Hyvä median edustaja,
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry järjestää 16.3 SKAL Liikenteessä -päivän, jonka aikana asiantuntijamme jalkautuvat eri puolille maata tapaamaan kuljetusyrittäjiä ja keskustelemaan kuljetus- ja logistiikka-alan ajankohtaisista teemoista.
Kutsumme toimituksenne mukaan!
Venäjän hyökkäyssodan aiheuttama kustannuskriisi on vaikuttanut voimakkaasti kuljetusyritysten näkymiin. Suomen logistinen kilpailukyky on monesta tekijästä johtuen uhattuna. Teemat kuten jakeluvelvoite, ammattidiesel ja huoltovarmuus puhuttavat. Tieliikenne vastaa noin 90 prosentista Suomessa kuljetetuista tavaratonneista. On tärkeää, että seuraava hallitus lisää tiemäärärahoja. Tarkemmin teemoista tämän viestin lopussa ja liitteessä, jossa myös puolueiden näkemykset keskeisiin teemoihimme.
Olet tervetullut mukaan keskustelemaan liikenteen ja kuljetusalan näkymistä ja kuulemaan painotuksistamme seuraavalle hallituskaudelle.
Lisätietoja tapahtumasta ja liitteen mediapaketissa: skal.fi/skalliikenteessa
Aamukahvit huoltoasemilla kuljetusyrittäjien kanssa
Väkemme kiertää päivän aikana yrityksissä, mutta olemme kutsuneet lisäksi aamukahveille kuljetusyrittäjiä torstaiaamuna 16.3 klo 7.30–9.30 ellei toisin mainita.
SKALin edustaja ja paikka
- Anssi Kujala & Kari Palojärvi, Shell Siilinjärvi
- Petri Murto & Heikki Lappalainen, Shell Hirvaskangas, Äänekoski (klo 7–9)
- Heini Polamo, Shell Mäntsälä P (klo 8–10)
- Pekka Aaltonen, Shell Ylöjärvi
- Arto Kämppi, Shell Ruskeasanta, Vantaa
- Pia Vuori, Shell Iittala, Hämeenlinna
- Mikko Voutilainen, Shell Kuninkaanportti, Porvoo
- Riikka Kauppinen, St1 Ylistaro (klo 9–11)
- Tero Siitonen, Shell Laitila
- Tarja Anttonen, Shell Raasepori, Karjaa
- Jani Ylälehto, Shell Putaanportti, Pihtipudas
Pyydämme ilmoittamaan tulostanne: viestintäpäällikkö Heini Polamo, +358 40 506 0131, heini.polamo@skal.fi tai viestinnän asiantuntija Anna Yli-Saunamäki, +358 40 7525 222, anna.yli-saunamaki@skal.fi
Toimituksia mahdollisesti kiinnostavia aiheita:
Ammattidiesel
Viime vuoden aikana ammattidieseljärjestelmälle on ollut laajaa kannatusta niin hallituksen kuin oppositionkin riveistä. Jo alkuvuonna 2022 useat puolueet ottivat selvän myönteisen kannan ammattidieselin käyttöönotolle.
Lakiesitys on valmisteltu nyt ensimmäisen kerran. Ammattidiesel vähentää kustannuspainetta kuljetusalalla ja parantaa kotimaisten yritysten kilpailukykyä. Lähes kaikki toimialat ovat riippuvaisia toimivista kuljetuksista ja logistiikasta. Siksi uuden hallituksen on päätettävä ammattidieselistä ja se on saatava käyttöön vuoden 2024 alussa.
Ammattidieselillä myös parannetaan kuljetusalan investointikykyä, jota tarvitaan tulevina vuosina, kun ajoneuvotekniikka ja jakeluinfra alkavat mahdollistaa uusia yhä vähäpäästöisempiä käyttövoimia.
Jakeluvelvoite
Suomen tulee pitää jakeluvelvoite maltillisena. Jakeluvelvoitetta on alennettu vuosina 2022 ja 2023. Vuoden 2022 alennus näkyi selvästi pumppuhinnoissa. Jakeluvelvoite on nyt 13,5 prosenttia.
Hallituksen on aloittaessaan peruttava 2024 alussa voimaan tuleva jakeluvelvoitteen korotus. Jos jakeluvelvoite nousee päätettyyn 28 prosenttiin, tämän kiristyksen kustannusvaikutus on 19–26 senttiä litralta vuoden 2024 alusta. Tämä tarkoittaisi noin 800 miljoonan euron kustannusten lisäystä kaikille dieseliä käyttäville suomalaisille.
Suomessa jakeluvelvoitteen taso on eurooppalaisittain korkea. Maltillisella jakeluvelvoitteella hillitään kuljetuskustannusten nousua ja varmistetaan sekä kuljetusalan kannattavuus että Suomen logistinen kilpailukyky.
Tiestön kunto herättää huolta
Tiestön rapistuminen on silminnähden havaittavissa. Jotta tiestön korjausvelka pysyisi edes nykytasolla, pitäisi vuosittain päällystää vähintään 4 000 tiekilometriä. Kunnossapito tulee halvemmaksi kuin jälkijättöinen korjailu. Se on myös hyvä päästövähennyskeino.
SKAL ry:n ja Suomen Tieyhdistyksen käynnistämä Tievetoomus on kerännyt reilussa kuukaudessa yli 800 allekirjoitusta. Yritykset ja järjestöt eri toimialoilta vaativat, että tiestöstä pidetään parempaa huolta ja sille osoitetaan riittävät resurssit. Verrokkimaa Ruotsi on investoimassa liikenneinfraan lähes kolminkertaisesti Suomeen nähden lähitulevaisuudessa.
Materiaaleja hyödynnettäväksi:
Kuljetusalan keskeisiä teemoja ja puolueiden näkemyksiä niihin (ks. liite)
Liikenne- ja logistiikka-alan tavoiteohjelma
Raskaan liikenteen käyttövoimasiirtymän tilannekuva
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Järjestön jäsenistöön kuuluu noin 4 100 kuljetusyritystä ympäri Suomea. www.skal.fi; @SKALry