Liittokokous Rovaniemellä 10.6. – hyvää keskustelua ja medianäkyvyyttä
SKAL Liittokokous järjestettiin aurinkoisella Rovaniemellä lauantaina 10.6. työkokouksena. Totuttua suppeammasta ohjelmasta huolimatta tunnelma oli katossa ja vilskettä riitti. Viestimme mediaan SKALin tärkeistä teemoista jo edellisellä viikolla. Talvihoitoraportin julkistus sai runsaasti näkyvyyttä, ja Yle tuli tekemään juttua paikan päälle Korundiin. Julkilausumamme paneutui tiestön kuntoon. Kokouksessa palkittiin vuoden 2023 SKAL Kuljetusyritys.
Vuoden 2023 SKAL Kuljetusyritys on raahelainen Korsu Oy
Tänä vuonna palkintolautakunta painotti valinnassaan turvallisuutta. Korsu Oy pyrkii olemaan edelläkävijä toiminnan eri osa-alueilla, erityisesti turvallisuuden saralla. 100 vuotta elokuussa täyttävä Korsu on tehnyt merkittäviä panostuksia toimintaympäristön ja työntekijöiden turvallisuuteen, jotka vakuuttivat lautakunnan. Lautakunta koostuu pääasiassa SKALin ulkopuolisista asiantuntijoista ja sen puheenjohtajana toimii liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö. Palkinnon vastaanottivat toimitusjohtaja Pekka Keski-Korsu sekä kuljetusesimiehet Piia Keski-Korsu ja Petri Keski-Korsu.
Paketti- ja kuorma-autojen päästö- ja kustannuslaskuri auttaa tekemään kestäviä valintoja
Traficomin uudella paketti- ja kuorma-autojen päästö- ja kustannuslaskurilla voi vertailla eri käyttövoimilla toimivien paketti- ja kuorma-autojen elinkaarisia CO2-päästöjä ja kustannuksia. Traficomin mukaan laskurissa käyttäjä voi helposti muuttaa laskennan taustaoletuksia, mikä auttaa kuljetusyritystä hyödyntämään laskuria tapauskohtaisesti.
Toisen sukupolven älykäs ajopiirturi ja piirturikortti käyttöön syksyllä
Uudet kuorma-autot varustetaan toisen sukupolven älykkäällä ajopiirturilla 21.8.2023 alkaen. Traficom kertoo uuden laitteen parantavan tietoturvaa ja tietosuojaa. Uusi laite eroaa aikaisempien sukupolvien ajopiirtureista lisäksi myös mm. tehostetun etävalvonnan, lastaus- ja purkutiedon rekisteröinnin ja sijainnin, sekä rajanylityssijainnin rekisteröinnin osalta. Ajoneuvon varustaminen uudella piirturilla on ajoneuvovalmistajan velvollisuus
Jälkiasennustarve kansainvälisessä liikenteessä siirtymäajalla: Kaikki kansainvälisessä kuljetustoiminnassa toimivat kuorma- ja linja-autot tulee varustaa uuden sukupolven laitteella vuoden 2025 loppuun mennessä. Myös kevyet tavara-ajoneuvot 2,5-3,5 tn kansainvälisessä kuljetustoiminnassa tulee varustaa laitteella tässä vaiheessa arviolta 1.7.2026 mennessä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että myös vanhemmilla laitteilla varustetut kuorma- ja linja-autot on varustettava uusilla laitteilla siirtymäajan mukaisesti.
Traficom alkaa myöntää uuden sukupolven piirturikortteja 21.7.2023 alkaen.
Ajopiirtureiden kortit sopivat keskenään uusien ja vanhojen laitteiden välillä. Uuden sukupolven piirturikortti rekisteröi tarkemmin laitteen tuottamaa tietoa kuin vanhemman sukupolven kortti. Tämä ei kuitenkaan aiheuta ongelmaa käytettäessä vanhemman sukupolven korttia uudessa laitteessa, koska tämä kortilta puuttuva tieto löytyy kuitenkin laitteesta valvontatilanteessa.
Autoala päivitti käyttövoimaennusteet vuoteen 2040 asti
Autoalan Tiedotuskeskuksen käyttövoimaennusteet kuvaavat eri käyttövoimien tulevaa kehitystä henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autokannassa. Suomen noin 100 000 kuorma-autosta yli 80 prosenttia on dieselkäyttöisiä vielä vuonna 2030. Kuorma-autokannassa sähkö yleistyy akkujen korkean hinnan, rajatun toimintamatkan ja hitaasti rakentuvan julkisen kuorma-autoille soveltuvan latausinfran takia henkilöautoja hitaammin, todetaan raportissa.
Nuorten verkoston johtoryhmä kutsuu nuoria verkostoitumaan
Oletko ollut aikeissa tulla mukaan SKALin nuorten verkostoon tai tunnetko toiminnasta kiinnostuneen? Kaikki kesäkuussa nuorten verkostoon liittyneet osallistuvat kahden 50 €:n arvoisen ST1:n lahjakortin arvontaan.
Verkoston tavoitteena on tarjota nuorille alalla toimiville vaikuttamisväylä kuljetusalan asioihin ja luoda mahdollisuuksia verkostoitumiseen alan toimijoiden kanssa. Vapaamuotoisia rentoja tapaamisia on muutaman kerran vuodessa, niiden lisäksi yhteyttä pidetään verkoston Facebook-ryhmässä. Seuraava tapaaminen on elokuussa Power Truck Show’n yhteydessä Härmässä.
Mukana jo lähes 80 jäsentä ympäri Suomen eri suoritealoilta. Osallistuminen tapaamisiin on vapaaehtoista ja liittyminen sekä mukana olo maksutonta. Verkoston jäsenet saavat verkoston ja SKALin viestintää sähköpostiin.
SKALin ja MKY:n osastolla tapaat asiantuntijoita niin alueilta kuin Helsingin toimistoltakin. Osastolla pääsee testaamaan nykyaikaisia ajo- ja kuormaussimulaattoreita.
SKAL Forumissa pääteemana on tulevaisuuden käyttövoimat. Seminaarin lopuksi jaetaan Vuoden paikallisyhdistys -palkinto. Juontajana toimii autourheilija ja radiojuontaja Emma Kimiläinen. Tapahtumassa jatkuu myös paikallisyhdistyskoulutus.
Ohjelmassa on myös yhteistyöjäsenten näyttely ja esitykset. Tarkempi ohjelma julkaistaan kesän aikana.
Hyödynnä aikaisen varaajan etu 20 € / matkustaja varaamalla seminaarimatka viimeistään 20.8.2023. Ilmoittautuminen on jo auki!
SKAL ja Metsäalan Kuljetusyrittäjät järjestävät SKAL Puutavaraseminaarin teemalla Inhimilliset resurssit 15.9.2023 Kuusamon Rukalla. Seminaarissa Metsäteho Oy:n Heikki Pajuoja alustaa kuljettajatarpeesta, Metsä Trans -lehden Tero Nurmi pohtii, miksi puutavara-auton kuljettajat vaihtavat alaa ja Metsä Groupin Ilkka Köntti kertoo, mistä kuljettajia tulee. Ohjelma täydentyy ja ilmoittautuminen aukeaa kesän aikana. Tervetuloa mielenkiintoisten ja ajankohtaisten teemojen äärelle! Seminaari on avoin kaikille SKALin jäsenille.
Lisätietoja:
Mervi Saukkoriipi, p. 050 5351949, mervi. saukkoriipi@skal.fi
Seuraavat liikenneyrittäjätutkintoon valmentavat koulutukset