Lausunto valtioneuvoston kirjelmästä eduskunnalle komission ehdotuksesta maa- ja multimodaaliliikennettä koskevien valtiontukisääntöjen suuntaviivoiksi

U 37/2024 vp

Liikenne- ja viestintävaliokunnassa on käsiteltävänä valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksesta maa- ja multimodaaliliikennettä koskevien valtiontukisääntöjen suuntaviivoiksi ja ehdotuksesta komission asetukseksi tiettyjen raide-, sisävesi- ja multimodaalisen liikenteen alan tukimuotojen toteamisesta sisämarkkinoille soveltuviksi perussopimuksen 93, 107 ja 108 artiklan mukaisesti (U 37/2024 vp). Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL on saanut kutsun asiassa asiantuntijana kuultavaksi ja esittää lausuntonaan seuraavaa.

Ehdotetuilla uusilla maa- ja multimodaaliliikenteen suuntaviivoilla (”MML-suuntaviivat”) korvataan nykyisin voimassa olevat rautatieliikenteen suuntaviivat. MML-suuntaviivoissa vahvistetaan edellytykset, joiden mukaisesti komissio arvioi kestävälle maaliikenteelle ilmoitettua julkista tukea. Uudessa liikennealan ryhmäpoikkeusasetuksessa vahvistetut säännöt täydentävät suuntaviivoissa vahvistettuja sääntöjä ja yhdessä nämä kaksi sääntökokonaisuutta muodostavat säännöstön, jonka mukaisesti valtiontukea voidaan myöntää kestävän maaliikenteen alalla.

Komission ehdotuksen mukaan kestävällä maaliikenteellä tarkoitettaisiin tavaroiden tai matkustajien kuljettamista raiteilla, sisävesillä tai käyttäen kestävää multimodaalista kuljetusta, kun kyseiselle kuljetukselle on olemassa vaihtoehtoinen kuljetusmuoto, joka aiheuttaisi suuremmat ulkoiset kustannukset.

Suomi ei ole soveltanut nykyisin voimassa olevia rautatieliikenteen suuntaviivoja, joten esityksellä ei ole suoranaista vaikutusta Suomessa myönnettyihin tukiin. SKAL pitää hyvänä, että myöskään uusi ehdotus ei velvoita jäsenvaltioita myöntämään tukia, koska tukien myöntämiseen sisältyy aina riski kilpailun vääristymiseen. SKAL katsoo, että tuet, joiden tarkoitus on siirtää tavarakuljetuksia liikennemuodosta toiseen, eivät ole kannatettavia.
Rautateiden ja maantiekuljetusten välillä on Suomessa luonteva työnjako. Suomessa rautatiekuljetuksina hoidetaan massakuljetuksia, eivätkä kuljetusmuodot juurikaan kilpaile keskenään. Suomen tapaisessa harvaan asutussa maassa on hyvin vähän maantiekuljetuksia, joita voisi edes teoreettisesti siirtää rautateille puhumattakaan käytännössä. Rautateitse kuljetetaan jo kaikki rautateille luontevasti sopivat kuljetukset.

Vaikka ehdotettujen muutosten tarkoituksena on laajentaa rautatieliikenteen suuntaviivojen soveltamisalaa siten, että jatkossa ne kattaisivat kaikki maantieliikennettä vähemmän saastuttavat maaliikennemuodot, kuten rautatie- ja sisävesiliikenteen ja kestävän multimodaaliliikenteen, jää laajennusehdotus vajaaksi.

Maaliikenteen suuntaviivojen soveltamisalan tulee kattaa myös maantieliikenteen sisällä vähemmän saastuttavat kuljetukset. Kestävän maaliikenteen määritelmän tulee olla liikennemuoto- ja teknologianeutraali.

Valtioneuvoston tavoin SKAL katsoo, ettei rautatieliikenteen osalta valtiotukisuuntaviivoja tulisi laajentaa tavaraliikenteen tukiin, jotka ovat korvausta julkisten palvelujen käsitteeseen kuuluvien velvoitteiden täyttämisestä. Rautatieliikenteen julkisen palveluvelvoitteen mukaisia tukijärjestelyjä ei tule laajentaa nykyisestä niin, että pääsääntöisesti markkinaehtoisesti järjestettyihin tavaraliikenteen kuljetuksiin kohdistettaisiin valtiontukea.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry

Anssi Kujala Ari Herrala
toimitusjohtaja edunvalvontajohtaja

Lisätietoja

Anssi Kujala

Toimitusjohtaja

+358 9 478 999+358 400 567 925

anssi.kujala@skal.fi

Ari Herrala

Edunvalvontajohtaja

+358 9 4789 9400+358 50 368 4248

ari.herrala@skal.fi