SKALin kummiyrittäjät toivat Yrittäjän päivänä 5.9. kansanedustajia kuorma- ja pakettiautoilla eduskuntaan. Osa edustajista sai kuljetuksen rautatie- tai lentoasemalle tai paluumatkalla kotiinsa. Jotkut ovat jo tavanneet aiemmin.
Kuljetusten aikana SKALin kummiyrittäjät kertoivat kansanedustajille kuljetus- ja logistiikkatoimialan tilanteesta ja yrittämisestä. Esillä keskusteluissa olivat esimerkiksi tiestön kunto ja määrärahat, alan kustannuskehitys ja energian hinta.
Lämmin kiitos kaikille kummikuljetuksiin osallistuneille jäsenyrittäjille! Kannustamme pitämään yhteyttä kansanedustajiin jatkossakin.
Kuljetusala budjettiriiheen: Investointiohjelmasta päätös ja päällystemäärät 4 000 kilometriin
Rakennustoiminnan hiipuminen Suomessa heijastuu myös kuljetusalan yrityksiin. Kun uusia työmaita ei perusteta, ei maansiirtoautoillakaan ei ole tehtäviä. Rakentamisen lamaannus iskee maa-aineskuljetusten ohella myös esimerkiksi elementti-, kappaletavara-, jäte- ja erikoiskuljetuksiin.
Kuljetusbarometrin 2/2023 mukaan 82 prosenttia kuljetusyrityksistä näkee tieverkon jatkavan rapistumistaan. On aika panostaa teiden päällystämiseen, mikä auttaisi myös rakennusalan tilannetta, toteamme tuoreessa tiedotteessamme.
Elinkeinoelämän järjestöt: tehokas kuljetuskalusto sallittava jatkossakin Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä
Euroopan komissio julkaisi kesällä ehdotuksensa kuorma-autojen mittoja ja massoja käsittelevän direktiivin uudistamiseksi. Suomessa ja Ruotsissa saisi jatkossakin kuljettaa 4,4 metriä korkeaa kuorma-autoa, mutta maiden väliseen kuljetukseen tulisi esityksen mukaan matalampi, 4,0 metrin raja.
SKAL ja yhdeksän muuta elinkeinoelämän järjestöä esittävät, että komission esitykseen lisätään poikkeusmahdollisuus silloin, kun naapurimaat ovat sallineet suuremmat mitat ja massat kansallisessa liikenteessä.
Hallituksen investointiohjelma toteutettava etupainotteisesti
Hallitus aikoo toteuttaa noin kolmen miljardin euron liikenneinvestointiohjelman tällä hallituskaudella. Ohjelma rahoitetaan valtion omaisuutta myymällä, mutta aloituspäätökset hankkeista sekä tarkemmat linjaukset rahoituslähteistä puuttuvat vielä. Vallitsevassa vaikeassa suhdannetilanteessa SKAL ja Rakennusteollisuus RT ja kiirehtivät investointipaketin vahvistamista.
SKAL ja Rakennusteollisuus RT odottavat, että aloituspäätökset hallitusohjelmassa linjatuista isoista infrainvestoinneista sekä päätökset niiden rahoituksesta tehdään heti tänä syksynä.
Lähetimme perjantaina 8.9. SKALin strategiatyön pohjaksi jäsenkyselyn, johon olemme jo saaneetkin satoja vastauksia. Haluamme kuulla jäsenistömme ajatuksia mahdollisimman laajasti, joten jos et vielä ole vastannut, niin kyselyyn pääset alla olevasta linkistä. Vastaaminen ei vie paljon aikaasi, mutta on meille arvokasta. Jäsenten tarpeet ovat strategiamme keskeisin perusta.
SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala on jutellut kesän tapahtumissa kuljetusyrittäjien kanssa teemasta miksi olla SKALin jäsen. Hän käsittelee kolumnissaan keskustelussa esille tulleita teemoja. Tässä muutama esimerkki saavutuksistamme kuljetusyrittäjien eteen:
Polttoaineveroa ei kiristetä. Hallitus myös aikoo keventää polttoaineverotuksen CO2-komponenttia. Tiedossamme ei ole, että polttoaineveroa olisi aiemmin alennettu.
Viime vuoden polttoaineiden rajun hinnannousun myötä SKAL esitti polttoainetukea, ajoi sen läpi ja lopuksi koulutimme yli tuhat jäsenyrittäjää hakemaan tukea. Yli 30 miljoonaa euroa suoraan yrityksille.
Torjuimme EU:n energiaverodirektiivin ehdotuksen bensiinin ja dieselin verotasojen harmonisoinnista. Muutos olisi tarkoittanut 26 sentin veronkorotusta dieselin hintaan.
SKAL esitti jakeluvelvoitteen alennusta, joka tuli voimaan heinäkuussa 2022 alentaen dieselin pumppuhintoja kymmenillä senteillä. Uuden hallituksen ohjelmassa perutaan suunniteltu jakeluvelvoitteen nosto. Tämä hillitsee vaalikaudella polttonesteiden hintoja jopa kahdella miljardilla eurolla.
Tule mukaan kuljetusalan syksyn päätapahtumaan SKAL Forumiin!
Millä käyttövoimilla Suomessa kuljetetaan tulevaisuudessa? Tule kuulemaan vastaus tähän ja muihin päivänpolttaviin kysymyksiin SKAL Forumiin 28.-29.10. Ohjelmassa on asiantuntijapuheenvuoroja, paneelikeskustelu, tietoiskuja, verkostotapaamisia ja näyttely.
Tule tapaamaan tuttuja ja verkostoitumaan! Ilmoittaudu viimeistään 26.9.
SKAL järjestää yhdessä SKAL suoritealojen kanssa ADR- ja energiaseminaarin torstaina 9.11.2023 Helsingissä.
Seminaarin teemana on Päästöt nollaan, mutta miten?
Tule kuulemaan tekniset reseptit päästöjen vähentämiseen, alustukset käyttövoimista ja niissä tarvittavasta jakeluinfrasta sekä viimeisimmät tiedot VAK-lain uudistuksen vaikutuksista. Tarkka ohjelma, jossa on mukana myös perinteinen iltaosuus julkaistaan pian. Tilaisuuteen on myynnissä myös esitepöytiä yhteistyöjäsenillemme.
Hyödynnä aikaisen ilmoittautujan etu ilmoittautumalla viimeistään 28.9.!
Lakitietoa teille -infossa 3.10. asiaa uuden toisen sukupolven älypiirtureista
Seuraavassa Lakitietoa teille -webinaarissa tiistaina 3.10. on aiheena Uudet toisen sukupolven älypiirturit – muutokset kuljetusyrityksille ja kuljettajille. Aiheesta kertovat Piirla Oy:n toimitusjohttaja Harri Salmi ja Traficomin johtava asiantuntija Mikko Västilä.
Ilmoittaudu mukaan viimeistään maanantaina 2.10. klo 15. Lähetämme osallistumislinkin ilmoittauneiden sähköposteihin.
Lakitietoa teille -webinaarit ovat maksuttomia SKALin jäsenille.
Tulevaisuuden tähdet – ainutlaatuinen näköalapaikka kuljetusalaan
Tulevaisuuden tähdet on koulutusohjelma, joka tarjoaa ammattikorkeakoulu- tai yliopisto-opiskelijalle näköalapaikan logistiikan, kuljetusratkaisujen ja tekniikan kehitykseen. Se on myös ainutlaatuinen tilaisuus päästä kuljetusalan verkostoihin. Koulutus on Kuorma-autoliikenteen Volvo Säätiön rahoittama hanke, joka on opiskelijalle maksuton.
Haku on nyt auki – ilmoittaudu mukaan tai vinkkaa alan opiskelijalle!
Kirjavansalmen silta kriittisessä kunnossa – infotilaisuus 22.9
Kirjavansalmen sillan kunto maantiellä 180 on tuoreiden löydösten perusteella heikentynyt kiihtyvää vauhtia. Varsinais-Suomen ELY-keskus järjestää tilanteesta infotilaisuuden 22.9. klo 11.
ELY-keskuksen mukaan sillalla on tarpeen vähentää raskaan liikenteen aiheuttamia kuormituksia. Sillalla tulee noudattaa enimmäispainoja ja nopeusrajoitusta.
SKALin työvoimapankin tarkoituksena on yhdistää kuljetusalan työnhakijat ja SKALin jäseninä olevat työnantajayritykset. SKALin jäsenyrittäjänä voit selata työhakemuksia ja luoda työpaikkailmoituksia työvoimapankissa.
Kuljetuskuutiossa on vapaita neliöitä sopuhintaan. Vuokraamme toimitilaa Helsingin Haagasta läheltä Hämeenlinnanväylää. Kulkuyhteydet ovat sujuvat ja parkkipaikkoja löytyy. Toimitiloihin on yhdistettävissä koulutusluokkien käyttöä.
Esimerkkejä vapaista tiloistamme:
• 19 neliön toimistohuone: 290 euroa / kk
• 22 neliötä kalustettu huoneisto (tupakeittiö, eteinen ja kylpyhuone): 590 euroa / kk