Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry järjestää SKAL Liikenteessä -päivän 20.3. Päivän aikana SKALin asiantuntijat jalkautuvat eri puolille maata tapaamaan kuljetusyrittäjiä ja keskustelemaan kuljetus- ja logistiikka-alan ajankohtaisista teemoista. Toimialamme pitää Suomen pyörät pyörimässä. Kutsumme toimituksenne mukaan!
Hyvä median edustaja,
Maantiekuljetusyritykset vastaavat noin 90 prosentista Suomessa kuljetetuista tavaratonneista. Kyseessä on kuuden miljardin euron toimiala, joka on Suomen kilpailukyvylle välttämätön. Vuonna 2022 Suomen logistiikkakustannukset olivat 12,5 prosenttia bruttokansantuotteesta, 50,5 miljardia euroa (Logistiikkaselvitys). Esimerkiksi vuonna 2019 logistiikan osuus BKT:stä oli 10,7 prosenttia.
Logistista kilpailukyky tulee vahvistaa. Konkreettisimpia keinoja parantaa logistista kilpailukykyä on parantaa logistiikalle keskeistä infraa. Siksi tiestö on SKAL Liikenteessä -päivän teemana tänä vuonna. Tiestön kunto on myös huoltovarmuuskysymys. Toinen ajankohtainen teema on lähestyvät EU-vaalit – on varmistettava, että Suomella on jatkossakin vahva edustus EU:n päätöksentekoelimissä, sillä liikennettä säädellään pitkälti EU:ssa. Aiheistamme tarkemmin alla.
Median edustajat ovat tervetulleita 20.3.2024 päivän tapahtumiin, alla tietoa päivän teemoista ja tapahtumapaikkakunnista:
Pidämme Suomen liikkeessä toimivan tieverkon avulla – SKALin ohjelma jaossa
Tapahtumapäivänä jakelemme SKALin 18.3. julkaistua Suomen tiet kuntoon -ohjelmaa, joka tarjoaa ratkaisuja teiden kunnossapitoon ja Liikenne 12 -suunnitelman päivittämiseen. Tiestöä tarvitsevat kaikki, mutta kuljetusyrityksille sen kunto ja turvallisuus ovat kaiken toiminnan edellytys. Esitämme ohjelmassa muun muassa, että rahoituksen painopistettä on siirrettävä rautateiltä tiestölle. Lisäksi esitämme tiestölle sopivia rahoitusmahdollisuuksia.
Lounastapaamiset liikenneasemilla kuljetusyrittäjien kanssa
Väkemme kiertää päivän aikana yrityksissä, mutta olemme kutsuneet lisäksi kuljetusyrittäjiä lounaalle valikoiduille liikenneasemille 20.3 klo 10.30–12.30 välisenä aikana. Toimittajat ovat tervetulleita näihin tilaisuuksiin, ks. listamme alla.
SKALin Toimitusjohtaja Anssi Kujala puhuu 20.3. klo 13 Tornion Torandassa (Näätsaarentie 241) Future Fuel Summit -seminaarissa osana SKAL Liikenteessä -päivää, ja liikkuu alueella Kemi-Tornio-Rovaniemi-Kuusamo aikavälillä 20.–23.3. Hän vierailee jäsenyrityksissä ja on kuorma-auton kyydissä. Haastattelupyynnöt ks. alla.
ST1-asema 20.3. klo 10.30–12.30, SKAL-edustaja
- Shell Iittala: Arto Kämppi, Pia Vuori ja Kari Venäläinen
- Shell Jämsä: Ari Herrala ja Heikki Lappalainen
- Shell Kempele Zeppelin: Taavi Heikkinen
- Shell Kokkola Vitsari: Pekka Aaltonen ja Matti Koivisto
- Shell Laitila: Heini Polamo
- Shell Lapua Tamppari: Jari Välikangas ja Rauno Heinonen
- Shell Liperi Ylämylly: Kari Palojärvi
- Shell Rovaniemi Teollisuustie: Lasse Kontiola
- Shell Siilinjärvi: Jouni Bergroth
- Shell Turku Oriketo: Tero Siitonen
- ST1 Koivulahti: Staffan Molander ja Anne Laitala
- ST1 Mäntsälä P: Petri Murto
SKALin edustajat liikenneasemilla ovat SKAL ry:n johtoryhmän edustajia, SKALin jäsenyhdistysten toiminnanjohtajia sekä keskeisiä luottamushenkilöitä.
Median ilmoittautumiset tilaisuuksiin ja haastattelupyynnöt:
viestintäjohtaja Heini Polamo, +358 40 506 0131, heini.polamo@skal.fi tai viestinnän asiantuntija Anna Yli-Saunamäki, +358 40 7525 222, anna.yli-saunamaki@skal.fi
Huomio! Jos liikenneasemien ajankohdat eivät sovi sinulle, voit tiedustella muita SKAL Liikenteessä -tapaamisia lähellä sinua, niin selvitämme.
Toimituksia mahdollisesti kiinnostavia aiheita
Tiestön kunto
Tiestön rapistuminen on silminnähden havaittavissa ja sulava jää paljastaa ennennäkemättömiä reikiä. Jotta tiestön korjausvelka pysyisi edes nykytasolla, pitäisi vuosittain päällystää vähintään 4 000 tiekilometriä. Hallitus on päättänyt erillisestä korjausvelkapaketista kuluvalle vuodelle, jolla tuo tavoitepäällystemäärä toteutuisi, mutta lisäsäästötarpeet herättävät huolta sen peruuntumisesta tai pienenemisestä.
SKAL: Tiestön kunnossapito tulee halvemmaksi kuin jälkijättöinen korjailu. Se on myös hyvä päästövähennyskeino. Nyt on tiestön aika (linkki Anssin blogiin?)
Huoltovarmuuden merkitys korostuu
Venäjän hyökkäyssota, siitä seurannut energian hintakriisi, komponenttipula, itäliikenteen sulkeminen ja yleinen poliittinen epävakaus ovat muuttaneet rajusti Suomea ja koko Eurooppaa. Vaikutukset kuljetusalaan ovat olleen voimakkaat. Nyt eletään ”uutta normaalia”, jossa kriisinuhka on läsnä uudella tavalla ja tavaravirtojen maantieteellinen painopiste on siirtynyt pois idästä, etelään, länteen ja luoteeseen. Toimiva kuljetus- ja logistiikka-ala on osa suomalaista huoltovarmuutta ja kriisivarautumista.
SKAL: Kaikessa liikennesuunnittelussa, myös polttoaineiden (ml. sähkö ja kaasu) jakeluinfran suunnittelussa, on huomioitava muuttuneet tavaravirrat.
EU-vaalit ja kotimainen ammattiliikenne
Yli 80 prosenttia liikenteen laeista säädetään EU-tasolla. On tärkeää äänestää EU-parlamenttiin 15 suomalaismeppiä, jotka ovat kiinnostuneita ja kyvykkäitä ajamaan Suomen asiaa. Suomella on moneen EU-maahan verrattuna erikoisasema haja-asuttuna pitkien etäisyyksien EU:n reunamaana ja Venäjän naapurina. EU:ssa säädetään muun muassa rajaliikenteestä, kuljetuskaluston sallitusta koosta, lataus- ja tankkausinfrasta, liikenteen käyttövoimista sekä päästörajoista.
SKAL: Suomella on ollut erinomaisia, vahvoja päätöksentekijöitä ja vaikuttajia EU:ssa. 9.6.2024 pidettävät EU-vaalit ovat liikenteelle äärimmäisen tärkeät. SKAL osallistuu EU-vaaleihin aktiivisesti. Lue lisää (tiedotteemme)
Kuljetus- ja logistiikka-alan tavoiteohjelma vuosille 2023–2027
Kaikki SKALin tavoiteohjelmat löytyvät täältä.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Järjestön jäsenistöön kuuluu noin 4 000 kuljetusyritystä ympäri Suomea. skal.fi; @SKALry
St1 on SKALin pääyhteistyökumppani energia-alalla vuoden 2022 alusta alkaen. Kumppanuus perustuu yhteisille arvoille, kuten suomalaisuus, rohkeus ja luotettavuus. skal.fi/st1