VN/26458/2023
1 Yleiset huomiot koskien HE luonnosta
Suomen Kuljetus- ja Logistiikka SKAL kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto otsikon aiheesta. Kokonaisuutena lakiesitys on hyvin tarpeellinen. Mikroliikkuminen on varsin uusi liikkumismuoto ja sen lisääntynyt käyttö ei ole edennyt liikenneturvallisuuden kannalta ongelmitta. SKALin näkökulmasta tässä lausunnossa korostuu jakelu- ja noutoliikenne, jota tehdään myös kaupunkien ja taajamien alueilla, jossa on paljon mikroliikkumista. Mikroliikkuminen on myös osa erilaisia jakelupalveluita.
Yleisesti kannatamme luonnoksen ehdotuksia. Lisätarpeena sääntelyyn näemme, että sähköpotkulautailijoille tulisi määrittää ikäraja.
2 Esityksen tavoitteet
Esityksen yleisenä tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja liikenteen esteettömyyttä. SKAL näkee tavoitteet kannatettaviksi.
3 Esityksen vaikutukset
SKAL uskoo, että ehdotetuilla säädöksillä saavutetaan ainakin osittain tavoitteita. Mikroliikkuminen on hyvin uusi liikennemuoto ja siksi tulee seurata vaikutusten onnistumista ja ryhtyä tarvittaessa korjaaviin toimiin nopeasti.
4 Mikroliikennelupa
SKALilla ei ole kommentoitavaa mikroliikennelupaan.
5 Promilleraja
SKALin mielestä on tarpeellista asettaa promillerajat moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon kuljettamiselle. On luontevaa, että promillerajat ovat samat kuin muutkin moottorikäyttöisten ajoneuvojen promillerajat tieliikenteessä.
6 Liikennevalvonta
Ehdotukset parantavat mikroliikenteen valvonnan mahdollisuuksia, joten SKAL kannattaa niitä.
7 Liikenteenohjauslaitteet
SKALilla ei ole kommentoitavaa ehdotettuihin muutoksiin.
8 Ajoneuvolain soveltamisala
Ehdotetut muutokset ovat selkeyttäviä ja yhtenäistäviä, joten SKAL kannattaa niitä.
9 Muita huomioita esityksestä
Ehdotus ei sisällä ikärajoja koskevia ehdotuksia. Liikenneturva ehdottaa hyvillä perusteilla, että sähköpotkulaudan ja muiden kevyiden sähköajoneuvojen kuljettajan pitäisi olla vähintään 15-vuotias. SKAL edellyttää, että esityksessä olisi ehdotus mikroliikkumisvälineiden ikärajoista sisältäen myös ehdotuksen ikärajojen valvonnasta.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
Anssi Kujala Pekka Aaltonen
toimitusjohtaja logistiikkajohtaja