SKALin väki kokoontui Tampereelle kahden päivän strategiaseminaariin. Videolla puheenjohtaja Jari Välikangas ja toimitusjohtaja Anssi Kujala kertovat päivän tunnelmista!
Kesäkuun liittokokouksessa vahvistetun strategiamme ytimessä ovat jäsenten tarpeet ja toiveet, joiden pohjalta se on rakennettu.
Innostuneena jatkamme uuden strategian toteutusta, yhteistyöllä jäsenten parhaaksi!
Uutisissa on vilahdellut harvakseltaan ns. MAL-sopimukset. Harvaa kiinnostaa, mutta mitä ne oikein ovat ja mitä ne meille kuljetus- ja logistiikka-alalle kuuluvat?
Kuuluvat paljonkin. Nyt uudet sopimukset ovat todella iso edistysaskel kuljetusalalle.
Valtio solmii maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimukset suurimpien kaupunkiseutujen kanssa. Niissä määritellään yhteiset toimenpiteet mm. liikennejärjestelmän kehitykselle. Tiehankkeista merkittävintä uusissa MAL-sopimuksissa on E18-hankkeen eteneminen Turun seudulla. SKAL on ajanut sitä pitkään.
SKAL: E18:n Raision kohta viimein laadullisesti TEN-T-ydinverkon osaksi
Olemme vaatineet pitkään E18:n rahoituksesta huolehtimista. Nyt Valtatie E18:n Raision kohta on saamassa rahoitusta osana tuoretta MAL-sopimusehdotusta.
Kiitämme siitä, että nyt saadulla rahoitusesityksellä kunnostettaisiin Raision keskustan kohta. Kiirehdimme Raisio-Naantali-välin rahoituspäätöstä.
Valtakunnallinen liikennelaskenta: Joka kymmenes kuorma-auto on ulkomaan kilvissä – suomalaisten kuorma-autojen määrä kasvanut
SKALin 24 tuntia kestänyt raskaan liikenteen liikennelaskenta suoritettiin 10.9.–11.9. yhdeksässä laskentapisteessä ympäri maata. Liikennelaskennassa ulkomaisen kuljetuskaluston osuus liikennevirrasta oli 10,7 prosenttia. Edellisessä liikennelaskennassa vuonna 2021 ulkomaisten osuus oli 12,8 prosenttia.
Laskennan tulokset osoittavat, että Suomen rajojen sisällä kuljetuksia suoritetaan aiempaa enemmän Suomeen rekisteröidyllä kalustolla. Taustalla ovat muun muassa Venäjän rajan sulkeutuminen ja muuttuneet EU-säädökset.
– Viime vuodet ovat osoittaneet, että yhteiskunnassa on tarve varautua mitä erilaisimpiin poikkeustilanteisiin. Se, että Suomeen rekisteröidyn kaluston osuus liikennevirrassa on lisääntynyt, on maamme huoltovarmuuden kannalta hyvä asia, toteaa SKALin johtaja Petri Murto.
Pohjoismaiset kuljetusjärjestöt koolla –käyttövoimat esillä
Pohjoismaisen kuljetusyrittäjien yhteinen järjestö Nordic Logistics Association (NLA) piti vuosikokouksen Kööpenhaminassa 23.-24.9. SKALia edustivat puheenjohtaja Jari Välikangas ja toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Teemana oli raskaan kaluston käyttövoimakehitys pohjoismaissa. Kaikilla neljällä maalla on samankaltaisia haasteita.
Esimerkkimaa Tanska sähköistyy vauhdilla, johon myös pakottaa 1.1.2025 voimaan tuleva uusi ”tietullijärjestelmä”. Tanska rakentaa sähkön jakeluinfraverkoston noin 6-7 vuodessa. Siihen liittyy muun muassa valtion kannustimia, pakottavia keinoja, lupamenettelyiden helpottamista, kaapelointia, sähkön jakeluverkoston rakentamista, sähkön varastointia. Kokoukseen osallistui tiistaina myös Tanskan liikenneministeri Thomas Danielsen.
Suomessa sähköistymisen kehitys on hitaampaa.
– Meillä on eri tonnit, selkeästi suuremmat autot, pidemmät etäisyydet, maantieteellisesti hajautunut teollisuus ja valmiiksi korkeat logistiset kustannukset. Olosuhteemme tekevät vastaavan ratkaisun meillä monta astetta vaikeammaksi, sanoo SKALin Anssi Kujala.
Kujala valittiin myös NLAn hallituksen jäseneksi.
Lakivinkki
Perusteettomat laskut yrittäjien kiusana
SKALin lakineuvontaan tulee tasaisin väliajoin yhteydenottoja, jotka liittyvät erilaisiin perusteettomiin laskuihin. Usein kyseessä on puhelimitse tarjottu palvelu ja siihen liittyvä lasku, joka ei täysin vastaa sovittua tai on kokonaan perusteeton.
Mikäli saat tämäntyyppisen laskun, on tärkeää, että reklamoit siitä kirjallisesti (esimerkiksi sähköpostitse) ja kerrot, miten näkemyksesi eroaa laskun sisällöstä. Jos lasku on kokonaan perusteeton, tulee se kiistää ja perustella, miksi asia on riitainen.
Perintätoimisto ei voi jatkaa laskun perimistä, mikäli se on riitautettu. Myös trattaperintä tulee keskeyttää, mikäli saatava osoittautuu riitaiseksi. Maksamaton lasku ei aiheuta yritykselle maksuhäiriömerkintää ilman käräjäoikeuden tuomiota.
Voit olla myös yhteydessä SKALin lakineuvontaan p. 09 478 999 (keskus). Jäsenenämme saat lakimiehiltämme maksutonta puhelinneuvontaa.
Lukitse ajopiirturi yrityskortilla
Poliisi ja Aluehallintoviraston työsuojelutarkastus on viime aikoina huomannut tarkastuksissaan, että monelta yritykseltä on unohtunut lukita ajoneuvon digipiirturi yrityksen yrityskortilla. Tässä muutama muistutus:
Kuljetusliikkeen on hankittava yrityskortti, jolla ajopiirturi lukitaan yrityksen käyttöön.
Työnantaja vastaa siitä, että kuljettajalle, jolla ei ole voimassa olevaa kuljettajakorttia, ei luovuteta kuljetettavaksi digitaalisella ajopiirturilla varustettua ajoneuvoa, mikäli ajotehtävä edellyttää ajopiirturin käyttöä.
Yrityksen on jäljennettävä omaa yritystään koskevat ajo- ja lepoaikatiedot ajoneuvon digitaalisesta ajopiirturista seuraavasti:
Suomessa olevasta ajoneuvosta vähintään kahden kuukauden välein.
Ulkomailla olevasta ajoneuvosta tiedot on jäljennettävä ajoneuvon tultua Suomeen.
Kun ajoneuvo luovutetaan pois yrityksen omasta hallinnasta
Yrityskortin pitää olla syötettynä digipiirturiin, kun kopioidaan tietoja piirturin kautta
Pääteemoina syksyn kuljetusbarometrissa ovat koulutus ja alalle tulo. Löydät linkin barometrikyselyyn sähköpostistasi (viesti on lähetetty keskiviikkona 18.9.). Kysely on avoinna sunnuntaihin 6.10. asti. Vastauksellasi on iso merkitys! Käytämme barometrin tuloksia vaikuttamistyössämme ja ne ohjaavat työtämme alan puolesta.
Kysely on lähetetty kaikille jäsenillemme, joilla ei ole sähköpostimarkkinointikieltoa jäsenrekisterissämme. Jos et löydä kyselyä sähköpostistasi tai sinulla on henkilökohtaisen kyselylinkin kanssa ongelmia, otathan yhteyttä: viestinta@skal.fi.
Kaasu- ja sähkökuorma-autojen hankintatuki käytetty
Kaasu- ja sähkökuorma-autojen hankintatukeen varattu rahoitus on käytetty loppuun. Näin ollen heinäkuussa puolen vuoden tauon jälkeen avautunut mahdollisuus hakea kaasu- ja sähkökuorma-autojen hankintatukea on loppunut. Aiemmin myönnetyt tuet maksetaan suunnitelman mukaisesti, kun ajoneuvo, jolle tukea on myönnetty, rekisteröidään. Mahdollisesta uudesta tukirahoituksesta ei ole tietoa.
Lisätietoja aiheesta:
Edunvalvontajohtaja Ari Herrala, p. +358 50 368 4248, ari.herrala@skal.fi
SKALin syksyn päätapahtuman SKAL Forumin 15.-16.11. ilmoittautuminen on nyt auki! Tapahtuma alkaa perjantaina 15.11. paikallisyhdistyskoulutuksella. Perjantai-iltana otetaan lähtö pikkujoulukauteen iltajuhlissa, jossa esiintyy aito eteläpohjalainen Rehupiikles.
Lauantaina on vuorossa seminaari, jonka teemana on Kuljetusyritysten tehtaanlattia kuntoon. Puhujina ovat mm. kansanedustaja Jouni Ovaska ja Väyläviraston toimialajohtaja Virpi Anttila. Seminaarissa myös palkitaan Vuoden paikallisyhdistys ja Vuoden nuori kuljetusyrittäjä.
Ilmoittaudu mukaan viimeistään 30.10. Majoitusvaraukset kannattaa tehdä ajoissa.
ADR- ja energiaseminaarin 7.11. teemana on Vastuulliset ADR-kuljetukset. Tapahtumassa myös luovutetaan SKAL suoritealat ry:n Kultainen Pisara –palkinto. Iltaohjelmana on lätkäilta Timo Jutilan kanssa.
Hyödynnä aikaisen ilmoittautujan etu: kun ilmoittaudut viimeistään 7.10., saat 30 € alennuksen seminaarihinnasta.
Webinaari päästövähennystavoitteista ja käyttövoimasiirtymästä kuljetusalalla 1.10.
Seuraavassa Lakitietoa teille -jäsenwebinaarissa tiistaina 1.10 klo 9–10. on aiheena päästövähennystavoitteet ja käyttövoimasiirtymä kuljetusalalla. Aiheesta kertoo SKALin johtava asiantuntija Jouni Bergroth. Ilmoittaudu webinaariin viimeistään maanantaina 30.9. klo 15. Saat linkin ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen.
Tarvitsisiko yrityksesi Helsingin toimipistettä tai kokoustilaa? Meillä Kuljetuskuutiossa, liikenteen järjestöjen talossa, on tarjolla eriliaisia tiloja, joita vuokrata pitkä- tai lyhytaikaiseen käyttöön. Kulkuyhteydet Haagaan ovat sujuvat ja parkkipaikkoja löytyy pihastamme.
Tämä uutiskirje on lähetetty Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille ja yhteistyöjäsenille.
Vastaanottajatiedot perustuvat jäsenrekisteriin. Tietosuojaseloste.