VTT:n liikennetutkimuksen johtaja Ari Aalto peräänkuuluttaa jatkuvaa kehitystä. VTT tekee merkittävää teoreettista ja kokeellista tutkimus- ja kehitystyötä Suomessa tieliikenteen alalla.
Johtaja Ari Aalto on tekniikan lisensiaatti, joka on työpaikan sijainnista riippumatta asunut aina Tampereella. Hänen työkokemuksensa on luonut hyvän pohjan nykyiseen tehtävään VTT:llä. Urapolku heijastaa myös liikenteen edistysaskelia.
– Työ Nokialla ja opiskelu kulkivat rinnakkain opintojen loppuvaiheessa. Aloitin Nokialla tuotekehittelyssä ja vastasin reilun 20 vuoden aikana monista tuoteprojekteista ja johdin erilaisia tuote- ja hankeyksiköitä, Ari Aalto kertoo.
Myöhemmin Ari toimi amerikkalaisella konsulttiyritys Accenturella muun muassa digitaalisten teknologioiden innovaatioyksikön vetäjänä. Ohjelmistoyritys TietoEVRY:n tuotekehityspalveluiden liiketoimintajohtajana hän solmi hyödyllisen yhteistyöverkoston liikennealan ja autoteollisuuden edustajiin.
– Superkiinnostavan tehtäväni VTT:n liikennetutkimusten vetäjänä aloitin syyskuussa 2021. Työssä saan yhdistää tietämykseni digitalisaatiosta, tie- ja meriliikenteestä sekä ohjelmistotalojen toiminnasta. Autamme asiakkaitamme luomaan uusia innovaatioita kuljetusjärjestelmien, älykkään logistiikan ja liiketoiminnan alalla.
Yksikössä työskentelee 120 tutkijaa ja asiantuntijaa. Ari on luonteeltaan utelias optimisti ja se sopii toimenkuvaan. Hän uskoo ihmisten jatkuvaan kasvuun ja kehittymiseen. Viime vuonna yksikön osaamista on vahvistettu esimerkiksi sähköisen liikenteen ja liikenteen automaation osalta.
Lähivuosina etsitään monipuolisesti käyttövoima- ja päästöratkaisuja yhteistyötahojen kanssa. Muun muassa ajoneuvojen käyttövoimien hybridiratkaisut ovat ratkottavina.
– Pitkällä tähtäimellä Suomessa kehitetyt ratkaisut pitäisi saada maallemme tuottavaksi toiminnaksi. Vety on yksi kiehtova vaihtoehto raskaassa liikenteessä, samoin sen latauspisteiden sijoittaminen oikein.
Raskaan liikenteen tarpeisiin VTT on pilotoinut esimerkiksi teollisuuden käyttöön soveltuvan automaattisesti toimivan kuorma-auton, jolla siirretään haketta teollisuusalueella sekä raskaan ja kevyen liikenteen yhteiskäytössä olevan latausalueen Helsinkiin. Käyttökokemuksia latausalueista VTT on hakenut myös Espoon kaupungin kumppanina Smart Otaniemi -hankkeen yhteydessä.
– Pääkonttorimme pihalla Otaniemessä meillä on latausasemien testikenttä, jossa uusien järjestelmien toimittajat voivat kokeilla tuotteitaan. Jatkossa tarvitaan tiivistä yhteistyötä kaupunkien kaavoittajien kanssa, jotta ammattimaiselle raskaalle liikenteelle saadaan luotua kuljetusten aikana tarvittavia välilatauspaikkoja, joissa kuljettaja ei joudu jonottamaan yksityisliikenteen kanssa. Alueiden tulee olla riittävän suuria ja sijaita keskeisten reittien varrella.
Ari iloitsee kaikista käyttöön otetuista hankkeista ja tuotteista sekä perustetuista uusista yrityksistä, joiden kehittämiseen VTT on saanut osallistunut.