SKAL perustaa alueyhdistyksen Ahvenanmaalle

SKALin strategiaa on työstetty vuoden päivät ja yhtenä osana sitä on paikallis- ja aluetoiminnan vahvistaminen. Työn myötä on perustettu SKÅL Ahvenanmaa-Åland, jonka toiminnanjohtajaksi on nimitetty jomalalainen Bosse Skålsberg, Bosse on  aloittanut työnsä 1.4. Skålsberg on vetyautokaupoilla vaurastunut entinen kuorma-auton kuljettaja, joka on tehnyt pitkän uran kabotaasiliikenteen parissa Euroopan teillä ennen kuin asettui pysyvästi Ahvenanmaalle.

– Edessä on SKALin tarjoama ”iltakoulu” tavaraliikenteen säädöksistä. Neuvontaa on tarkoitus järjestää, kun ensin saadaan kuljetusyrityksiä jäseniksi, Skålsberg kertoo.

Yhdistyksellä ei ole vielä yhtään jäsentä. Skålsberg ei ole tästä huolissaan. Jäsenhankinta käynnistyy saunaillalla, johon kutsutaan kaikki alueen tavaraliikenteen harjoittajat. Saunailtaa isännöi SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala:

– SKAL on valtakunnallinen kolmiportainen organisaatio. Kun nyt laajennamme Suomen läntisimmälle seudulle, täytyyhän se tehdä komiasti. Lupaamme hyvät löylyt.

SKÅL Ahvenanmaa-Ålandin yhdistyskieleksi tulee suomi.

– Se on samalla kielikylpy alan yrittäjille, Skålsberg sanoo.

Bosse Skålsberg asettaa yhdistyksen keskeiseksi tavoitteeksi saada Ahvenanmaalle kattava vetyrekkojen tankkausverkosto EU:n Afir-asetuksen hengessä.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:llä on Ahvenanmaa mukaan lukien yhteensä kymmenen alueyhdistystä ja neljä erikoisjärjestöä.

–SKAL Ahvenanmaa-Åland täydentää järjestöämme hienosti. Geopolitiikkakin ohjaa meitä länteen, se on meille hyvä suunta, Anssi Kujala sanoo.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Järjestön jäsenistöön kuuluu noin 4 000 kuljetusyritystä ympäri Suomea. www.skal.fi; @SKALry

Tiedotteen tarkisti SKALin Aprillitoimikunta

Anssi Kujala

+358 9 478 999+358 400 567 925