Tienpitofoorumeissa tieto kulkee

Syksyn aikana ympäri Suomea pidetyissä Tienpitofoorumeissa on kuulu niin ELY-keskuksen, Väyläviraston, Fintrafficin asiantuntijoita - teiden kunnossapitoa tekevien urakoitsijoita ja SKALin alueyhdistyksiä unohtamatta!

22.9.& 25.9. Länsi-Suomen Tienpitofoorumeissa käytiin vuoropuhelua maanteiden kunnossapidosta

Turussa ja Porissa järjestettiin syyskuun lopulla maanteiden kunnossapidon vuorovaikutustilaisuudet, jotka kokosivat saman pöydän ääreen ELY-keskuksen asiantuntijat, teiden kunnossapidon urakoitsijat, Väyläviraston, Fintrafficin, tienpitäjien asiakkaat, linja-autoliikenteen sekä SKAL Länsi-Suomen edustajat. 

- Teemme yhdessä urakoitsijoiden kanssa töitä asiakkaita varten. Tavoitteena on avoin tiedonkulku, vuoropuhelu ja syvällinen ymmärrys asiakkaiden tarpeista ja odotuksista sekä toisaalta toiminnan reunaehdoista, totesi Liikenne-vastuualueen johtaja Tuovi Päiviö.

Tilaisuuksissa esiteltiin päällystyskohteiden suunnittelua, päällysteiden paikkausurakkaa, ja palautekanavien prosesseja. Sekä hoidon projektipäälliköt ELY-keskuksessa että hoitourakoitsijat pääsivät esittelemään arkeaan tien päällä. Fintraffic esitteli Tieliikennekeskuksen toimintaa häiriötilanteissa sekä Fintrafficin mobiilisovellusta. Lisäksi ohjelmassa oli raskaan tavaraliikenteen ja linja-autoliikenteen edustajien palaute.

- Saimme arvokasta palautetta ja näkemyksiä ammattiautoilijoiden arjesta ja toiminnan vaatimuksista, totesivat tienpidosta vastaavat yhteen ääneen.

Aikaa oli varattu myös runsaasti keskustelulle. Vilkasta keskustelua käytiin muun muassa päällysteiden kestävyydestä, tietyömaiden aiheuttamista viiveistä sekä kuljetusten tiukoista aikatauluista ja lepoaikasäädöksistä, jotka aiheuttavat omat haasteensa taukopaikkojen osalta.

Teksti ja kuva: Tero Siitonen

26.9. Tienpitofoorumi koolla Pirkanmaalla

Tampereella kokoonnuttiin syyskuun viimeisenä perjantaina Pirkanmaan ELY-Keskuksen koolle kutsumaan Tienpitofoorumiin.

Tilaisuudessa käytiin hyvää vuoropuhelua tienpidon kehittämis- ja toimenpidetarpeista erityisesti elinkeinoelämän kannalta. SKALin edunvalvontajohtaja Ari Herrala piti foorumissa kuljetusalan puheenvuoron. Tiedonvaihto ja yhteistyö jatkukoon!

Tauolla kuvaan napattiin Pirkanmaan ELY-keskuksen Juha Sammallahti, Väyläviraston Jaakko Mattila, Pirkanmaan ELY-keskuksen Tommi Merta, kuljetusyrittäjät Tero Moukola, Antero Mansoniemi ja Jarkko Tuominen, Sisä-Suomen Kuljetusyrittäjien Pia Vuori, SKALin Ari Herrala, sekä Pirkanmaan ELY-keskuksen Tomi Alho ja Janne Lintilä.

Teksti ja kuva: Pia Vuori

1.10. Etelä-Lapin Tienpitofoorumi: Suomi tarvitsee kuljetusalaa, kuljetusala toimivaa tiestöä ja tiestö kunnostusta

Lapin ELY-keskus järjesti Rovaniemellä Etelä-Lapin Tienpitofoorumin, joka kokosi paikan päälle ja Teams-yhteyteen ELYn väen sekä urakoitsijoiden lisäksi parikymmentä kiinnostunutta.

Tilaisuuden avasi ja johti ylijohtaja Jaakko Ylinampa. ELYn edustajien kerrottua päällystyskohteista, talvihoidon toimintalinjoista ja laatuvaatimuksista, maanteiden hoidosta ja urakoiden valvonnasta sekä tienkäyttäjien tyytyväisyydestä kuultiin asiakkaiden näkemyksiä tienpidosta muun muassa SKAL Pohjois-Suomen toiminnanjohtajalta Taavi Heikkiseltä ja kuljetusyrittäjä Ari Kittilältä.

Molemmat muistuttivat puheenvuoroissaan kuljetusalan merkityksestä yhteiskunnalle. Kittilä (kuvassa) huomautti, että aukko kaupan hyllyssä voi tarkoittaa koko viikkorytmin sekoittumista, joten tavaraliikenteellä ei ole varaa pysähtyä. Toimiakseen se tarvitsee kuitenkin kunnossa olevat puitteet, jatkoi Heikkinen, ja tiivisti tarpeet kolmeen: ennakointiin, valvontaan ja matalaan lähtökynnykseen.

Osallistujat kiittelivät paitsi foorumin kaltaista yhteistyötä, myös pääteille saatuja uusia päällysteitä, mutta esiin nousi myös niiden tarve alemmalla tieverkolla.

Teksti ja kuva: Mervi Saukkoriipi

________________________________

SINUA SAATTAISI MYÖS KIINNOSTAA

Tästä puhutaan: Talvihoitokausi alkoi

SKALin paikallistoiminnan kuulumisia alkusyksyltä 2025

Yhteispeliä- blogi: Suomen tieturvallisuudelta kirjaimellisesti putoaa pohja – joko nyt voidaan olla huolissaan?