SKAL: Suomelle erillinen liikenne- ja logistiikkaministeri
– Alan merkittävyyden vuoksi ehdotamme erillistä liikenne- ja logistiikkaministeriä, sanoo puheenjohtaja Jani Ylälehto eilen 19.1. pidetyssä Kuutiopäivän seminaarissa.
Paneelikeskustelun kansanedustajat Heikki Autto (kok.), Suna Kymäläinen (sdp), Sheikki Laakso, (ps.) ja Ari Torniainen (kesk.) olivat samaa mieltä. He olivat myös varsin yksimielisiä ammattidieselin viemisestä maaliin ja tiestön määrärahojen kasvattamisesta seuraavalla vaalikaudella.
SKALin tavoiteohjelma esillä
SKALin tavoiteohjelma Suomi liikenteessä – ja liikkeessä tarjoaa kuljetusten ja logistisen järjestelmän tehostamiseen ratkaisuja, joilla Suomen takamatkaa Euroopan markkinoille kurotaan kiinni. Kuljetus- ja logistiikka-ala ansaitsee paikan tulevan hallituksen kärkiteemana. Vaikutukset logistiikkatoimialalle on huomioitava kaikessa päätöksenteossa, sillä alan kustannuspaineet kertautuvat muille aloille.
Kiitos kaikille eilen torstaina 19.1. järjestettyyn Kuutiopäivään osallistuneille! Tunnelmia tapahtumasta löydät Facebook-kuvakansiostamme sekä somekanavista tunnisteilla #kuutiopäivä ja #suomiliikkeessä.
Akkuteknologia ratkaisee, miten raskas liikenne kuljettaa jatkossa
Raskas liikenne pystyy vastaamaan ilmastohaasteisiin, jos liikenteen sähköistymisen rinnalla panostetaan myös kaasuun ja vetyyn, ilmenee SKALin eilen julkaistusta käyttövoimaraportista. Raportissa käyttövoimasiirtymää käsitellään nimenomaan raskaan kaluston näkökulmasta. Linjaukset kiteytyvät 12 toimenpiteeseen, joilla luodaan edellytyksiä investoida kuljetuskalustoon ja jakeluinfraan.
Kuljetuskuutio-palkinto Mika Lintilälle, kunniamaininta Valtiokonttorille
SKAL luovutti eilen Suomi liikkeessä! -seminaarissa Kuljetuskuutio-palkinnon elinkeinoministeri Mika Lintilälle arvostuksena tämän roolista energiakriisin vaikutusten hillitsemisessä kuljetusalalla.
Valtiokonttorille luovutettiin kunniamaininta polttoainetukeen liittyvästä yhteistyöstä. SKAL ja Valtiokonttori varmistivat yhteistyöllä, että hakumenettely olisi mahdollisimman sujuva ja ripeä kuljetusyrityksille.
Kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannukset nousivat keskimäärin 12,7 % vuonna 2022
Tilastokeskuksen julkaiseman kuorma-autoliikenteen kustannusindeksin mukaan kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannukset nousivat vuoden 2022 aikana 12,7 prosenttia verrattuna vuoteen 2021. Vuoden 2022 aikana suurin vuositason kustannusnousu osui kesäkuulle, jolloin kustannukset nousivat keskimäärin 18,0 prosenttia. Polttoaineen hinnan kääntyminen laskuun alensi huippukorkeiksi nousseita kustannuksia vuoden toisen puoliskon aikana.
Joulukuusta 2021 joulukuuhun 2022 kustannukset nousivat keskimäärin 8,4 prosenttia. Ajoneuvotyypeittäin kustannusmuutokset olivat seuraavat:
Pakettiautot ja kevyet kuorma-autot + 6,2 %
Keskiraskaat ja raskaat kuorma-autot + 6,8 %
Perävaunuyhdistelmät + 9,2 %
Puutavarayhdistelmät + 10,6 %
Kustannusten 8,4 prosentin kasvusta dieselin hinnan nousu selittää 3,7 prosenttiyksikköä. Kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannuksia ei siis enää nosta vain kallistuva diesel, vaan inflaatio on levinnyt muihinkin kustannustekijöihin. Esimerkiksi korkokustannusten nousu joulukuussa oli vuositasolla peräti 138 prosenttia. Dieselin kuukausitason hintanousu oli joulukuussa kustannusindeksin mukaan 15,3 prosenttia.
Kustannusindeksi ilman polttoainekustannuksia nousi viimeisen vuoden aikana +6,3 %.
Kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannuskehitys. Lähde: Tilastokeskus, kuorma-autoliikenteen kustannusindeksi 2020=100, kokonaisindeksi.
Tarkemmin kuorma-autoliikenteen kustannusindeksistä löytyy tietoa SKALin jäsensivuilta.
Lisätietoja: SKAL asiantuntijapalvelut, p. 09 478 999
Autokannan keski-ikä kasvoi lähes 13 vuoteen
Autokannan hidas kierto jarruttaa liikenteen päästöjen alenemista, kertoo Autoalan Tiedotuskeskus. Viime vuoden automarkkinaa haittasivat komponenttipula, pitkittynyt energiakriisi sekä talouden heikentyneet näkymät.
Autoala ennakoi, että ensirekisteröintien määrä kasvaa tänä vuonna 98 000 henkilöautoon ja 13 000 pakettiautoon. Talouden maltillinen taantuma, korkea inflaatio, korkotason nousu ja energian kohonneet hinnat ovat hiljentäneet automarkkinaa syksyn ja alkutalven aikana ja kuluvan vuoden ensirekisteröintilukematkin jäävät vielä selvästi pitkän aikavälin keskiarvoa maltillisemmiksi.
Joka kolmas kuljetusyritys aikoo tehdä omistusjärjestelyjä seuraavan kolmen vuoden aikana. Riippumatta siitä, mistä jatkajaa haetaan, on äärimmäisen tärkeää, että omistajanvaihdoksen suunnittelu aloitetaan riittävän varhain, kirjoittaa järjestöjohtaja Arto Kämppi Yhteispeliä-blogissa.
Vielä ehdit ilmoittautua Omistajalta toiselle -seminaariin 3.-4.3.2023
Mikä on kuljetusyrityksesi tulevaisuus? Miten löytää jatkaja toiminnalle? Miten hoitaa omistajanvaihdosprosessi onnistuneesti?
Omistajalta toiselle -seminaariristeilyllä 3.-4.3.2023 käymme monipuolisesti läpi keskeisiä yrityksen omistajanvaihdokseen liittyviä asioita. Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan viimeistään 2.2.2023!
Seuraavassa Lakitietoa teille -webinaarissa 7.2. on aiheena Liikennevirhemaksu, sakko ja ajokielto – menettely ja muutoksenhaku. Aiheesta kertooLiikenneoikeus ry:n puheenjohtaja Risto Tuori. Ilmoittaudu mukaan viimeistään maanantaina 6.2. klo 15.
Katso myös seuraavien webinaarien aiheet ja laita jo kalenteriin: www.skal.fi/lakitietoateille. Webinaarit ovat maksuttomia SKALin jäsenille.
Avaamme uudet verkkosivumme helmikuussa. Samalla myös jäsensivuille rekisteröityminen uudistuu, sillä uuden sivuston rakenteen takia emme pysty siirtämään vanhoja käyttäjätunnuksia uuteen järjestelmään. Rekisteröityminen uusille sivuille tapahtuu samalla tavalla kuin tähänkin mennessä: ensimmäisellä kerralla tarvitset jäsennumerosi ja yrityksesi Y-tunnuksen. Näin pääset sisään jäsensivuille, joissa pääset asettamaan salasanan. Lähetämme rekisteröitymisohjeen erikseen.
Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, uudet sivumme ovat 1.2. julki, mutta kokonaisuutta työstämme sen jälkeenkin. Esimerkiksi ruotsin- ja englanninkieliset sivut tulevat myöhemmin.
Tuttu osoite www.skal.fi pysyy samana.
SKAL vaaleissa Suomi liikkeessä
-teemalla – osallistu somessa
Huomasitko jo somekampanjamme Facebookissa ja Twitterissä? Peukuta, jaa ja keskustele!
25.1.2023 Hätäensiapukoulutus, etäkoulutus 28.1.2023 Ennakoiva ajo, Forssa 28.1.2023 Ammattikuljettajan ensiapu, Kangasala 2.2.2023 Raskaan liikenteen onnettomuudet ja niiden ennaltaehkäisy, Tampere 4.2.2023 Hätäensiapukoulutus, etäkoulutus 4.2.2023 Ennakoiva ajo, Hämeenlinna 14.2.2023 Hätäensiapukoulutus, etäkoulutus 15.2.2023 Erikoiskuljetukset, peruskurssi 3 pv, Helsinki 15.2.2023 Raskaan liikenteen onnettomuudet ja niiden ennaltaehkäisy, Turku 18.2.2023 Erikoiskuljetukset, täydennyskoulutus, Helsinki 18.2.2023 Ennakoiva ajo, Tuuri 21.2.2023 Raskaan liikenteen onnettomuudet ja niiden ennaltaehkäisy, Oulu 21.2.2023 Hätäensiapukoulutus, etäkoulutus 25.2.2023 Ennakoiva ajo, Taivalkoski
Tiesithän, että voit tilata SKAL-jäsenuutiskirjeet kätevästi myös työntekijöillesi? Kirjaamme yrityksen sähköpostit jäsenrekisteriimme ja näin jäsenuutiskirjeen voi saada yrityksessä useampi henkilö.
Ilmoita työntekijöidesi, joille haluat uutiskirjeet, sähköpostit jäsenrekisteriimme: jasenrekisteri@skal.fi.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
p. 09 478 999 • viestinta@skal.fi
Tämä uutiskirje on lähetetty Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille.
Vastaanottajatiedot perustuvat jäsenrekisteriin. Tietosuojaseloste.