyllä, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
SKAL luovutti vuoden 2023 Kuljetuskuutio-palkinnon europarlamentaarikko Henna Virkkuselle Kuutiopäivässä 18.1. Liikenteen ja erityisesti logistiikan kilpailukyvyn teemoihin perehtynyt Virkkunen on toiminut EU-päätöksenteossa monessa Suomen kannalta ratkaisevassa kysymyksessä kansallisia etujamme puolustaen.
– Suomi tarvitsee osaavia ja aktiivisia kansallisen vaikuttamistyön tekijöitä liikenteen ja logistiikan kysymyksissä Euroopassa. Toimiala on vuosien mittaan tottunut luottamaan Henna Virkkuseen todellisena kärkimeppinä, sanoo vt. puheenjohtaja Jari Välikangas.
AKT ja ERTO mukana poliittisessa lakossa 1.-2.2.2024
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry ja Toimihenkilöliitto ERTO ry ovat ilmoittaneet poliittisesta työtaistelusta hallituksen kaavailemia työmarkkinauudistuksia ja työttömyysturvan heikennyksiä vastaan.
Ilmoituksen mukaan poliittinen työtaistelu koskee kuorma-autoalaa ja säiliöauto- ja öljytuotealaa sekä niihin liittyviä toimintoja koskevien työehtosopimusten aloja torstaina 1.2.2024 klo 00.00 – perjantaina 2.2.2024 klo 24.00 välisenä aikana alkavia työvuoroja.
Autoliikennealojen toimihenkilöiden osalta lakkoilmoitus koskee työvuoroja, jotka alkavat 1.2.2024 klo 00.01 ja 2.2.2024 klo 23.59 välisenä aikana.
Lakko koskee myös monia muitakin AKT:n sopimusaloja. AKT:n verkkosivuilta löytyy lista niistä kuorma-autoalan yrityksistä, jotka ovat lakon piirissä.
Lakon ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa hengelle, terveydelle tai omaisuudelle.
Kuljettajien päivärahat muuttuvat 1.2. alkaen
Päivärahat 1.2.2024 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta lukien:
Kotimaan päivärahat: osapäiväraha 18,90 euroa, kokopäiväraha 41,70 euroa ja korotettu kokopäiväraha 51,00 euroa
Ulkomaan päivärahat: Eurooppa 70,10 euroa, Euroopan ulkopuolella 74,90 euroa, ruokaraha 39,90 euroa ja puolikas ruokaraha 19,95 euroa
Uusien ajopiirtureiden lastaus- ja purkutoiminnon käyttäminen ei Suomen sisäisessä liikenteessä ole pakollista kuljettajalle
SKAL teki lokakuussa 2023 yhdessä Logistiikkayritysten Liiton, Autoliikenteen Työnantajaliiton sekä Linja-autoliiton kanssa esityksen uusien ajopiirtureiden lastaus- ja purkutoiminnon käyttövelvollisuuteen liittyen. Järjestöt vaativat, että piirturisäädösten tulkinnassa on vältettävä kohtuuttoman hallinnollisen taakan syntyminen kuljettajille. Järjestöjen esityksen perustelujen mukaan ajopiirturin lastaus- ja purkutoiminnon käyttäminen ei EU-asetuksen perusteella ole kuljettajan velvollisuus.
Järjestöjen esitykseen ja komission liikenne- ja viestintäministeriölle toimittamaan vastaukseen perustuen lopputulema on, että Suomen sisäisessä liikenteessä kuljettajalla ei ole säädöksiin perustuvaa velvollisuutta käyttää ajopiirturin lastaus- ja purkutoimintoa.
Päästömanipuloinnilla tarkoitetaan pakokaasupäästöjen, jälkikäsittelyjärjestelmän tai moottorin ohjausjärjestelmän tarkoituksellista muuttamista siten, että ajoneuvo ei enää täytä ympäristöominaisuuksiltaan pakokaasupäästöjä koskevia vaatimuksia.
Päästömanipulointijärjestelmien myynti ja asentaminen on kiellettyä ja sanktioitua 1.6.2024 alkaen. Samoin liikenteessä käytettävään ajoneuvoon toteutettu päästömanipulaatio on kiellettyä ajoneuvon muuttamista.
Päästömanipuloidusta autosta seuraa 1.6.2024 lähtien liikennevirhemaksu auton haltijalle. Maksun suuruus määräytyy seuraavasti:
Luonnolliset henkilöt:
1 000 euroa (kokonaismassa 500 kg – 3 500 kilogrammaa;
3 000 euroa (kokonaismassa yli 3 500 kg)
Oikeushenkilöt:
20 000 euroa (kokonaismassa 500 kg – 3 500 kg)
30 000 euroa (kokonaismassa on yli 3 500 kg).
Liikennevirhemaksu voidaan määrätä sen maksettavaksi, joka on liikenteessä kuljettamisen aikaan sellaisen ajoneuvon omistaja tai pysyvä haltija, jota on tahallaan tai huolimattomuudesta muutettu päästömanipulaatiolla.
SKALin yhdistelmäkonfiguraattorin avulla voit määritellä kalustoyksiköistä sallitun ajoneuvoyhdistelmän turvallisesti ja nopeasti. Jos käytössäsi on useampia vetoautoja ja perävaunuja ja haluat hyödyntää uusia yhdistelmäpituuksia, sovellus kannattaa ottaa käyttöön!
Yhdistelmäkonfiguraattori on maksuton SKALin jäsenille.
Etkö ole vielä rekisteröitynyt jäsennettiin? Rekisteröidy täällä, tarvitset vain jäsennumerosi ja yrityksesi y-tunnuksen.
Jos olet jo rekisteröitynyt, mutta unohtanut salasanasi, voit vaihtaa sen täällä.
Jos jäsennettiin rekisteröitymisessä on ongelmia, viestinta@skal.fi auttaa..
EU:ssa alustava sopu raskaan kaluston CO2-päästöistä – Suomelle tärkeät raskaat yhdistelmät huomioitu
Euroopan jäsenmaat, parlamentti ja komissio ovat päässeet alustavaan sopuun asetuksesta raskaan kaluston CO2-raja-arvoista. Uusien raskaiden ajoneuvojen päästövähennystavoitteet kiristyvät asteittain ja asetuksen soveltamisala laajenee.
Suomi vaikutti aktiivisesti, jotta mitoiltaan ja massoiltaan suuremmissa yhdistelmissä käytettävien ajoneuvojen saatavuus olisi turvattu jatkossakin. Myös SKAL oli osaltaan vaikuttamassa siihen, että jatkossakin on mahdollisuus raskaassa kalustossa käyttää polttomoottoriajoneuvoja.
– Hyvää neuvottelutuloksessa on se, että komission esittämät tavoitteet eivät kiristyneet, huonoa se, että parlamentin kantaa hiilineutraaleiden polttoaineiden määritelmästä ei hyväksytty, vaan teema jäi vuonna 2027 uudelleen tarkasteltavaksi, kertoo SKALin edunvalvontajohtaja Ari Herrala.
Rahanarvoisia tietoiskuja kuljetusyrittäjille joka kuukausi – osallistu helposti verkossa!
Seuraavassa Lakitietoa teille -webinaarissa tiistaina 6.2. klo 9-10 on aiheena Liikenneturvallisuuden vaarantaminen – mitä tämä tarkoittaa ammattikuljettajan kannalta. Aiheesta kertoo SKALin lakimies Hanna-Liisa Hammarén.
Lakitietoa teille -webinaarisarja jatkuu koko kevään ajan. SKAL tarjoaa infot jäsenilleen maksutta. Ilmoittauduthan mukaan webinaaria edeltävänä arkipäivänä viimeistään klo 15.
Tiistai 5.3.2024 klo 9.00-10.00 Kuorman varmistamisen muuttuneet säädökset
Jouni Bergroth, johtava asiantuntija, SKAL ry Ilmoittaudu tästä
Tiistai 9.4.2024 klo 9.00-10.00 Kuljetusalan arvonlisäverotukseen liittyviä erityiskysymyksiä
Sami Svinhufvud, lakimies, SKAL ry Ilmoittaudu tästä
Tiistai 7.5.2024 klo 9.00-10.00 Mitta- ja massadirektiivin uudistaminen
Petri Murto, johtaja, SKAL ry Ilmoittaudu tästä
Tiistai 4.6.2024 klo 9.00-10.00 Kuljetussopimuksen ja työsopimusten yhteensovittaminen
Hanna-Liisa Hammarén, lakimies, SKAL ry Ilmoittaudu tästä
SKAL Liikenteessä -päivä 20.3. – kutsu meidät kylään
Kolmatta kertaa järjestettävä SKAL Liikenteessä -päivä pidetään keskiviikkona 20.3.2024. Edellisten vuosien tapaan luvassa on mukavia kohtaamisia ympäri Suomen. Päivän aikana SKALin toimihenkilöt vierailevat kuljetus- ja logistiikkayrityksissä ja tutustuvat niiden toimintaan ja arkeen. Tavoitteena on tuoda lisää myönteistä näkyvyyttä alalle ja järjestölle sekä korostaa kuljetusalan merkityksellisyyttä ympäri Suomen.
Edustatko yritystä, joka tutustuttaisi parin tunnin ajan skalilaista kuljetusyrityksen päivään? Yrityksellä ei tarvitse olla toimipistettä, vaan skalilainen voi istahtaa kyytiin seuraamaan päivää. Etsimme isäntäyrityksiä ympäri Suomen. Kutsu meidät kylään tästä.
Mietitkö, mikä on kuljetusyrityksesi tulevaisuus? Miksi on tärkeää, että valmistaudut ajoissa? Miten löydät jatkajan toiminnalle ja hoidat omistajanvaihdoksen onnistuneesti? Oletko pohtinut toiminnan laajentamista yrityskaupan kautta?
Saat vastauksia näihin kysymyksiin Omistajalta toiselle -seminaariristeilyllä 12.-13.4.2024. Seminaarissa asiantuntijat käyvät monipuolisesti läpi keskeisiä yrityksen omistajanvaihdokseen liittyviä asioita.
Ilmoittauduthan seminaariristeilylle viimeistään 20.3.2024.
Hakusessa selvitys tai raportti maanteiden kuljetusten alalta tai yrityksesi liiketoiminnan tueksi? SKALin riveistä löydät rautaiset kuljetusalan asiantuntijat, jotka tekevät alan selvitystyöt puolestasi.
Kuljetuksiin tehoa ja turvallisuutta Keypointin lasereilla
Jyväskyläläisen Keypointin lasereista on tullut logistiikkayritysten luottokumppani. Maan pinnasta selkeästi erottuva laserviiva auttaa kuljettajaa havainnoimaan peruutussuunnan lastauslaiturille. Se nopeuttaa peruuttamista, säästää kuljettajien aikaa, parantaa turvallisuutta ja minimoi kolareista syntyneet vahingot.
Raskaimpien, vähintään 16 tonnin kuorma-autojen rekisteröinnit kasvoivat vuonna 2023 lähes 20 prosentilla edelliseen vuoteen verrattuna. Kuorma-autojen ensirekisteröinneistä hieman yli 70 prosenttia on kokonaismassaltaan vähintään 16 tonnin kuorma-autoja. Myös keskikokoisten ja pienten kuorma-autojen rekisteröinnit kasvoivat lähes 15 prosentilla edellisvuoteen nähden. Uusien pakettiautojen tilaukset olivat koko viime vuoden takamatkalla aiempien vuosien tasoon nähden.
Vuokraamme toimitilaa Helsingin Haagasta läheltä Hämeenlinnanväylää. Kulkuyhteydet ovat sujuvat ja parkkipaikkoja löytyy. Toimitiloihin on yhdistettävissä myös koulutusluokkien käyttöä.