Maanteiden talvihoito puhuttaa vuodesta toiseen. SKALin kysely paljastaa aliurakoitsijayrittäjien pitävän muun muassa valvontaa riittämättömänä. Huonosti hoidettu tiestö heikentää kaikkien autoilijoiden turvallisuutta, SKALista muistutetaan. SKAL korostaa hoitourakoissa valvonnan ja riittävän ennakoinnin merkitystä.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:n SKALin kysely suunnattiin tiestön talvihoitoa aliurakoitsijoina tekeville yrittäjille. Heidän lisäkseen kysely lähetettiin myös joillekin viime vuosina tienhoitoa tehneille, mutta sittemmin siitä luopuneille yrittäjille. Vastaajat pitivät hoitotoimiin lähtemistä ja valvontaa ongelmallisina.
SKAL vaatii: tiestön talvihoitoon panostettava
SKAL on vaatinut toistuvasti, että tiestön talvihoitoon on panostettava nykyistä enemmän. Laatuluokituksista on pidettävä kiinni ja tienhoidon on vastattava aina tilattua laatutasoa. Teiden hoitourakoiden sisällön ja laajuuden on oltava riittävällä tasolla, ja talvihoidon on vastattava paremmin tavaraliikenteen ajoneuvoyhdistelmien liikennöinnin tarpeisiin.
– Näin kesäkuumallakin on hyvä muistaa, että talvi tulee taas. Tiedän jo nyt, että ensilumien tullessa havaitaan jälleen epäonnistuneita talvihoitotilanteita. Siihen on syytä varautua ajoissa, SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Väyläviraston vuosittaisen tutkimuksen mukaan tienkäyttäjien tyytyväisyys talvihoitoon kääntyikin viime vuonna lievään nousuun. Silti kokonaistyytyväisyyttä tarkasteltaessa raskaan liikenteen vastaajien osalta tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä maanteiden talvihoitoon oli vain vähän yli neljäsosa vastaajista (27 %). Erityisesti ennakoiva liukkauden torjunta ja myöhäinen aurauksen käynnistys koettiin haasteelliseksi.
Hoitotoimiin lähteminen tehtävä ajoissa
SKALin aliurakoitsijoille tekemän kyselyn mukaan valtaosalla vastaajista (68 %) hoitotoimiin lähteminen tapahtuu alueurakoitsijan erillisellä käskyllä. Yhdellä viidesosalla lähteminen tapahtuu omatoimisesti. Lopuissa 12 prosentissa lähtemiseen vaikutti Kelikeskus tai edellä mainittujen yhdistelmä. Työtehtävän aikana kelin muuttuessa toimenpiteitä voi muuttaa omatoimisesti lähes puolessa (48 %) tapauksista.
– Oikea-aikaisella liukkaudentorjunnalla voidaan vastata muuttuviin keleihin. Ennakoinnin merkitys tienhoidossa on avainasia, erityisesti kaikkein haastavimmissa oloissa, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala, ja korostaa riittävää ennakointia.
Sopimusten hinnoittelu
Sopimuksen hinnoittelun perusteena oli 80 prosentilla vastaajista kuukausihinta eli kokonaisurakka, 12 prosentilla tuntihinta ja kahdeksalla prosentilla tiekilometrit.
Vastaajien urakkasopimuksissa tienhoidon hinta oli noussut 36 prosentilla edelliseen urakkasopimukseen nähden, 40 prosentilla vastaajista hinta oli pysynyt ennallaan. Jopa 24 prosentilla vastaajista tienhoidon hinta oli laskenut edellisestä urakkasopimuksesta.
– On lähes käsittämätöntä, miten tienhoidon urakkahinnat sopimuksissa voivat laskea samaan aikaan kun kustannukset nousevat. Ostajankin pitäisi tässä olla hereillä ja pohtia, voidaanko urakka suorittaa laadukkaasti, jos hinta vain laskee, sanoo SKALin edunvalvontajohtaja Ari Herrala.
Valvonta ja laatupoikkeamat
Laatupoikkeamien havainnointitapa jakaantui tasaisesti vastaajien hoitamalla tiestöllä. Poikkeamien havainnot tehtiin omavalvonnalla 12 prosentissa vastauksista. Alueurakoitsijan valvonnalla havainnot tehtiin 28 prosentissa, konsultin valvonnalla 24 prosentissa ja ELY:n valvonnalla 20 prosentissa vastauksista. Loput 20 prosenttia muodostuvat edellä mainittujen vaihtoehtojen yhdistelmästä. Laatupoikkeamat on sanktioitu puolessa vastaajien sopimuksista.
Sanallisessa palautteessa vastaajat kommentoivat valvontaa kriittisesti. Neljätoista vastaajaa antoi negatiivisia kommentteja, kolme neutraalia ja vain yksi positiivisia kommentteja.
Esimerkki aliurakoitsijalta tulleesta sanallisesta palautteesta:
– Valvontaa olisi lisättävä ja tarkennettava siten että päivystäjä kiertää aurauslenkkejä läpi useammin, koska keli vaihtelee paljon eri kohteiden välillä. Luotetaan liikaa kelikameroihin ja reagoidaan vasta tienkäyttäjän linjalla tuleviin huomautuksiin. Ennakointia enemmän!
Valvonta on avainroolissa, jotta tilattu talvihoidon laatutaso ja toteutettu taso kohtaavat toisensa. Liian vähäisellä valvonnalla kasvaa riski, ettei laatuvaatimuksia noudateta. Kyseessä on merkittävä kuljetusten turvallisuuteen liittyvä tekijä, joka vaikuttaa kaikkiin Suomen teillä liikkuviin autoilijoihin.
Yhteystiedot:
Anssi Kujala, toimitusjohtaja, SKAL ry, +358 400 567 925, anssi.kujala@skal.fi
Ari Herrala, edunvalvontajohtaja, +358 50 368 4248, ari.herrala@skal.fi
Heikki Lappalainen, toiminnanjohtaja SKAL Itä-Suomi, +358 500 653 320, heikki.lappalainen@skal.fi
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Järjestön jäsenistöön kuuluu noin 4 000 kuljetusyritystä ympäri Suomea. www.skal.fi; @SKALry