Tällä kertaa koeajossa ollut sorakasettiyhdistelmä ei sisältänyt mitään mullistavia tai ulkoisia uudistuksia. Toki täysilmajousitteinen veturi nostetavalla kakkosakselilla on käyttötarpeeseensa mainio, mutta suurimmat uutuudet löytyivätkin uusissa kuljettajaa avustavissa järjestelmissä.
Viisiakselinen veturi, joka on lastattuna lähes täyteen kokonaismassaan, kulki valtatiellä kuin juna. Perässä kulkenut rautajousinen kasettikärry nypytti hiukan epätasaisilla tienpätkillä. Ajamista helpottaa sähköhydraulinen VDS-ohjausjärjestelmä. Kuljettaja voi valita joko muutamasta valmiista ohjelmasta itselleen sopivan ohjaustuntuman tai jopa säätää täysin itselleen räätälöidyn tuntuman aivan F1-tyyliin. Järjestelmän alkuaikojen liiallinen herkkyys on poissa ja tilalla yksilöllinen ajotuntuma, joten kuljettaja voi itse nauttia ajamisesta omalla tavallaan.
Nostettava kakkosakseli helpottaa kuljettajan ajamista huonoissa olosuhteissa, kun akseleiden oikealla keventämisellä voidaan vaikuttaa etenemiskykyyn parantamalla vetopyörien pitoa sekä ohjattavuuteen kevennyskatkaisijoiden oikealla käytöllä. Ilmajousituksen oikealla käytöllä voidaan helpottaa kasetointia. Kokonaisuudessaan 4600 millin akselivälillä ja 540 hevosvoiman moottorilla varustettu veturi tuntuu tekevän työnsä pirteästi.
Vuoden 2024 kesällä voimaan astuvan EU:n uudistettujen kuorma-autojen turvallisuusmääräysten (GSR) vaatimien järjestelmien osalta koeajossa ollut yksilö täytti jo suurelta osaltaan tulevat pakolliset vaatimukset. Kuljettaja näkee uudistetussa, useista vaihtoehdoista itselleen sopivasta kojetaulunäkymästä ajamallaan tiellä olevan nopeusrajoituksen. Järjestelmä ilmoittaa kuljettajalle nopeuden ylityksestä.
Rengaspaineen tarkkailujärjestelmä kertoo kuljettajalle ajantasaisen rengaspaineen. Tarkkaavainen kuljettaja voi seuratessaan rengaspaineen kehitystä myös huomata nopeasti alkavat pyöränlaakeri- sekä rengasvauriot, jos renkaiden paine alkaa kasvaa nopeasti.
Jo tutut kaistavahti sekä kaistallapitoavustin kuuluu turvallisuuspakettiin. Veturin oikeaan etukulmaan asennettu kamera on erinomainen lisä, jolla parannetaan ympäristön turvallisuutta helpottaen kuljettajan työtä varsinkin ajettaessa taajamissa ja kaupunkialueilla. Kameran välittämä laajakulmakuva tarjoaa kuljettajalle selkeän näkökulman mitä muuten katvealueisiin jäävällä alueella tapahtuu. Kuva on selkeä ja laaja. Tällä on merkitystä, kun käännytään vilkkaissa risteyksissä oikealle.
Volvo FMX540 10x4 XPRO
Moottori: 13 litraa, 540 Hv. 2600 Nm.
Vaihteisto: I-Shift, 12 nopeutta, ylivaihde, 1 ryömintävaihde
Akseliväli: 4600 mm.
Peränvälitys: 3.76
Lava: ELG 7250 mm. Pohja: 8 mm, Laita 6 mm (Kulutuslevy HB450)
Perävaunu: JYKI-Kasettialusta
Lavan asennus: HB-Autohuolto Riihimäki
Myynti: Volvo Finland Ab