Vaikuttamisen vuosi 2024: Näin SKAL vaikutti kuljetusalan puolesta

SKAL julkaisi nyt neljättä kertaa vuoden vaihtuessa Vaikuttamisen vuosi -koosteen, jossa on arvioitu sitä, miten SKAL on onnistunut kuljetus- ja logistiikkayritysten puolesta tehtävässä vaikuttamistyössä edeltävänä vuotena.

– Tiedämme, että SKAL on pystynyt vaikuttamaan kuljetusyrittäjien puolesta poliittiseen päätöksentekoon satojen miljoonien eurojen edestä, SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.

Hänen mukaansa vaikuttamisen painopisteistä ei voi olla toteamatta, että SKALin työ on näkynyt dieselin hinnassa: Tilastokeskuksen mukaan dieselin verollinen keskihinta oli 2024 marraskuussa 1,7 euroa litralta, kun se vuoden 2023 marraskuussa oli reilut 2 euroa. Hinta laski näin vuodessa 30 senttiä per litra, yli 15 prosenttia.

– Haluan korostaa lisäksi, että järjestö on vaikuttanut myös lukuisiin alan sääntelyn yksityiskohtiin. Esimerkiksi työmme lopputuloksena säästetään tulevaisuudessa jopa 70 miljoonaa turhaa digipiirturin näpyttelyä vuodessa. Nämä yksityiskohdat jäävät usein huomaamatta. Siksi kannattaa katsoa listaa jo julkaisumme sisällysluettelosta, Kujala kehottaa.

Kujala korostaa, että mikään muu taho ei Suomessa valvo laaja-alaisesti kuljetusyrityksien asioita.

– Paljon yksityiskohtia, mutta vaikuttamistyömme kärjessä ovat olleet tiemäärärahat. Vuonna 2024 päällystettiin teitä noin 4100 kilometriä. Se on 2 400 kilometriä enemmän kuin edellisenä vuotena, hän sanoo.

SKALin mukaan myös vuosi 2025 on tierahoituksen osalta kohtuullinen, mahdollistaen muun muassa kohtuullisen hyvän päällystystason. Kujala muistuttaa kuitenkin jatkovuosien teiden määrärahakehityksestä ja siitä, että järjestö vaikuttaa asiaan mm. ajankohtaisen liikennejärjestelmäsuunnitelman uudistamisessa.

Alussa mainittu dieselin hinnan alentuminen ei ole tapahtunut sattumalta.

– Vuoden 2024 alusta polttoainevero hieman laski, historiallisesti. Sitä suurempi vaikutus oli jakeluvelvoitteen tason laskemisella. Ilman SKALin työtä jakeluvelvoite olisi ollut vuoden 2024 alusta 28 prosenttia, kun se on nyt ollut 13,5 prosenttia. Velvoite nousi vuoden 2025 alussa hallitusohjelman mukaisesti kolme prosenttiyksikköä, mutta on silti paljon vähemmän kuin vanhojen päätösten taso.

Jakeluvelvoitteen ja polttoaineveron alentaminen yhdessä ovat pienentäneet SKALin arvion mukaan kuljetusyritysten kustannuksia 240–260 miljoonalla eurolla vuositasolla.

Lopuksi Kujala kiittää kaikkia jäseniä: Kun teemme joka päivä kuljetusyritysten puolesta vaikuttamistyötä, on tärkeää, että edustamme kaikkia alan toimijoita ja kuljetusyritykset ovat laajasti jäseniämme.

Kiitokset kuuluvat kaikille tekijöille, laajassa verkostossamme toimiville aktiivisille luottamushenkilöille, toimihenkilöillemme ja monille kumppaneillemme. Ilman yhdessä tehtyä päämäärätietoista työtä emme pystyisi vaikuttamaan kuljetus- ja logistiikka-alan puolesta.

– Korostan erityisesti SKALin paikallisyhdistyksien tekemän työn merkitystä. Se on myös yksi strateginen valintamme ja siihen liittyy nyt keväällä 2025 pidettävät kunta- ja aluevaalit. SKALin kuntavaaliohjelma julkistetaan ensi viikolla 16.1.

Tutustu Vaikuttamisen vuosi -asiankirjaan