Kuljetusyrittäjät suhtautuvat myönteisesti raskaan liikenteen valvontaan tien päällä, kertoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKALin barometrikysely. Osa vastanneista pitää poliisivalvonnan määrää kuitenkin riittämättömänä ja näkemykset sen laadusta jakavat mielipiteitä kuljetusyrityksissä. Valvonnan ammattimaisuus on tärkeää yrityksille ja perusteettomat sakot herättävät huolta. Asiantunteva tienvarsivalvonta on aivan keskeinen tekijä harmaan talouden torjumisessa, muistuttaa SKAL.
Barometriin vastanneista 60 prosenttia pitää valvontaa riittävänä, kun yli kolmanneksen mielestä se on riittämätöntä. Poliisin tekemällä valvonnalla pystytään puuttumaan esimerkiksi harmaan talouden ilmiöihin, kuten luvattomaan liikenteeseen, ajo- ja lepoaikarikkomuksiin sekä ylikuormilla ajamiseen. Automaattivalvonnalla voidaan tunnistaa ainoastaan ylinopeudet.
– Raskaan liikenteen valvonnan tulee olla riittävää, tasapuolista ja osaavaa, jotta epäterve kilpailu ja harmaa talous pysyy kurissa. Me tarvitsemme kilpaillut, mutta reilut pelisäännöt kuljetusmarkkinoille, luonnehtii SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Kuvaaja: Vastanneista 54 prosenttia kertoo, että yrityksen kuljetus oli pysäytetty poliisin tarkastukseen viimeisen vuoden aikana.
Valvonnan laatuun ollaan melko tyytyväisiä, ripeyttä ja ammattitaitoa arvostetaan
Näkemykset laadusta jakavat mielipiteitä kuljetusyrityksissä. Yli puolet vastaajista pitää tienvarsitarkastusten laatua hyvänä, mutta noin kolmannes on laadusta osittain tai täysin eri mieltä. Yli 70 prosenttia yrittäjistä katsoo, että valvontatilanteet vievät liikaa aikaa. Yhtä moni pitää valvontatilanteita asiallisina. Useampi kuin joka kymmenes on täysin varma siitä, että yrityksen kuljetuksille on määrätty sakkoja tai huomautuksia ilman selkeää perustetta. Noin 18 prosenttia vastaajista on tästä osittain samaa mieltä.
Liikenteeseen erikoistunut valtakunnallinen liikkuva poliisi lakkautettiin vuonna 2014. Kyselyssä seitsemänkymmentä prosenttia vastaajista kaipaa sen kaltaista toimintoa takaisin.
– Meidän kannattaa katsoa eteenpäin ja varmistaa, että osaava poliisihenkilöstö tekee laadukasta työtä tien päällä. Säädökset eivät avaudu hetkessä viranomaisellekaan. Varsinkin harmaan talouden ilmiöissä yksityiskohtien ymmärtäminen on ratkaisevaa, kuvaa toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Poliisin suorittamasta liikenteen valvonnasta kysyttiin osana SKAL Kuljetusbarometri 2/2024 -kyselyä kesäkuussa.
SKAL päivittää Reilu kuljetus -oppaan loppuvuonna.
SKAL Kuljetusbarometri 2/2024 toteutettiin 23.5. ja 9.6.2024 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 501 jäsenyrittäjää eri suoritealoilta ja eri puolilta Suomea. Ajankohtaiskysymykset koskivat kuljetusyritysten kokemuksia poliisiin suorittamasta raskaan liikenteen valvonnasta sekä liikenneturvallisuutta.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Järjestön jäsenistöön kuuluu noin 3 900 kuljetusyritystä ympäri Suomea. skal.fi; @SKALry