Kyselymme: Kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa – neljällä viidestä ongelmia
Kysyimme jäseniltämme autojen päästövähennyslaitteistojen toimintavarmuudesta. Vastausten perusteella päästövähennyslaitteet toimivat huonosti Suomen talviolosuhteissa. Kyselyyn vastanneista 854 yrityksestä 80 prosentilla oli ilmennyt autoissa normaalista poikkeavia ongelmia, jotka olivat liittyneet päästövähennyslaitteistojen toimintaan. Tästä joukosta yli puolella ongelmat olivat olleet toistuvia.
– Onko laitteet tai niissä tarvittava urealiuos suunniteltu ja testattu kestämään Suomen normaaleja talviolosuhteita, kysyy SKALin johtaja Petri Murto.
SKAL ja Suomen Tieyhdistys kehysriiheen: tiestön korjausvelan hoitamiseen tarvitaan 300 miljoonaa vuosittain
Hallitus neuvottelee kehysriihessään valtion talousarviosta 15.–16.4.2024. Viime keväänä 1 072 yritystä ja järjestöä vaativat Tievetoomuksella, että tiestön kuntoon panostetaan. Esitämme, että kehysriihessä tiestön korjausvelan hoitamiseen varataan vuosittain lisää 300 miljoonaa euroa.
– Me ja 1072 allekirjoittajaa pidämme Suomen logistista kilpailukykyä oleellisena tekijänä talouskasvun vauhdittamisessa. Tästä on pidettävä kiinni, sanovat SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala ja Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Simo Takalammi.
SKAL ja Autotuojat: Hankintatuki on lisännyt selvästi kuljetusyritysten kiinnostusta kaasukuorma-autoihin
Kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintaan on voinut vuoden 2021 alusta saada hankintatukea, joka kattaa osan kaasukuorma-auton ja dieselkuorma-auton välisestä hintaerosta. Tuki laajeni sähkökäyttöisiin kuorma- ja pakettiautoihin vuoden 2022 alussa. Hankintatuet ovat lisänneet sähkö- ja kaasukäyttöisten tavara-autojen kysyntää.
– Kaasu- ja sähkökäyttöisten tavara-autojen prosentuaalinen kasvu on ollut nopeaa, mutta niiden määrä on vielä marginaalinen. Koko 91 000 kuorma-auton kannassa on tällä hetkellä hieman yli 600 kaasukuorma-autoa ja noin 70 sähkökuorma-autoa. Tätä kehitystä pitäisi vauhdittaa. Vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävien paketti- ja kuorma-autojen hankintatuen hakuaikaa tulisi jatkaa, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Uutta virtaa koneeseen – ota kantaa strategiaesitykseen
Strategiauudistuksemme on
kommentointivaiheessa. Strategialuonnoksen ja siihen liittyvän aineiston löydät täältä: skal.fi/strategia24.
Sivulta löydät myös jäsenkyselyn tulokset ja muuta tietoa strategiatyöstä.
Arvostamme jäsenyrittäjiemme näkemystä! Kommentoidaksesi strategialuonnostamme riittää hyvin, että silmäilet nopealukuisen kalvosarjan, jonka löydät täältä.
SKAL vaikutti Suomen kansallisen kannan muodostamiseen ja lopulta eduskunta päätti Suomen kannan SKALin esittämän mukaisesti: eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta pitää välttämättömänä, että rajat ylittävät kuljetukset voivat jatkua nykyisellä kalustolla ja samoilla ehdoilla kuin tähänkin asti.
SKAL teki jatkuvaa yhteistyötä Suomen viranomaisten kanssa, jotta neuvoston kannassa tulisi muodostettua sellainen ratkaisu, jolla Suomen ja Ruotsin välinen liikenne voisi jatkua ilman uusia rajoituksia. Neuvosto ei kuitenkaan päässyt puheenjohtajamaa Espanjan johdolla riittävään yksimielisyyteen kannastaan, mikä tarkoittaa neuvostyön jatkumista kevätkauden 2024.
Parlamentin liikenne- ja matkailuvaliokunta TRAN aloitti myös ehdotuksen käsittelyn. SKAL on tuottanut parlamentin jäsenten hyödynnettäväksi muutoskirjausehdotuksia direktiiviehdotukseen siten, että kansainvälisen liikenteen mitta- ja massarajoitukset eivät toteutuisi.
Mitta- ja massadirektiivin vaikuttamistyö on esimerkki asiantuntijuuden merkityksestä vaikuttamistyössä. Kantojen ja ratkaisuehdotusten muodostaminen edellyttää samaan aikaan syvää lainsäädännöllistä ja tässä tapauksessa ajoneuvoteknistä osaamista. Näillä vahvuuksilla pienenkin jäsenvaltion pieni yhdistys voi saada äänensä kuuluviin vaikuttavasti EU-päätöksenteossa
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkin opiskelija Vesa Ruotsalainen tekee opinnäytetyötä kuormansidontajärjestelmistä. Oheisen kyselyn avulla selvitetään kuormanvarmistuksessa käytettäviä menetelmiä sekä kartoitetaan kuormansidontajärjestelmien tunnettuutta ja käyttökokemuksia. Vastauksia käytetään osana opinnäytetyön tutkimustyötä. Vastaukset ovat anonyymejä, eikä henkilötietoja tallenneta, eikä jälkikäteen voida jäljittää.
Lakitietoa teille 16.4.: Kuljetusalan arvonlisäverotukseen liittyvät erityiskysymykset
Vielä ehdit ilmoittautua mukaan seuraavaan Lakitietoa teille -webinaariin! Sairastapauksen vuoksi eilinen webinaari siirtyy ensi viikolle. Kuljetusalan arvonlisäverotukseen liittyviä erityiskysymyksiä käsitellään siis viikon päästä tiistaina 16.4. klo 9-10. Aiheesta kertoo SKALin lakimies Sami Svinhufvud.
Toukokuun Lakitietoa teille -webinaarissa tiistaina 7.5. klo 9–10 on aiheena mitta- ja massadirektiivin uudistaminen.Ilmoittaudu jo nyt tästä.
SKAL tarjoaa infot jäsenilleen maksutta. Ilmoittauduthan webinaaria edeltävänä arkipäivänä viimeistään klo 15. Kaikki ilmoittautuneet saavat jälkikäteen webinaariaineiston.
Talenom kutsuu kuljetusyrittäjät mukaan kuljetustapahtumaan keskiviikkona 15.5. Tampereelle. Tilaisuudessa kuullaan SKALin johtajan Petri Murron, Meknia Oy:n Aleksi Mäkijärven ja Talenomin asiantuntijoiden näkemyksiä alan tulevaisuudesta ja nykyhetkestä. Tarjolla on myös aamiaisbrunssi.
Missä? Talenom Pirkanmaan toimisto, Hatanpään valtatie 11, 33100 Tampere Milloin? Keskiviikko 15.5.2024 klo 8.30 – 11.00
Ilmoittaudu tapahtumaan viimeistään perjantaina 3.5.2024. Tapahtuma on maksuton, mutta osallistujamäärä tilaisuuteen on rajattu, joten muista ilmoittaa osallistumisesi ajoissa. Voit ottaa myös yrittäjätuttavasi mukaan ja ilmoittaa hänet samalla lomakkeella.
Kuljetusyrittäjäpäivät pidetään 7.-8.6.2024 Tahkolla Savon sydämessä. Tule mukaan messuiltaan, SKALin liittokokoukseen ja oheisohjelmiin! Luvassa mukavia kohtaamisia ja verkostoitumista.
Kuljetusyrittäjäpäivillä:
pe 7.6. SKAL hallituksen ja toimikuntien kokoukset
pe 7.6. Strategiaseminaari
pe 7.6. Messuilta Piazzalla. Messuillassa myös puheenjohtajaehdokkaiden tentti!
la 8.6. SKAL liittokokous Break Sokos Hotel Tahkossa
la 8.6. Oheisohjelmaa Tahkon Metsäkylpylässä
la 8.6. SKAL Veteraanijäsenpäivä – Retki Aholansaareen
la 8.6. Illallinen Break Sokos Hotel Tahkossa. Ilta jatkuu Tislaamoravintola Hophausissa
Perinteinen SKAL Golf järjestetään SKALin liittokokouksen yhteydessä perjantaina 7.6.2024 klo 10.00 alkaen (yhteislähtö). Pelipaikka on Tahko Old Course -kenttä.
Vuokraamme toimitilaa Helsingin Haagasta läheltä Hämeenlinnanväylää. Kulkuyhteydet ovat sujuvat ja parkkipaikkoja löytyy. Toimitiloihin on yhdistettävissä myös koulutusluokkien käyttöä.