SKALin Kujala Power Truck Showssa: Tavaraliikenteen käyttövoimasiirtymä tulee – vaatii aikaa ja investointeja
Kuljetusala on mukana liikenteen päästöjen alentamisessa. Se merkitsee esimerkiksi fossiilisia polttoaineita hyödyntävän kuljetuskaluston korvaamista vähäpäästöisillä vaihtoehdoilla, mikäli mahdollista. Jotta tämä voisi toteutua, on aikataulun ja keinojen kuitenkin oltava realistisia:
– Vaihtoehtoisten käyttövoimien tulee olla aidosti realistinen vaihtoehto kuljetusyrityksille; vain siten voidaan toteuttaa käyttövoimasiirtymä tuhoamatta kilpailukykyämme, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Kujala puhui Raskaan liikenteen käyttövoimat -seminaarissa Power Truck Show’n yhteydessä tänään perjantaina.
Power Truck Show on käynnissä – nähdään osastollamme U3206!
Tunnelmia Power Truck Show’sta: vasemmalla SKAL Nuoret, oikealla tapaamisia osastollamme.
SKAL budjettiriiheen: Hallituksen pidättäydyttävä polttonesteiden hintaa nostavista linjauksista – jakeluvelvoitteen pitäminen alhaalla välttämätöntä, polttoaineveron korotusaie peruttava
SKALin esityksestä alennettu polttoaineen jakeluvelvoite puree polttoaineen hintaan. Vaikka hinta on edelleen korkealla tasolla, raskaan liikenteen käyttämän dieselin litrahinta on nyt noin 40 senttiä alemmalla tasolla kuin kesäkuussa. SKALin mukaan hallituksen on syytä jo budjettiriihessään tehdä linjaukset, ettei jakeluvelvoitetta kiristetä lähivuosina. Vaadimme myös, että ensi vuodelle jo säädetty polttoaineveron korotus tulee perua.
– Jakeluvelvoitteen alentamista on jatkettava, mutta samalla hallituksen on jo nyt peruttava aikeensa korottaa jakeluvelvoitetta seuraavina vuosina. Korkean energian hinnan vuoksi Suomessa onkin löydettävä muita keinoja päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi, sanoo SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto.
SKALiin on tullut paljon kyselyitä kuljetusyritysten määräaikaisesta polttoainetuesta.
Polttoainetukea koskeva laki tulee voimaan 1.9.2022. Tukea on mahdollista saada kolmelta kuukaudelta (helmikuu-huhtikuu 2022). Haku alkaa marraskuussa.
Tiedotamme tuesta heti, kun asiasta on tietoa. Tulemme myös järjestämään tuen hakemiseen koulutusta.
Suurin osa Suomen lapsista aloitti koulunsa tällä viikolla. Jokainen meistä voi vaikuttaa siihen, että lasten koulutie on turvallinen.
– Me liikenteen ammattilaiset tunnemme liikennesäännöt, mutta koulutiellä liikkuvat lapset vasta harjoittelevat niitä. On meidän kaikkien etu turvata lasten koulutie ja myös opastaa lapsia turvalliseen liikkumiseen liikenteessä, muistuttaa SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto.
SKAL ja Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry ovat tuttuun tapaan mukana FinnMETKOssa Jämsässä 2.–3.9.
Makkaratulet viritetään tutulla paikalla (osasto 544) Puistometsässä. SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto on tavattavissa osastollamme perjantaina 2.9. klo 14 – 17 ja lauantaina 3.9. klo 13 – 15.
EKL-seminaari erikoiskuljetusten liikenteenohjaajille – tule mukaan!
SKAL ry järjestää yhdessä SKAL suoritealat ry:n kanssa EKL-seminaarin lauantaina 17.9.2022 Tampereella.
Tapahtuma on suunnattu erikoiskuljetusten liikenteenohjaajille, ja toimii erittäin hyvin myös puolustusvoimien ja oppilaitosten logistiikkalinjojen lisäkoulutuksena. Tule oppimaan uutta ja verkostoitumaan!
Seminaaripäivän jälkeen on mahdollisuus osallistua yhteiseen illanviettoon. Ohjelmassa on Jukka Puotila Show & Dinner Tampereen Komediateatterissa. Varaa lippusi viimeistään 16.8.
Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan viimeistään 29.8.
Seminaari omistajan- tai sukupolvenvaihdosta suunnitteleville jäsenille
Omistajalta toiselle -seminaarissa saat asiantuntijatietoa tuleviin sukupolven- ja omistajanvaihdostilanteisiin kuljetusyrityksessä.
Seminaari pidetään Viking Grace -laivalla, joka lähtee Turusta 7.10. Lähtöiltana on yhteinen illanvietto. Tule mukaan ja verkostoidu samalla yrittäjäkollegoihin!
Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan viimeistään 6.9.
Tervetuloa jäsenille ilmaisiin aamuinfoihin, tarvitset vain tietokoneen tai mobiililaitteen! Infot järjestetään joka kuukauden ensimmäisenä tiistaina. Ensimmäinen info järjestetään 6.9.2022 klo 9-10, jossa aiheena on ”Miten toimia, jos olosuhteet kuljetussopimuksessa muuttuvat?”